PDA

View Full Version : Kodak AZO

Pages : [1] 2

Jan Nieuwenhuysen
07-11-2004, 06:44 AM
Ik experimenteer sinds een tijdje met Kodak AZO papier. Ik vraag me af of er meer mensen zijn in Nederland die daar mee werken?

Voor diegenen die er niet mee bekend zijn:
AZO is het enige zilverchloride kontaktprint papier dat nog wordt geproduceerd. Helaas is het niet te koop in Europa. Het wordt in leven gehouden door de inspanningen van een Amerikaans fotografen paar: Michael Smith en Paula Chamlee. Werkelijk alles wat je (n)ooit had willen weten over dit papier en alles wat er mee samenhangt kun je vinden op de site van deze fotografen www.michaelandpaula.com (http://www.michaelandpaula.com)

Huib
07-11-2004, 07:11 AM
Jan,

Wat is het voordeel of 'het mooie' van AZO in jouw ogen ten opzichte van de normale papieren? Wat is het verschil? Wat voor lichtbron gebruik je? gebruik je een vacuumframe?

Feit dat het een contactpapier is remt velen al af omdat je dan min of meer veroordeeld bent tot het gebruik van een extreem grootformaat camera (8x10 en groter) of je moet negatieven via een internegatief gaan vergroten, wat ook zo zijn nadelen heeft.

Nee, ik werk er niet mee en plan dat ook voorlopig niet.

Huib

Jan Nieuwenhuysen
07-11-2004, 08:11 AM
Huib,

Met kontaktdrukken werkt het zo dat je negatiefformaat je afdrukformaat is.
Als je grote prints wilt hebben (en dat is helaas de heersende mode) dan zul je dus op een groot opnameformaat moeten werken. Ik werk zelf op 4x5 en ben daar helemaal tevreden mee. Ik zal wel eens opschalen naar 8x10. Mijn camera is gelukkig makkelijk om te bouwen naar dat formaat. Vooralsnog ben ik helemaal blij met mijn kleine intieme afdrukjes.
Ik weet niet of je de tentoonstelling van Man Ray en Lee Miller in het FOAM hebt gezien, maar als je daar geweest bent dan heb je gezien dat klein kan overtuigen.

Het mooie van AZO. Dat zit hem in twee dingen.
1/ Simplisme. Ik klem de negatief-papier sandwich tussen twee glasplaten, kale 300W lamp er boven, metronoom als timer en je bent 'in business'.
Negatieven ontwikkel ik met inspectie. Heerlijk simpel allemaal. Fotograferen op z'n puurst. Na alle high-tech gedoe is dat een verademing! Vacuumframe is tot 8x10 echt helemaal niet nodig.
Het feit dat je geen deelvergrotingen maakt is voor mij geen probleem, want die maak ik anders ook niet. Ook in mijn werk druk ik altijd het hele negatief. Dat is gewoon de manier waarop ik werk.
2/ Toonschaal. Als je dit papier ontwikkeld in Amidol heeft het een hele rechte lange curve. Na platinum/paladium is dit het proces met de langste toonschaal.

Er is overigens een methode (vergroter lamp) ontwikkeld om te kunnen vergroten met AZO. Heb daar geen ervaring mee.

Groet, Jan

Huib
07-11-2004, 02:03 PM
2/ Toonschaal. Als je dit papier ontwikkeld in Amidol heeft het een hele rechte lange curve. Na platinum/paladium is dit het proces met de langste toonschaal.

Hoi Jan,

dat lees ik vaker maar kan ik of wil ik niet begrijpen, tussen papier-wit en het maximale zwart (van een bepaalde densiteit) zitten evenveel grijswaarden (geen discrete stapjes maar een continue schaal) als elk ander papier, of dat nu Kodak (Azo), Agfa, Ilford, Forte, Kentmere of wat dan ook is. Alleen het verloop van de zwartingscurve is per papier anders waardoor het ene wat 'levendiger' is in de schaduwen en het andere wat meer doortekende 'hoge lichten' heeft.

Maar de langste toonschaal? bedoel je daarmee dat AZO een veel hogere densiteit haalt dan de gebruikelijke papieren? En wat doe je met die extra hogere zwarting, alleen meer doortekening in de schaduw, of druk je donkerder af waardoor de hoge lichten beter tot hun recht komen.

