PDA

View Full Version : archief dozen

gary mulder
03-21-2008, 03:09 AM
Heb me bedacht dat ik eens wat orde in mijn steeds maar uitdijende foto verzameling ga scheppen.
Dus maar weer eens per serie in een doos schuiven :D

Weet iemand een goed adresje voor zuurvrije archief dozen ▒ 75 X 65 cm ?

Jed Freudenthal
03-21-2008, 03:40 AM
Heb me bedacht dat ik eens wat orde in mijn steeds maar uitdijende foto verzameling ga scheppen.
Dus maar weer eens per serie in een doos schuiven :D

Er zullen zeker zuurvrije dozen te koop zijn. En daar zal een prijskaartje aanhangen. Maar, zoals eerder gemeld, ben je er zeker van of het werkelijk zuurvrij is?
Volgens mij kun je je geen buil vallen als je de fotos volgens de aanwijzingen van Eastman Kodak dry-mount ( dwz 2" karton rondom) en ze in een gewone doos doet. Wel leg ik gebufferd spinnewebpapier tussen de fotos.
Eventueel zou je de binnenkant van de doos kunnen 'voeren' met spinnewebpapier.
Ik heb hier familiefotos van zo'n 100 jaar oud, en er is niets mee aan de hand. Wel moet je er voor zorg dragen dat de zaak niet vochtig wordt( lage relatieve vochtigheidsgraad). Op die manier kun je de hele boel in de kortste keren door schimmel om zeep helpen. Daar helpt ook geen zuurvrije doos aan. Zo gaan heel wat fotos naar de donder.

Jed

Philippe-Georges
03-21-2008, 04:02 AM
Beste Gary,

Die archief dozen zijn zeker niet 'gratis'. Wat een valabel alternatief is zijn gewone tekenkaften, je weet wel : dicht te binden met een lint en zoals gebruikt door 'kunstenaars'. Naar mijn mening hebben die enkele voordelen zoals de prijs en, zeker niet in 't minst, het fijt dat ze 'open' zijn en zo eventuele schommelingen van de lucht vochtigheid en - temperatuur compenseren want ze zijn 'verlucht'.
Als de foto's vochtig zijn voor ze in de doos gaan, blijft dat daar in gevangen en kunnen de 'beestjes' ongestoord hun werk doen.
Als je eventueel het zuur vreest dat in de kaft zit dan doe je wat Jed suggereert : een beschermende voering inleggen.
Als ik de fotopapier dozen (her-)gebruik, dan maak ik enkele gaatjes in de zijranden voor de verluchting, en leg er eventueel een zuurvrije voering in, dat kost bijna niks.

Veel geluk ermee,

Philippe

argus
03-21-2008, 05:59 AM
Philippe,

waar vind je die zuurvrije voering? Hier bij Schleiper in Gent?

Bedankt,
Geert

Jed Freudenthal
03-21-2008, 06:51 AM
Beste Gary,

Die archief dozen zijn zeker niet 'gratis'. Wat een valabel alternatief is zijn gewone tekenkaften, je weet wel : dicht te binden met een lint en zoals gebruikt door 'kunstenaars'. Naar mijn mening hebben die enkele voordelen zoals de prijs en, zeker niet in 't minst, het fijt dat ze 'open' zijn en zo eventuele schommelingen van de lucht vochtigheid en - temperatuur compenseren want ze zijn 'verlucht'.
Als de foto's vochtig zijn voor ze in de doos gaan, blijft dat daar in gevangen en kunnen de 'beestjes' ongestoord hun werk doen.
Als je eventueel het zuur vreest dat in de kaft zit dan doe je wat Jed suggereert : een beschermende voering inleggen.
Als ik de fotopapier dozen (her-)gebruik, dan maak ik enkele gaatjes in de zijranden voor de verluchting, en leg er eventueel een zuurvrije voering in, dat kost bijna niks.

Veel geluk ermee,

Philippe

De gaatjes in de doos zullen je niet veel helpen. Het gaat er om de relatieve vochtigheid laag te houden. Regel nummer een is: leg de fotos nooit bij een koude muur. Of in een kelder met hoge vochtigheid. Want op deze plekken is de relatieve vochtigheid groot.
Let op: dit heeft niets met zuur te doen. Maar de aanval door schimmel is belangrijk in ons vochtig klimaat.

Jed

Merlin
03-21-2008, 10:54 AM
Tupperware? :)
Je zou kunnen kijken of er iets in plastic is...

Jed Freudenthal
03-21-2008, 03:17 PM
Tupperware? :)
Je zou kunnen kijken of er iets in plastic is...

