PDA

View Full Version : Dry mount tissue vervolg

henk@apug
05-12-2009, 01:09 PM
Hallo,

Ik heb vandaag dry mount tissue ontvangen van silverprint in Londen.
Deze heeft een glossy en een matte zijde. Welk van deze zijden moet tegen
de achterkant van de foto aan, of heeft dit geen belang ?

Ik ben van plan om een strijkijzer te gebruiken. Nog iemand die op deze manier werkt ?

Bedankt

hka
05-13-2009, 02:54 PM
In mijn optiek is dat niet van belang mits het een schutfolie zou zijn maar dan plakt ie maar aan één kant. Dat merk je dus gauw genoeg na een plakbeurtje :D.
Zelf doe ik het ook met een strijkijzer en dat gaat prima niet te warm en tussen strijkijzerzool en kleeffolie wel een stukje bakpapier leggen anders plakt de folie tegen het strijkijzer aan. Schiet niet erg op!
Even iets laten afkoelen en dan de bakfolie voorzichtig lostrekken in de richting van de zijkant om te voorkomen dat je de folie mee trekt en dus beschadigd. Dit zie je op de geplakte print altijd terug, zeker als het een glans papiertje is.
Succes en we horen het wel...

Willie Jan
05-14-2009, 07:29 AM
ik werk op dezelfde wijze als harry.
let wel op dat je de strijkijzer temp niet te hoog zet, anders kan je je papier 'verbranden'. ik zet hem op de laagste stand.

ik plak de tissue op de foto zodat deze overlapt.
Daarna snij ik de foto op maat waardoor de folie precies goed zit.
Daarna mounten.

henk@apug
05-14-2009, 01:45 PM
Bedankt !

Ik heb een poging achter de rug en na 1 dag is dit het resultaat :

Er zijn een paar luchtbellen.
Zijkanten zijn OK.
Mount board iet of wat scheefgetrokken.
Nog niet optimaal dus...

Hoe overkomen jullie deze euvels ? (Bv. hoe lang "strijken" jullie ?)

Willie Jan
05-15-2009, 01:16 AM
ik gebruik een pers (40x40cm) die ik opwarm tot 85 graden. Daarna mount ik 1.5 minuten.

haal het zooitje uit de pers en stop het tussen twee platen (wit gefineerd) board zodat het vlak afkoelt.
anders heb je kans dat het kromtrekt als de lijm opdroogt. Ik gebruik zuurvrij archief/museum karton van ik geloof 3mm dik.
Alleen mijn hele goede prints worden geplakt, dus zoveel per jaar heb ik er niet van nodig. :)

hka
05-15-2009, 04:01 AM
Bedankt !

Ik heb een poging achter de rug en na 1 dag is dit het resultaat :

Er zijn een paar luchtbellen.
Zijkanten zijn OK.
Mount board iet of wat scheefgetrokken.
Nog niet optimaal dus...

Hoe overkomen jullie deze euvels ? (Bv. hoe lang "strijken" jullie ?)

Begrijp ik je nu goed dat je de hele print met een strijkijzer plakt en geen gebruik maakt van een zgn. "hotpress". In dat geval, lijkt me, zijn luchtbellen niet uit te sluiten.

fred
05-16-2009, 07:37 AM
idd: voor de goeie beelden moet je de pers niet zoveel gebruiken... :-)

het grote voordeel van een hotpress (zie Bienfang masterpiece 250bvb) is dat je ermee al je barietprints 'in een wip' volledig vlak maakt....

henk@apug
05-17-2009, 06:13 AM
Zo een 40x40 lijkt mij wel wat.

Wat voor een budget moet ik voorzien voor zo een hotpress ? (Ik maak max 30x40 prints)

Verkrijgbaar in Belgie ?

Nogmaals dankuwel

henk@apug
05-17-2009, 07:26 AM
Deze lijkt wel iets geschikt voor mij :
graag jullie mening over dit model.

http://framersisland.com/product_info.php/cPath/36/products_id/138?osCsid=a0a78d7063a81f3cca3c85db06f7d546

Willie Jan
05-18-2009, 02:00 AM
de afmeting 30x28 is net te klein lijkt mij. ik heb een 40x40 maar zou het liefts een 40x50 met iets overlap hebben. Dan kan je alle kanten uit met diverse formaten.

Ik ben bang dat de verzendkosten hoog zijn. Het apparaat weegt nogal. ik ben in het verleden uitgekomen in china voor een pers die ze gebruiken om t-shirts te drukken. Of zoek een reclamebureau die er nog een in de kast hebben staan. Zo ben ik er ook aan gekomen. De meesten zijn overgegaan op inkjet.

henk@apug
05-18-2009, 06:16 AM
110S is 12"x15" (31x38cmm), zou wel genoeg zijn voor mij.
Ze vragen 155$ voor de verzending.

Ga er eens over nadenken.
Iemand al aangekocht bij FramersIsland ?

Willie Jan
05-18-2009, 06:27 AM
tegenwoordig kan je zelfs deuren onder een ink-jet doorduwen....

vorig jaar waren dit soort machines in china te koop voor rond de 250 euro. google anders eens wat rond

http://yinghe.manufacturer.globalsources.com/si/6008825349098/pdtl/Heat-transfer/1012815131/T-shirt-Press-Machine.htm

Daan72
05-18-2009, 03:45 PM
Hallo,
Je moet eens op marktplaats kijken.
De mijnen een oude seal bienfang 550 masterpiece heb ik 2de hands voor 170 euro van een oude fotograaf die nu digitaal werkt. 66 x 80cm
deze weegt wel 90 kilo.
een nieuwe kost ergens rond de 3500 dollar.
dus niet te veel betalen. een oude werkt net zo goed als een nieuwe.

succes

henk@apug
05-19-2009, 02:26 PM
Fred, blijkbaar gebruik jij je pers niet alleen om te mounten, maar ook om je barietfoto's vlak te krijgen.

Hoe ga je hier te werk ? Laat je ze eerst drogen op een andere manier en
dan de pers in, of na het wassen direct de pers in ?

Willie Jan
05-20-2009, 03:00 AM
Fred, blijkbaar gebruik jij je pers niet alleen om te mounten, maar ook om je barietfoto's vlak te krijgen.

Hoe ga je hier te werk ? Laat je ze eerst drogen op een andere manier en
dan de pers in, of na het wassen direct de pers in ?

ik gebruik de pers ook voor het vlak krijgen van bariets.
aan de lucht drogen, en daarna in de pers tussen 2 vellen bakpapier persen gedurende 1 minuut op 85 graden en daarna afkoelen tussen twee platen met wederom bakpapier ertussen.

werkt perfect.

probeer dit niet met pe papier....:D

henk@apug
05-20-2009, 12:47 PM
Ok.

Aan welke temperatuur dry-mounten jullie ?
Op de 110S van Bienfang kan de temperatuur 66-149 C gekozen worden.

gary mulder
05-21-2009, 04:30 AM
Ik heb 2 verschillende folies. 1 voor 65 graden voor PE papier, 1 voor 85 graden voor bariet.

henk@apug
05-21-2009, 11:26 AM
Heb ondertussen de leverancier van mijn dry mount tissue "getraced" (hotpress.co.uk) en mijn vragen aan hun technische dienst voorgelegd.
Binnen het uur een antwoord ! ( Zijden van geen belang en 90°C)

De bienfang is ook besteld en levering is voorzien de 25ste mei.
Bedankt voor de reacties !