Laat er eens je licht over schijnen svp :-)

Groet,

Huib

paulmat
07-11-2004, 04:20 PM
Ik weet niet of je de tentoonstelling van Man Ray en Lee Miller in het FOAM hebt gezien, maar als je daar geweest bent dan heb je gezien dat klein kan overtuigen.
Ha Jan, ik ben daar niet geweest maar weet uit eigen ervaring dat klein afdrukken ook heel mooi kan zijn. Ik maak soms contactjes van 4x5 en daar zit op een of andere manier heel veel intimiteit in. Ook druk ik kleinbeeld wel eens op doormidden gesneden velletjes 13x18, dus 9x13 minus een behoorlijke witrand. Dat heeft zeker z'n charme vind ik, zo'n serie in het klein.

Negatieven ontwikkel ik met inspectie. Hoe bedoelu? Rood licht aan tijdens het einde van de ontwikkeling? Gaat dat goed?

Ook in mijn werk druk ik altijd het hele negatief. Dat is gewoon de manier waarop ik werk.Ik doorgaans ook, vanuit de gedachte dat de Belangrijke Beslissingen op het moment van opname genomen zijn. Dat zijn beslissingen over compositie, licht, eventuele actie, ritme of wat dan ook, en dan moet je niet achteraf gaan zoeken of er misschien nog een andere foto uit dat negatief is te halen. Wat je zegt, een manier van werken...

2/ Toonschaal. Als je dit papier ontwikkeld in Amidol heeft het een hele rechte lange curve. Na platinum/paladium is dit het proces met de langste toonschaal.Interessant, ik zal dat in m'n achterhoofd houden...

Groet, Paul.

Jan Nieuwenhuysen
07-11-2004, 04:59 PM
Huib, ik heb me misschien niet duidelijk uitgedrukt. Ik bedoel: het verschil tussen Dmin en Dmax is gewoon nogal groot. Je hebt dus een negatief dat is ontwikkeld tot een wat hogere Dmax nodig dan voor ander papier. Anders gezegd: een papier kan een bepaald aantal 'stoppen' weergeven. AZO kan wat meer 'stoppen' aan dan andere papieren. Dat is alles. Bovendien is de curve erg recht (met amidol).

Paul, ja dat met die lamp heb je in principe goed begrepen. Je doet gewoon het licht aan. Om precies te zijn: een donkergroen licht (Kodak filter # 3 of Ilford # 908). Je gebruikt een 15 Watt lamp en houdt het filter op minimaal een meter afstand van de film. Je inspecteert aan de BASIS, dus NIET de emulsiekant van de film. De basis is melkachtig/opaak, met de hoge lichten als zwarte tekening. Je ontwikkelt tot de hoge lichten voldoende zijn doorgekomen. Als je niet eerder kijkt dan op ongeveer 3/4 van je geschatte ontwikkeling kan je meerdere inspecties doen. Na enig oefenen zul je merken dat je redelijk snel en veel ziet. Natuurlijk alleen te doen als je losse velletjes film ontwikkelt in een open schaaltje.

Groet, Jan

Huib
07-12-2004, 01:59 PM
Huib, ik heb me misschien niet duidelijk uitgedrukt. Ik bedoel: het verschil tussen Dmin en Dmax is gewoon nogal groot. Je hebt dus een negatief dat is ontwikkeld tot een wat hogere Dmax nodig dan voor ander papier. Anders gezegd: een papier kan een bepaald aantal 'stoppen' weergeven. AZO kan wat meer 'stoppen' aan dan andere papieren. Dat is alles. Bovendien is de curve erg recht (met amidol).

Maar dat betekend toch dat er alleen richting diep zwart meer ruimte is, papier wit blijft papier wit. Wil je die eene of twee extra stops gebruiken dan ga je toch ook donkerder afdrukken of maak je alleen maar meer gebruik van de betere schaduw doortekening?

Ik heb nog nooit een AZO in levende lijve gezien. Het werk van Smith en Chamlee spreekt mij niet zo aan, ik vind de gekozen composities vaak irritatie bij mij opwekken, maar dat is een andere discussie.

Huib

Annemarieke
07-12-2004, 02:33 PM
Ik ben het helemaal met je eens, Huib. Het werk van het echtpaar heb ik nooit zo heel bijzonder gevonden, ik vind het erg rommelig en dat is denk ik ook waar jij je aan ergert (jouw fotowerk kennende) maar veel mensen doen er nogal hoogdravend over.

