PDA

View Full Version : Amaloco?

Pages : [1] 2 3 4

Willie Jan
12-07-2008, 11:09 AM
Wilde ik X89 fixeer aanschaffen (5 liter kan) is deze niet meer leverbaar....

is er reeds iets bekend over amaloco en hoe of het verder gaat??

gary mulder
12-08-2008, 01:41 AM
volgens mij is amaloco over en uit, en wordt het niet meer opgestart. Het wordt dus zoeken voor een alternatief. Voor fix lijkt me dat niet zo'n probleem. Desnoods heel makkelijk zelf samen te stellen.

kraker
12-08-2008, 02:50 AM
Willie Jan, je hebt deze thread (http://www.apug.org/forums/forum67/50885-productiestop-amaloco-locatie-ommen-per-1-7-08-a.html) gemist...

(Samengevat: http://www.amaloco.nl/amal_nl_info.htm )

Willie Jan
12-08-2008, 05:14 AM
Willie Jan, je hebt deze thread (http://www.apug.org/forums/forum67/50885-productiestop-amaloco-locatie-ommen-per-1-7-08-a.html) gemist...

(Samengevat: http://www.amaloco.nl/amal_nl_info.htm )

ik ken die thread wel, maar ik had gehoopt dat er eind van het jaar iets bekend zou worden omtrent dit gebeuren.

Ik vind het een gemis mocht er niets meer gebeuren. Altijd zeer positief geweest over hun produkten...

kraker
12-08-2008, 05:32 AM
ik ken die thread wel, maar ik had gehoopt dat er eind van het jaar iets bekend zou worden omtrent dit gebeuren.

Ik vind het een gemis mocht er niets meer gebeuren. Altijd zeer positief geweest over hun produkten...

Daar heb je wel een punt. Er staat dat er "gesprekken [worden] gevoerd over de verplaatsing van de productie naar elders"; (hoe) zou dat afgelopen zijn, of zou dat nog steeds gaande zijn? Zullen we na het opdrogen van de voorraden een Amaloco 2.0 tegemoet kunnen zien?

gary mulder
12-08-2008, 05:56 AM
Wat ik veel interessanter vind is te inventariseren wat de alternatieven zijn. Hopen dat het dode paard opstaat is niet zo realistisch. Voor mij wordt het denk ik wat betreft fix en stopbad zelf samenstellen. Papier ontwikkelaar naar ilford. Mijn film ontwikkelaar was al van kodak. Wat betreft kleur chemie hoop ik dat fuji-hunt in het ontstane gat (gaatje) stapt. Maar voor als nog verkopen die het in voor amateur gebruik wel in heel grote verpakkingen. Ra-4 bijvoorbeeld in 8 X 10 liter gebruiks oplossing.

Willie Jan
12-08-2008, 08:19 AM
voor fix kan je ook ilford gebruiken. Ik weet alleen niet of de ilford produkten net zo reukvrij zijn als die van amaloco.

kraker
12-08-2008, 09:16 AM
Wat ik veel interessanter vind is te inventariseren wat de alternatieven zijn. Hopen dat het dode paard opstaat is niet zo realistisch. Voor mij wordt het denk ik wat betreft fix en stopbad zelf samenstellen. Papier ontwikkelaar naar ilford. Mijn film ontwikkelaar was al van kodak. Wat betreft kleur chemie hoop ik dat fuji-hunt in het ontstane gat (gaatje) stapt. Maar voor als nog verkopen die het in voor amateur gebruik wel in heel grote verpakkingen. Ra-4 bijvoorbeeld in 8 X 10 liter gebruiks oplossing.

Ik denk dat ik voor z/w papier overstap naar Ilford; voor filmontwikkelaar was dat al zo.

Toners? Ik heb de HARMAN Selenium staan, maar nog niet gebruikt; hoe dan ook is dat de enige toner in hun assortiment... Andere merken hebben meer keuze, blader bijvoorbeeld maar eens bij Mayr rond.

Wat betreft kleur... RA-4 heb ik nog nooit gedaan, ben ik eigenlijk met mijn gedeeltelijke kleurenblindheid ook niet van plan. C-41 en E-6 kits van Tetenal in 1-liter-verpakking vind ik dan wel weer aardig. Ik zou dolgraag nog eens Ciba/Ilfochrome proberen (en voorzie daar minder problemen met kleurenslechtziendheid, omdat je het origineel er naast kan houden...)

