PDA

View Full Version : Nog een AGFA Clack

Robbedoes
02-24-2008, 01:02 PM
Willie Jan heeft hier al geschreven over zijn Pinhole Clack dus dan zijn er nu al minstens twee. Mijn omgebouwde Clack kan het originele 6x9 formaat aan. Bij de eerste pogingen heb ik de ring, waar de lens oorspronkelijk in zat, laten zitten. De resultaten daarvan staan op mijn fotosite [1]. Toen ik deze bij een tweede ronde weg had gehaald kreeg ik werkelijk 6x9 negatieven.

Het aardige aan de Clack is dat deze simpele camera een gebogen filmvlak heeft. Ideaal voor pinhole!

Inmiddels wordt de Clack verbouwd omdat het oorspronkelijke gaatje, in alu-folie, rafelig is geworden. Ook wil ik een maskertje maken waardoor ik de heb uit 6x6 en 6x9.

[1] fotosite (http://www.flickr.com/photos/robslotboom/sets/72157603924965709/)

dirkv
03-02-2008, 12:47 PM
Een tijdje geleden heb ik een Agfa Click Pinhole gekocht via e-bay. Dat is de 6x6 variant op de Clack.

Aanstaande 27 april, op pinholeday, wordt hij aan het werk gezet.

Robbedoes
03-02-2008, 02:46 PM
Heeft de Click ook een gebogen filmvlak? En wat ga je gebruiken op 27 april, kleur, zwart/wit of misschien dia?
Misschien overbodige vraag maar heb je al een belichtingstabel i.v.m. Schwarzschildeffekt e.d.?

dirkv
03-02-2008, 05:02 PM
De Click heeft ook een gebogen filmvlak. Er gaat (uiteraard) zwart/witfilm in.

Ik zal het nog even nakijken hoe het zit met de belichtingstijdcorrectie. Met een diafragma van F=186 verwacht ik wel lange sluitertijden. Ik heb ook nog een delta 3200 liggen, misschien ook wel handig in dit geval.

TheToadMen
06-05-2013, 12:53 PM
Ik las vandaag deze "oude" discussie en weet niet wie dit nog ooit zal lezen, maar wilde toch laten weten dat ik met een Agfa Clack (6x9)' een Agfa Click (6x6) en een oude Gevabox (6x9) werk. Alledrie de camera's heb ik zelf omgebouwd tot pinhole camera. De Gevabox is mijn favoriete camera van de drie. Verder heb ik een aantal zelf gebouwde houten pinhole cameras.

Een en ander is te zien op mijn blog:
Http://thetoadmen.blogspot.nl

Daar staat ook mijn inzending voor WPPD 2013

"Have fun and catch that light beam!"
Bert

Robbedoes
01-02-2014, 12:35 PM
Hoi Bert,

Ik lees het dus, gisteren. Leuk te horen dat je een heel arsenaal hebt aangelegd. Zelf heb ik onlangs ook een Click op de kop getikt om om te bouwen en ik heb nog plannen voor iets om m'n 5x7 cassettes in te kunnen stoppen.

Ben benieuwd waarmee je fotografeert: direct op papier of toch film? Misschien kan ik dat opmaken uit de foto's. 'K ga nu kijken.

veel plezier,

Rob

Interessante blog Bert, die ga ik zeker volgen.

TheToadMen
01-02-2014, 04:18 PM
Hoi Bert,
Ben benieuwd waarmee je fotografeert: direct op papier of toch film? Misschien kan ik dat opmaken uit de foto's. 'K ga nu kijken.

Hallo Rob,
Ik heb je een berichtje gestuurd (PM).
Groet,
Bert