PDA

View Full Version : Dry down % voor Ilford MG IV Mat

henk@apug
01-08-2009, 05:00 AM
Hallo,

Heeft iemand het dry down percentage voor Ilford MG IV FB mat papier ?
Omdat het toch specifiek is aan het papier hoop ik dat ik het gewoon
kan overnemen van iemand die het al getest heeft.

Alvast bedankt !

kraker
01-08-2009, 05:35 AM
Hallo,

Heeft iemand het dry down percentage voor Ilford MG IV FB mat papier ?
Omdat het toch specifiek is aan het papier hoop ik dat ik het gewoon
kan overnemen van iemand die het al getest heeft.

Alvast bedankt !

Ik kan alleen mijn ervaring voor MG IV FB glossy geven, daar vind ik 10% "goed genoeg in de buurt komen"; 't kan ook 9 of 11 zijn.

Het papier is hetzelfde, het oppervlak is anders; als er geen betere antwoorden komen, zou ik -10% als eerste poging nemen.

fred
01-08-2009, 07:27 AM
Of gewoon de proefstroken "haardrogen".

En je proefstroken "onder dezelfde lichtomstandigheden van de presentatie van je beelden" beoordelen.
Dit is minstens even belangrijk.

Willie Jan
01-09-2009, 03:36 AM
er zijn personen die het in de magnetron drogen...
ik gebruik meestal ook 10% als uitgangspunt

hka
01-09-2009, 06:38 AM
Volgens mij is dat niet zo'n belangrijk gegeven. Ik kijk altijd naar de droge proefprint voordat ik de definitieve maak.
Of dry-down dan 5 of 25% is maakt me niet uit.

gary mulder
01-09-2009, 08:19 AM
Het gaat hier neem ik even aan over het K5 oppervlak van ilford. Mijn ervaring is dat er niet slechts, een correctie van de belichtingstijd nodig is, maar ook van de gradatie. Tussen een natte en een droge print zit ,tenminste dat is mijn ervaring, een behoorlijk verschil in micro contrast. Zelf hanteer ik de magnetron methode. Dan nog kan het zijn dat ik na een paar dagen de print overmaak omdat ik dan pas zie dat ik fout zat. Als ik precies zou weten waar ik uit wil komen, zou het wel goed gaan om een dry-down en gradatie correctie te werken, maar daar ken ik mijn beperkingen.:o

fred
01-09-2009, 11:37 AM
Een even belangrijke vraag is: waar en onder welk licht ga ik de print tonen/hangen.

henk@apug
01-18-2009, 10:46 AM
Ik heb ondertussen zelf de test gedaan en kom voor Ilford MG IV mat uit
op... -10%.

Persoonlijk vind ik dit toch zeer gemakkelijk. Ik beoordeel natte teststrips/prints en bij de finale print pas ik de compensatie toe. Mijn RH Designs StopClock Pro timer heeft deze compensatiefunctie en het is dus maar kwestie van een knopje in te drukken.

De droge print ziet er dan uiteindelijk uit zoals ik hem nat ook zag.

Jed Freudenthal
01-19-2009, 01:51 AM
[QUOTE=henk@apug;737888

De droge print ziet er dan uiteindelijk uit zoals ik hem nat ook zag.[/QUOTE]

Het lijkt mij vreemd dat een droge print er net zo uitziet als een natte print, zeker bij een mat papier. Er zijn een aantal factoren die het uiterlijk van de print bepalen. Daarom kun je eigenlijk alleen de droge proefstrook onder het juiste licht behoorlijk beoordelen. ( de grootte verandering in natte toestand is slechts een factor).
En wat is daar bij een bariet-proefstrook tegen? Een minuut in de microwave en het is klaar.

Jed

fred
01-19-2009, 03:23 AM
En dan is er nog de vraag toon ik de print achter een glas (en welk soort dan), of zonder glas?

Ik kies ervoor "zonder glas".
2 voordelen
1) het bariet blijft bariet, achter glas gaat veel van de kwaliteiten van het bariet verloren
2) en je hebt geen last van reflecties in het glas

Een schilderij wordt ook niet achter glas gepresenteerd.

Jed Freudenthal
01-20-2009, 05:05 AM
En dan is er nog de vraag toon ik de print achter een glas (en welk soort dan), of zonder glas?

Ik kies ervoor "zonder glas".
2 voordelen
1) het bariet blijft bariet, achter glas gaat veel van de kwaliteiten van het bariet verloren
2) en je hebt geen last van reflecties in het glas

Een schilderij wordt ook niet achter glas gepresenteerd.

Ik kies ook voor 'geen glas'. Maar als de foto langere tijd moet hangen, is het een noodzakelijk kwaad. Zeker al se veel vliegen in de buurt zijn.
In enkele gevallen heb ik mijn proefstrook ook eerst getoned, voor ik hem in de microwave heb gedroogd voor beoordeling. Ik heb een proefstrook echter nog nooit achter glas beoordeeld. Ik vind dat de foto zonder glas goed moet zijn.

Jed

Luc
02-08-2009, 05:44 AM
Tnx voor de tip van de magnetron.
75sec bij 650wat voor een 10X15 proefstrook
:-)