Maarre, dit was inderdaad erg off-topic.

Nee, ik werk niet met AZO en ben het ook niet van plan.

Groetjes,
Anne Marieke

Jan Nieuwenhuysen
07-12-2004, 04:12 PM
Anne Marieke, dat het werk van Smith en Chamlee je niet aanspreekt is een kwestie van smaak, maar dat je het 'rommelig' vindt? Dat begrijp ik niet. Ik ken weinig fotografen die zo exact werken als zij. Ik doe daar trouwens helemaal niet hoogdravend over hoor.
Ik was gewoon benieuwd of er hier meer mensen zijn die met dit papier werken.

Om je vraag te beantwoorden Huib. Je schaduwen en lichten blokkeren niet snel. Je hoeft wat minder door te drukken en tegen te houden dan met vergrotingpapier. AZO pakt wat meer negatiefcontrast zonder doordrukken en tegenhouden, gewoon in n keer, dan vergrotingspapieren. Verder is de curve recht over een vrij lang gebied, dus minder compressie in voet en schouder. Dat is fijn voor de doortekening aan beide einden van de curve.

Ik heb geen uitgebreid densitometrisch onderzoek gedaan naar dit papier. Als je daarover wilt lezen verwijs ik je naar artikelen daarover op unblinkingeye.com en de eerder genoemde site van Smith/Chamlee. Prachtig allemaal en fijn veel curves. Eerlijk gezegd heb ik zelf een beetje te weinig discipline voor dit soort lectuur. Ik ga meer af op wat ik zie gebeuren op mijn matglas en in de ontwikkelschaal. Ik ben verschrikkelijk visueel ingesteld, ik moet zen. Ik denk dat mijn liefde voor de technische camera en zichtontwikkeling daar vandaan komt. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet drukken. Ik heb wel eens geroepen dat ik denk met mijn ogen. Dat is het beste dat ik er over kan zeggen. AZO heeft iets dat me bevalt. Dus ik ga daar voorlopig nog even mee door. Voor iemand anders is dat lith-printen of vergroten op Bergger papier of cibachrome of, nou ja vul maar in.

Groet, Jan

Annemarieke
07-12-2004, 04:16 PM
Jan,
Met 'rommelig' bedoel ik dat ik hun composities druk vind, er staat te veel op naar mijn smaak. Ook vind ik ze vaak niet mooi ingekaderd. Kwestie van smaak.

Ik bedoelde niet dat _jij_ hoogdravend over ze doet.

Jan Nieuwenhuysen
07-12-2004, 04:26 PM
Anne Marieke, helemaal verkeerd opgevat. Je hebt gelijk dat ze een soort ze goeroe status voor een hoop mensen hebben. Kan ik ook hl slecht tegen.
Ik vind het gewoon hele goede fotografen. Dat zit hem voor een groot deel in hun manier van werken. Heel intens, compromisloos, zeer eigen. Ik waardeer dat. Verder is het zo dat ik vind dat ze een paar prachtige platen hebben gemaakt, maar da's een kwestie van smaak.

paulmat
07-12-2004, 04:31 PM
Paul, ja dat met die lamp heb je in principe goed begrepen. [knip - werkwijze]
Geweldig Jan, ik ga dat beslist eens proberen. Ik had er al wel eens iets over gelezen (waarschijnlijk in de grootformaat-nieuwsgroep), maar nog nooit met zulke duidelijke aanwijzingen.
Overigens - en met dank aan Gilbert Dumont - merk ik dat ik het heel leuk vind om medezwartwitgenoten over hun werkwijzen te horen vertellen. En dat in het Nederlands! Een verademing temidden van al het digitale geweld...

Groet, Paul.

Annemarieke
07-12-2004, 04:33 PM
Jan, maakt niet uit. Laten we alsjeblieft niet van die ruzies ontketenen die af en toe APUG onveilig maken. Dit is veel te leuk!

Zoals Paul hierboven schrijft, een verademing tussen al het digi-geweld.

Anne Marieke

Jan Nieuwenhuysen
07-12-2004, 06:22 PM
Anne Marieke, daar hoef je niet bang voor te zijn. Plaatsvervangende schaamte kan je daar van krijgen.