Er schijnen inderdaad vochtdichte dozen van plastic te zijn. Doe er een potje met silicagel bij en je bent binnen. Zelf heb ik jaren terug vochtdichte munitie-kisten en militaire apparatuur kisten gekocht (dump). Prima spul. Weet je dat je je foto apparatuur daar ook goed in kunt bewaren! Er gaan heel wat cameras aan het vocht ten onder, speciaal in het westen van het land.

Jed

Breunes
03-22-2008, 02:16 AM

Peter van Ginkel (http://www.petervanginkel.nl/)
monochrom.de

Ben

gary mulder
03-22-2008, 03:17 AM
Bij van Ginkel kocht ik ze altijd. Maar tegenwoordig hebben ze de maat die ik gebruik niet meer.

Philippe-Georges
03-22-2008, 04:19 AM
De gaatjes in de doos zullen je niet veel helpen. Het gaat er om de relatieve vochtigheid laag te houden. Regel nummer een is: leg de fotos nooit bij een koude muur. Of in een kelder met hoge vochtigheid. Want op deze plekken is de relatieve vochtigheid groot.
Let op: dit heeft niets met zuur te doen. Maar de aanval door schimmel is belangrijk in ons vochtig klimaat.

Jed

Jed,
Dat van die vochtige plekken (sic) is inderdaad meer dan juist! Maar, zoals je zegt, in ons vochtig klimaat kun je eigenlijk niet altijd die relatieve vochtigheid onder controle houden, zeker niet zonder de nodige investeringen. Van daar die gaatjes, wat er in komt moet er dan ook weer uit en, in dit geval, is verluchten een van de vele (tussen-) oplossingen.

Geert,
Zuur vrij papier, als het uiterlijk niet belangrijk is kan je bijna eender welk gebruiken, vind ik bij Lesaffre in Gent.

't Ga jullie goed,
Philippe

Jed Freudenthal
03-22-2008, 07:40 AM
[QUOTE=leicam5;605403]Jed,
Dat van die vochtige plekken (sic) is inderdaad meer dan juist! Maar, zoals je zegt, in ons vochtig klimaat kun je eigenlijk niet altijd die relatieve vochtigheid onder controle houden, zeker niet zonder de nodige investeringen.

Ik zou in ieder geval een hygrometer aanschaffen. Die dingen zijn niet duur. Als je dan vaststelt dat de zaak uit de hand loopt, kun je in ieder geval maatregelen nemen. Er zijn calculators om de incubatietijd van schimmel als functie van de relatieve vochtigheid en temperatuur te bepalen. Maar ik kan zo al zeggen dat als de relatieve vochtigheid boven de 90% gedurende twee dagen is, dan ben je in de gevaren zone. Schimmel kan in de kortste keren toeslaan. Controle van de relatieve vochtigheid is dan de enige remedie. Gaatjes in de doos geven een ventilatie. Maar het gaat langzaam en het schimmel proces is te snel.

Jed

Rik
03-23-2008, 04:31 PM
kijk eens op monochrom.de . Uitgebreide selectie en sturen redelijk voordelig op. Goede ervaringen mee.

Willie Jan
06-23-2008, 06:39 AM
http://www.freestylephoto.biz/sc_search.php?resultpage=1&q=box&rfnp=2300&rfnc=2302&

Overigens pas op met plastic, de weekmakers kunnen het papier aantasten indien in kontakt.
Ik heb ook gelezen dat een lens in bubbeltjes plastic verpakken waarbij het glas het plastic raakt, op den duur aagetast wordt door de weekmaker.

argentic
06-28-2008, 05:05 PM
Monochrom is veel duurder dan andere aanbieders.

Zuurvrij papier vind je in elke eerste de beste winkel voor kunstschilders-benodigdheden. Vraag naar zuurvrij acquarelpapier of zuurvrij passepartout karton. Gewone aluminiumfolie is een prima blokkade tegen veel chemische stoffen in papier, karton of hout.

Met plastic zou ik oppassen. Veel soorten geven kleine hoeveelheden gassen af. Dat hoeft niet persÚ slecht te zijn, maar dat weet je pas als het te laat is.

Ik gebruik ook metalen gereedschapskisten.

Willie Jan
07-29-2008, 02:38 PM
Ik zag bij peter van ginkel dozen voor enkele euros. (40x50).
Zijn die samen met spinnewebpapier als tussenlaag prima geschikt om langduring fotos in op te slaan?

hka
07-30-2008, 03:16 AM
Zijn zuurvrije dozen.
Waarom niet?
De spinnewebben kun je beter weglaten die komen er bij langdurig bewaren zelf wel tussen... :D