Tsja. Er zijn volop alternatieven voor z/w, hetzij bij andere leveranciers, hetzij uit het darkroom cookbook. Kleur is minder op de amateurmarkt gericht, het zijn vaak grote hoeveelheden, of juist weer erg kleine.

Ruud
12-08-2008, 09:56 AM
Er zijn toch genoeg alt

!.er is poeder bij tetenal voor 5 liter
zie http://www.tetenal.co.uk/product_details.php?p_id=128&vlang_id=219

2 moersch is alkalisch ATS reukloos

en wellicht nog ander

ruud.

Ruud
12-08-2008, 10:01 AM
tetenal bij foto Mayr

TETENAL - VARIO FIX POWDER - FÜR 5 LITER
- FIXIERBAD

1 x 6,95 EUR
1L=1,39 EUR
inkl.gesetzl. MwSt
zzgl.Versandkosten =5.00EUR

mögliche Lieferzeit 24h

voor ned helaas 10 euro verzendkosten

evt combineren ???

gary mulder
12-08-2008, 12:59 PM
Wat betreft kleur... RA-4 heb ik nog nooit gedaan, ben ik eigenlijk met mijn gedeeltelijke kleurenblindheid ook niet van plan. C-41 en E-6 kits van Tetenal in 1-liter-verpakking vind ik dan wel weer aardig.

De tetenal kleur weergave staat zo ver af van wat ik mooi vind dat dat, voor mij, geen optie is. (veel te hard)

Willie Jan
12-09-2008, 02:51 AM
bij www.dedokawinkel.nl kom ik ook tetenal superfix tegen, 5 liter voor (1+4,1+9) a 27,49.
en tetenal eukobrom en ilford multigrade.

Dus er aan komen is geen probleem.....

Willie Jan
12-09-2008, 06:53 AM
Antwoord van amaloco NL:

Onze recepturen voor zw/w producten zijn verkocht aan een Duits bedrijf.
Zoals het er nu naar uitziet, start men begin volgend jaar met de productie.
Mocht uw huidige leverancier geen Amaloco meer kunnen leveren, kijkt u dan
eens op www.fotoworld.nl . Dit bedrijf heeft nog voldoende voorraad.en is
betrouwbaar, want ze bestaan al meer dan 30 jaar.

th. van Kints
12-09-2008, 01:37 PM
Geachte Heer Willie Jan
Was eind Juni in Ommen. Heb toen van de eigenaar 5 ltr fix en stopbad kunnen
los peuteen. Hij vertelde mij dat klaar en over was. Er was productie gemaakt
genoeg voor eind 2008 en vertelde hij mij dat de receptuur verkocht was. Aan wie ? Misschien iets voor Maco die koopt immers veel op
Theo

hka
12-11-2008, 01:59 PM
Voor de RA4 en C41 gebruikers is er nu goed nieuws op komst van FujiHunt.
Zij gaan in 5 liter verpakkingen deze chemie leveren. Dit deden ze al voor de E6 gebruikers.
Een zucht van verlichting mag ik wel zeggen en zoals Gary al aangaf is Tetenal ook niet mijn keuze...
Hopelijk is voor Kerst een definitieve reactie van FujiHunt te verwachten en zijn ook de artikelnummers bekend.
Gaat o.a. geleverd worden via Wolt in Zwolle bekend onder www.fotoworld.nl .

AgX
12-11-2008, 07:07 PM
Heeft iemand een idee waar `Amaloco´ voor staat?

Het klinkt zo prachtig exotisch, doet mij denken aan de Orinoco...

hka
12-12-2008, 05:40 AM
Ben ook zeer benieuwd!

argentic
12-13-2008, 03:01 PM
Voor dit soort vragen hebben we Robert Vonk nodig. Maar ja, hij heeft inmiddels begrepen dat zijn manier van discussieren hier niet op prijs gesteld werd. . .

Ruud
12-14-2008, 03:05 AM
Ik zal hem maandag eens bellen.

ruud

hka
12-14-2008, 08:57 AM
Heb wel begrepen dat Amaloco destijds in Amsterdam is begonnen en daarna naar Ommen is verhuist.
In dat geval zou Am dus Amsterdam kunnen zijn. Maar.. wat is dan "aloco"?