PDA

View Full Version : Kodak AZO

Pages : 1 [2]

Jan Nieuwenhuysen
07-22-2004, 05:16 AM
Hallo Fred, ik heb niets tegen densitometrie. Gewoon een instrument, net als een thermometer. Waar ik niet tegen kan dat zijn mensen die alleen maar meten. Daar hebben sommige mensen in dat AZO gebeuren ernstig last van. Die maken dan alleen negatieven die ze doormeten en vergelijken. Schiet mij maar af... Vandaar mijn relativerende opmerking. Densitometrie is zeer zeker zinnig. Het is alleen geen doel op zich, maar een hulpmiddel.

Ergens in een andere thread wordt een oproep gedaan om tot een Bariet uitwisseling te komen. Misschien is dat wat voor je om aan mee te doen?

Groet, Jan

fred
07-23-2004, 02:01 PM
Beste jan,

Ben evengaan kijken naar de website van Francesco. Mooi werk. Prachtige tonen. Hoe zie jij dat als ook een AZO-werker?

Met dank
Fred

clogz
07-23-2004, 02:36 PM
Hallo Fred,
Goede suggestie, een bijeenkomst van Apuggers. Ben benieuwd hoe de anderen op de Nederlandstalige enclave erover denken.
Gegroet
Hans

Jan Nieuwenhuysen
07-24-2004, 04:37 AM
Beste jan,

Ben evengaan kijken naar de website van Francesco. Mooi werk. Prachtige tonen. Hoe zie jij dat als ook een AZO-werker?

Met dank
Fred
Hallo Fred,

Ik neem aan dat jij www.cicoli.com bedoelt? Dat is tenminste de Francesco die ik tegenkom op het AZO forum. Goed werk. Een stuk beter dan wat ik er tot nu toe van bak... Ik heb enorme moeite om consequent het goede negatief te produceren. Kwestie van volhouden denk ik.

Jan

argus
11-09-2005, 07:40 AM
Even deze oude thread ophalen.

Gisteren zat er in mijn bus een 8*10" contactafdruk op AZO. Gekregen van Vet173 via de APUG Print Exchange waar ik voor de 2e keer al aan deelneem.

Alleen al een 8*10 contactafdruk staat garant voor scherpe details (liefst toch...) en het papieroppervlak vind ik niet te vergelijken met bv. de Ilford barietpapieren die ik gebruik.

Vrijdag kunnen enkele gelukkige BE-Apuggers de print bewonderen. Hopelijk komt er daarna hier iemand in de juiste terminologie wat meer uitleg geven over de gemaakte observaties.

Ik vind het alleszins een geslaagde foto.

G

janké
11-27-2005, 04:50 AM
Hallo Fred, ik heb niets tegen densitometrie. Gewoon een instrument, net als een thermometer. Waar ik niet tegen kan dat zijn mensen die alleen maar meten.
Groet, Jan

Zelf gebruik ik (bijna)nooit een densitometer. Wat ik leuk vind aan de "techies" die dat wel doen is, dat ze het doen voor mij. Gewoon hun bevindingen interpreteren. Zo krijg je toch een win win situatie.
Zij vinden het leuk dat hun werk geaprecieerd wordt en wij hebben meer creatieve mogelijkheden.

Jan

Ruud
03-23-2006, 06:42 AM
Is dit papier alleen geschikt voor kontakt werk met groot formaat negatieven
of ook voor afdrukken vanaf kleinbeeld of is dan het voordeel weg ?

Is me niet helemaal duidelijk uit de discussie.Ben erg benieuwd.

Ruud

argus
05-30-2006, 04:35 PM
Is dit papier alleen geschikt voor kontakt werk met groot formaat negatieven
of ook voor afdrukken vanaf kleinbeeld of is dan het voordeel weg ?

Is me niet helemaal duidelijk uit de discussie.Ben erg benieuwd.

Ruud

Dan toch nog een antwoord, Ruud:

AZO zou enkel geschikt zijn voor contactafdrukken omdat het een trage emulsie heeft.
Allez, dat is toch wat ik erover gelezen heb.

Ondertussen is AZO uitgestorven en zijn Michael en Paula, de god en godin van AZO (http://www.michaelandpaula.com/mp/index_skip.html) (niet mijn woorden), er blijkbaar in geslaagd een goed alternatief te vinden.

G

Breunes
05-30-2006, 06:26 PM
Paula en Michael Chamlee hebben de laatste voorraad van Kodak opgekocht en hebben recent een vervangend papier laten maken:
www.michaelandpaula.com

Ben

rml
08-28-2007, 07:59 AM
Een late reactie maar FotoImpex in Berlijn verkoopt print out papier.

elbuveli2ETHPY
09-14-2008, 04:44 AM
Jan,
Met 'rommelig' bedoel ik dat ik hun composities druk vind, er staat te veel op naar mijn smaak.

Ik zelf heb het idee dat bij hun de papiersoort op de eerste plaats komt,en het onderwerp op de volgende plaats.

En dan nog,de kunst van het weglaten.

Maar dan krijg je vaak te horen,weet je hoe duur dat papier is.

waar begin je dan aan?

argentic
09-14-2008, 06:15 AM
Ik bezit een AZO afdruk en heb enkele anderen in handen gehad. Ik vroeg me ook af wat daar nou zo bijzonder aan was. Ik zag eigenlijk geen verschil met een goede barietafdruk.

Aan de toonschaal kan het niet liggen. Want papierwit is papierwit, en maximaal zwart boven 2.2 kun je zowiezo niet meer onderscheiden. AZO is altijd een contactafdruk, en dat is natuurlijk heel mooi. Maar eenzelfde contactafdruk op bariet geeft vergelijkbare resultaten. Dus moet het liggen aan de curve, aan de ontwikkelaar of aan de beeldtoon. Die zijn ook op bariet te sturen. Kortom, ik begrijp de hele heisa rondom AZO niet zo. Misschien is de werkmethode met contactafdrukken erg praktisch? Intussen wacht ik op degene die mij het verschil kan tonen.

Ik moet toegeven dat ik ook niet altijd onder de indruk ben van de foto's van het echtpaar Smith & Chamlee. Ik vind hun leefstijl geweldig. Hun hele leven is georganiseerd rondom de fotografie. Wat ze verdienen wordt geinvesteerd in fotografische reizen. Ze hebben zelfs geen TV om meer tijd te hebben voor afdrukken. Daar ben ik jaloers op, want mijn vrouw en kinderen zijn nog niet zo ver (ik ook niet). Maar ik vind hun foto's meestal niet uitzonderlijk. Begrijp me goed, ik doe het niet beter, hoor. Maar ik snap hun cultstatus niet goed.