PDA

View Full Version : C-print, wat is dat?

Pages : [1] 2

Robbedoes
04-26-2008, 05:26 PM
Bij verschillende fototentoonstellingen ben ik kleurenafdrukken tegengekomen waarbij vermeld stond "c-print". Wat is dat voor een techniek?

Marco B
04-26-2008, 06:00 PM
Wikipedia is altijd erg geduldig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Type_C_print

Maar eigenlijk is het dus niets anders dan een gewone, traditionele (dus niet inktjet) "color-print", waar de C misschien vandaan komt...

jd callow
04-26-2008, 07:13 PM
Not a great description "The most common Type C print process is RA-4. It is the most common format of color photographs," is not correct. RA4 or its precursers are the *only* c(chromogenic)-prints -- not simply the most common.

TomStr
04-27-2008, 07:10 AM
C staat voor color print M voor monochroom print (zwart wit, al dan niet in 1 kleur getoont. Sepia is vb monochrome, dual toning word al snel ingedeeld bij color print voor het CvB (centrum voor beeldexpressie)) en CS staat voor color slide (dia). Ik vraag me af als ik een zwart-wit dia zou insturen voor een wedstrijd hoe ze dat gaan indelen? MS monochrome slide? :)

Groetjes,

Tom

AgX
04-28-2008, 01:39 AM
Ik dacht dat tenminste in het verleden deze uitdrukking in de kunstwereld werd gebruikt om Cibachrome afdrukken te kenmerken.

Robbedoes, wij hebben dus inmiddels drie definities...

TomStr
04-28-2008, 02:12 AM
Wil de echte C-print nu rechtstaan? :)

Tom

Robbedoes
04-28-2008, 02:44 AM
Ik vroeg het me af omdat het materiaal er een beetje plastic-achtig, of liever als een laminaat uitziet. Via Wiki kwam ik erachter dat er speciale laserprinters zijn die voor de belichting van zeer grote formaten kunnen dienen. Tsja Cibachrome, ook wel op de bordjes zien staan...

hka
05-01-2008, 02:59 AM
C-Print is een afkorting van Coupler Print.
Het zilver in de emulsie wordt uitgewassen en de gekoppelde kleurstoffen blijven dan achter in de emulsie.
Deze emulsies werden voor de zeventiger jaren op barytpapier gegoten en daarna is het, en dat is nu nog zo, op PE-papier gezet.

argentic
05-20-2008, 12:30 PM
Kortom, "C-Print" is op tentoonstellingen een "Arty" maniertje om gewone kleurenafdrukken belangrijker te laten lijken. "C-Print" brengt meer geld op dan "Gewoon plastic kleurenfotootje".

Robbedoes
04-04-2009, 04:59 AM
Ik vroeg het me af omdat het materiaal er een beetje plastic-achtig, of liever als een laminaat uitziet. Via Wiki kwam ik erachter dat er speciale laserprinters zijn die voor de belichting van zeer grote formaten kunnen dienen. Tsja Cibachrome, ook wel op de bordjes zien staan...
Via het artikel over de Lotus camera (http://www.1827.eu/GoingUltra/GoingUltra-3.htm) kwam ik bij toeval het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag tegen.
Het betreft Cibachrome/Ilfochrome (http://en.wikipedia.org/wiki/Ilfochrome) en dat is een kleurenpapier dat direct een positief beeld oplevert.
Je hebt dus geen negatief, maar een positief nodig; dia.
Maar uit het verhaal over de Lotus is op te maken dat je het papier ook rechtstreeks in een grootformaat camera kunt gebruiken.
Het materiaal schijnt aardig houdbaar te zijn.

Misschien iets om een keer uit te proberen.

Groetjes,

Rob

archphoto
04-04-2009, 06:11 AM
Ik liet vroeger nog wel Cibachromes maken bij Capi (toen dat nog bestond).
Een aantal klanten, architecten, waren er gek op.
70x100 cm Ciba van Velvia (50) 4x5: nagenoeg korrelvrij.

Schitterd materiaal !

En dat in een 8x10 of groter......

Peter

hka
04-04-2009, 10:38 AM
Ik meen me te herinneren dat Cibachrome geen colorcouplers hebben maar dyes. Dus dat materiaal staat niet voor C-print. Zoals argentic als schrijf is het gewoon een kleurenfotootje (C-41 -> RA4 process).

archphoto
04-04-2009, 10:47 AM
C: net als op Ebay "Rare" , hoop onzin om weinig dus ?!

Peter

Robbedoes
04-04-2009, 11:05 AM
Ik meen me te herinneren dat Cibachrome geen colorcouplers hebben maar dyes. Dus dat materiaal staat niet voor C-print. Zoals argentic als schrijf is het gewoon een kleurenfotootje (C-41 -> RA4 process).

De foto’s die ik destijds heb gezien, en waarbij “c-print” stond vermeld, waren geen ‘normale’ kleurenvergrotingen.
Ik ben er nu achter wat voor een materiaal het moet zijn geweest.
Men heeft er waarschijnlijk maar iets bij bedacht voor op de bordjes :-)

Jed Freudenthal
04-04-2009, 02:37 PM
Via het artikel over de Lotus camera (http://www.1827.eu/GoingUltra/GoingUltra-3.htm) kwam ik bij toeval het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag tegen.
Het betreft Cibachrome/Ilfochrome (http://en.wikipedia.org/wiki/Ilfochrome) en dat is een kleurenpapier dat direct een positief beeld oplevert.
Je hebt dus geen negatief, maar een positief nodig; dia.
Maar uit het verhaal over de Lotus is op te maken dat je het papier ook rechtstreeks in een grootformaat camera kunt gebruiken.
Het materiaal schijnt aardig houdbaar te zijn.

Misschien iets om een keer uit te proberen.

Groetjes,

Rob

Ik heb (of had ) een 30 cm Xenar. Die lens werd in de wand van een doka gemonteerd en zo werden dergelijke fotos gemaakt. Ik praat nu over een 25 jaar terug.

Jed

Marc Leest
04-04-2009, 04:23 PM
Enne Ik dacht altijd dat met een C-print een lambda print bedoeld werd -> digitaal op analoogkleurenpapier.

Marc

hka
04-05-2009, 08:35 AM
Enne Ik dacht altijd dat met een C-print een lambda print bedoeld werd -> digitaal op analoogkleurenpapier.

Marc

Toen C-print al lang een fenomeen was bestond een Lambda printer nog niet. :D

AgX
04-05-2009, 09:32 AM
In april verleden jaar waren we al bij drie definties. Hoe ver zijn wij ondertussen?

hka
04-06-2009, 02:09 AM
In april verleden jaar waren we al bij drie definities. Hoe ver zijn wij ondertussen?

Ja, niet verder dus...
Dat is o.a. de makke van een forum als je alleen reageert op de vorige bijdrage.

Jed Freudenthal
04-06-2009, 02:26 AM
Ik meen me te herinneren dat Cibachrome geen colorcouplers hebben maar dyes. .

In mijn herinnering heeft Cibachrom ook dyes. Daarmee is de lange levensduur van Cibachrom te verklaren.

Jed