PDA

View Full Version : Processors

HansE
11-07-2009, 01:19 PM
Ik ben dus een beetje rond aan het kijken op de tweedehands markt of dit ook iets voor mij is.
Het lijkt erop dat de voor de meeste amateurs (in de oorspronkelijke bedoeling van het woord) 1 of ander model van Jobo de Heilig Graal is.
CPE-2, CCP-2 en ATL# ben ik tot nog toe tegen gekomen.
Wat mij opvalt is dat de prijzen waanzinnig grillig zijn. :confused:
Ik lees over mensen die een CPE-2 en een ATL1000 voor 150 respectievelijk 300 pond gekocht hebben maar ik zie ook meerdere "aanbiedingen" voor 2e hands CCP-2 processors van 1600 dollar welke volgens mij 1550 euro nieuw kosten.

Ik schat in dat ik zelf het meest gebaat ben bij een CPE-2.
Het is de bedoeling dat ik hierin 4x5 E6 en ZW ga ontwikkelen.
Is dit een verstandige keuze of kan ik beter doorsparen voor een geavanceerder model?

mhulsman
11-08-2009, 05:44 AM
Een geavanceerder model neem meer ruimte in, maar is makkelijk als je "veel" ontwikkeld.
Ik ben begonnen met een CPP2 met lift en heb nu een grote ATL3 omdat ik 8x10 ontwikkel.
Een ATL kan initieel veel kosten met zich meebrengen, veel onderdelen moeten worden vervangen omdat ze productie hebben gedraaid.
Een lift op een CP* vond ik wel heel makkelijk.

Voor de prijs: je moet gewoon geluk hebben als je bijv. op marktplaats een goedkope JOBO tegenkomt.

gary mulder
11-08-2009, 11:24 AM
Als je er plaats voor hebt. En zin om het nodige leiding werk aan te (laten) leggen is een ALT2200 wel echt top. Ok een 2300 of 2400 kan ook meer opties die je nooit gebruikt. (maar wel kapot kunnen)
Heb je weinig plaats een 1500. Is vrij te programmeren of een 1000. De laatste niet vrij te programmeren dus niet echt voor ZW geschikt.

De CP* zijn bedoeld voor de amateur markt en geven iets minder "gemak"

Wat prijzen betreft wat onbekend is maakt ongeliefd. Mijn 2400 heb ik met 1500 lift bewegingen op de teller, wat belachelijk weinig is, (+ 20000 komt vaak voor en 1 film ontwikkeling is minimaal 10 bewegingen ) voor het luttele bedrag van 250 euro gekocht. Ik zie vaak een vraagprijs voor een CP* die veel hoger is.