PDA

View Full Version : Waar analoge afdrukken te krijgen.

pieterkamp
09-29-2009, 05:39 PM
Ik fotografeer meestal in zwart/wit maar af en toe een kleurenfilm. Deze druk ik niet zelf af maar breng ze meestal weg voor ontwikkelen en afdrukken. De meeste centrales doen dit digitaal en scannen je films eerst in. Weet iemand nog een afdrukcentrale waar je negatieven nog gewoon ouderwets belicht worden. De gescande afdrukken vind ik er namelijk niet uitzien.

Groet Pieter.

van eynde ludo
09-30-2009, 12:11 PM
Hoi,Pieter
Bij ons in belgie zal je volgens mee geen enkel labo nog vinden dat nog volledig analoog zal afdrukken of je moet veel geld betalen als je het zo wilt.
Ik heb echter de indruk als je een goed labo gebruikt dat de afdruk dan toch wel goed moet zijn .
Bij mij is het ook zo dat ik misschien een 5-tal kleuren foto's laat maken per jaar, maar dan geef ik er wel geld aan om het goed te laten doen. Profesioneel dus. Laat ze dan wel een formaatje groter afdrukken.
Voor de rest zoeken zeker.
Groetjes, ludo

gary mulder
09-30-2009, 12:29 PM
Denk ook dat alle grote jongens niet meer optisch vergroten. Je zult op zoek moeten gaan naar een kleintje die het nog volhoud. Kijk voor de 0,15 cent die de hema vraagt kun je natuurlijk weinig doen. Ik weet dat het vaklapje in Laren (bij Hilversum) nog een analoog printer heeft. Of toch maar de stoute schoenen aantrekken en het zelf doen. Is lang niet zo moeilijk als je denkt.

Merlin
09-30-2009, 12:56 PM
Is lang niet zo moeilijk als je denkt.Misschien moeten we eens een workshop voor beginners organiseren. Want naar dokales kan je hard zoeken. Behalve als je naar Frankrijk wilt... ;)

Marco B
09-30-2009, 01:02 PM
Ik heb twee 50*75 kleurenafdrukken hangen in mijn woonkamer die ik toch al wel misschien 7 jaar geleden heb laten maken. Ik ging er toen nog vanuit dat dat volledig analoog zou gebeuren. Echter, toen ik ze terugkreeg, bleek er JPEG op de achterkant gedrukt. Gescant en digitaal belicht dus. Over de kwaliteit heb ik echter niets te klagen, ondanks niet professioneel afdrukken via een fotozaak. De apparatuur voor scannen van film in die professionele labs moet ook in die tijd al van zeer hoog niveau zijn geweest.

Ik ben eigenlijk verbaast wat nog uit 200 ISO kleurenfilm is te halen... het was geschoten op Kodak Gold 200. Ik denk dat het toen nog via Kodak is gegaan, tegenwoordig is Kodak in Nederland zo'n beetje dood, omdat alles nu naar Belgie moet, en dat meer dan een week kost, zijn de meeste fotozaken tegenwoordig op de Fuji service overgegaan.

Met de opkomst van de digitale offsetdruk van hele fotoalbums, vrees ik echter dat zelfs dat wel eens teloor zou kunnen gaan...

pieterkamp
09-30-2009, 01:58 PM
Alvast bedankt voor de reacties. Zal het waarschijnlijk toch zelf moeten gaan doen.

redhead
07-17-2010, 02:47 AM
Bij De Verbeelding in Amsterdam doen ze het nog analoog, ook tot heeeel grote formaten!
http://www.deverbeelding.nl/

Marco B
07-17-2010, 04:08 AM
Bij De Verbeelding in Amsterdam doen ze het nog analoog, ook tot heeeel grote formaten!
http://www.deverbeelding.nl/

Ehmmm, Purmerend is geen Amsterdam!

Helaas ook een vrij beroerde website. Het lijkt in eerste instantie of de website uberhaupt niets weergeeft, pas als je op de tekst Fotovaklaboratorium klikt, krijg je in het bovenste deel wat info te zien. Zeldzaam slecht en onhandig...

Maar ze zijn waarschijnlijk beter met het analoge deel ;)

kroon
07-17-2010, 05:01 AM
misschien heb je hier wat aan

http://www.fifocolor.nl/

Dit bedrijf zit in Lelystad

Kroon

Jed Freudenthal
07-18-2010, 02:59 AM
Ik fotografeer meestal in zwart/wit maar af en toe een kleurenfilm. Deze druk ik niet zelf af maar breng ze meestal weg voor ontwikkelen en afdrukken. De meeste centrales doen dit digitaal en scannen je films eerst in. Weet iemand nog een afdrukcentrale waar je negatieven nog gewoon ouderwets belicht worden. De gescande afdrukken vind ik er namelijk niet uitzien.

Groet Pieter.

Ik maak hier uit op dat je de kleurenfilm wegbrengt en zwart-wit zelf drukt. Dan is je vraag naar een afdruk-centrale die kleur analoog drukt. Is deze interpretatie juist?

Jed

Prarry
07-18-2010, 04:46 AM
niet in Nederland, maar wel analog - http://www.westminsterstudios.com/ (mijn Nederlands is erg roestig)

Jed Freudenthal
07-18-2010, 05:09 AM
Denk ook dat alle grote jongens niet meer optisch vergroten. Je zult op zoek moeten gaan naar een kleintje die het nog volhoud. Kijk voor de 0,15 cent die de hema vraagt kun je natuurlijk weinig doen. Ik weet dat het vaklapje in Laren (bij Hilversum) nog een analoog printer heeft. Of toch maar de stoute schoenen aantrekken en het zelf doen. Is lang niet zo moeilijk als je denkt.

Als je op Google zwart-wit handvergrotingen ingeeft krijg je een heel lijstje van adressen. Wel denk ik dat je meer dan 15 cent zult moeten betalen. Zo drukt kleurgamma ook op bariet, drukt door en houdt tegen als je dat wil. Voor 15 cent kun je niets tegenhouden.

Jed

hka
07-19-2010, 05:20 AM
Volgens mij heeft Kleurgamma recent de hele analoge boel in de uitverkoop gedaan?
Met andere woorden ook daar gaat het via digitale printers.

Marco B
07-19-2010, 08:42 AM
Volgens mij heeft Kleurgamma recent de hele analoge boel in de uitverkoop gedaan?

Zou graag meer horen als je een link hebt die daar meer over zegt. Maar het zou mij niet zo verbazen dat grootformaat afdrukken niet meer wordt gedaan bij Kleurgamma... Het filiaal "Hazenstraat" met al zijn analoge labapparatuur, is inmiddels al weer een aantal jaartjes dicht. Ze waren qua afdrukken ongetwijfeld al jaren meer met digitaal dan analoog bezig. Wel zie ik nog filmontwikkeling op de site vermeld,dus ik denk dat je er nog wel met je (vlak-)film heen kunt gaan om het ontwikkeld te krijgen.

Jed Freudenthal
07-19-2010, 10:50 AM

Ik ga er vanuit dat de info op de website juist is:
http://www.kleurgamma.com/content/view/60/100/

Ik heb verder niets gehoord dat de service bij kleurgamma verdwenen is. Iets in de uitverkoop doen is wat anders dan werkelijk verkopen. En wie is de koper? Bovendien: de professionals moeten hun films (en daar worden heel wat van verkocht) toch laten afwerken. Mogelijk is dat in Nederland niet zo aan de orde; maar elders is dat zeker belangrijk.

Jed

redhead
07-19-2010, 04:13 PM
hah, Ja inderdaad Purmerend... Ik ga als ik bij de Verbeelding ben geweest daarna altijd even drinken bij de bierbrouwerij 't Y in Amsterdam...
Heb wel heel goede ervaringen met De Verbeelding. Ze maken mooie handafdrukken en je mag er ook bij zijn om aanwijzingen te geven. Volgens mij heette de contactpersoon daar Hans Rozen.