Paul, het kan moeilijk zijn aan een geschikt filter te komen. Ik werk met een ontwikkelaar die de gelatine enigszins looit en bovendien vlekt. Hierdoor wordt de film mogelijk wat minder lichtgevoelig na een tijdje badderen dan met een ontwikkelaar zonder pyrogallol of catechol. Als je vanaf driekwart van je geschatte tijd kijkt denk ik echter niet dat je een probleem krijgt. Probeer het maar eens als je er lol in hebt (en aan een filter kunt komen dus). Het is raadzaam om niet met al te korte ontwikkeltijden te werken, aangezien je de tijd moet hebben om op de veranderingen te reageren. Een N ontwikkeltijd van een minuut of zeven acht vind ik heel aangenaam werken. Misschien ben ik gewoon een beetje sloom... :-).
Jan

Annemarieke
07-13-2004, 04:28 AM
Gelukkig Jan, houden zo.
Bij de laatste 'oorlog' heb ik voor het eerst een 'report this post' gedaan omdat ik helemaal ziek werd van die lui. Toen ik Sean verzocht de thread te sluiten gebeurde dat inderdaad binnen zeer korte tijd.

Ik begrijp werkelijk niet waarom die mensen bij het minste geringste helemaal uit hun dak gaan en erg beledigend worden.

Misschien zijn wij Hollanders wat nuchterder...

paulmat
07-13-2004, 06:23 AM
Ha Jan,

Mijn fotoboer heeft in elk geval dat Ilford-filter op de website staan, dus dat lijkt het probleem niet. Je weet beduidend meer van de werking van ontwikkelaars dan ik, als ik je goed begrijp zou ik met X-tol mogelijk een probleem kunnen verwachten en met PMK Pyro (van Bergger) mogelijk niet of minder?
Andere vraag, je schrijft dat je zelf je pyro mengt, maar dat is toch een uiterst gevaarlijk goedje? Voor zover ik het begrijp is het al voldoende om er naar te kijken om de meest erge ziekten te krijgen... Ben je daar niet benauwd voor? Ik wel om eerlijk te zijn, vandaar dat ik de oplossing koop en dus niet het poeder zelf. Die oplossing is weer veel minder schadelijk (en mogelijk zelfs vrijwel niet, maar daarover lopen de meningen nogal uiteen).

Groet, Paul.

Jan Nieuwenhuysen
07-13-2004, 06:41 AM
Paul, even een kort antwoord, sta op het punt de deur uit te hollen.
Ik zal je even een mail sturen waarin ik uiteenzet wat ik tot nu toe van zichtontwikkeling ben te weten gekomen (wordt te lang voor een forum posting denk ik). Zal het pyro verhaal daarin ook meenemen.

Groet, Jan

fred
07-21-2004, 12:47 AM
Maar de langste toonschaal? Bedoel je daarmee dat AZO een veel hogere densiteit haalt dan de gebruikelijke papieren? En wat doe je met die extra hogere zwarting, alleen meer doortekening in de schaduw, of druk je donkerder af waardoor de hoge lichten beter tot hun recht komen.

Beste Jan,

In andere threads lees ik dat de D-Max van AZO haast niet verschilt van andere papieren.
(D-max zegt inderdaad niet alles, bvb vergelijk je RC met Bariet zal die D-Max in wezen niet veel verschillen, maar toch zijn beide papieren zijn niet te vergelijken.)
Wat maakt dat AZO voor jou zo aantrekkelijk is?
En kan je hier een voorbeeldje posten (met alle beperkingen van scans en scherm)?

Met dank!!
Fred

Jan Nieuwenhuysen
07-21-2004, 05:02 PM
Fred, ik ben geen densitometer gebruiker. Ik geef vwb de densiteit alleen weer wat anderen zeggen die wel een densitometer hebben. Puur op mijn ogen afgaand ben ik ervan overtuigd dat AZO inderdaad een hogere Dmax haalt dan vergrotingspapier. Mits je het ontwikkeld in de amidol.
Het beste kan ik je verwijzen naar dit artikel (http://unblinkingeye.com/Articles/Azo3/azo3.html) voor meer technische gegevens over AZO en daarvoor geschikte negatieven dan je waarschijnlijk wilt weten... De stek voor AZO informatie is de website van Michael Smith en Paula Chamlee: www.michaelandpaula.com. Kijk maar hoeveel je wilt weten. Verlies je vooral niet te veel in alle getallen. Helemaal gek maken sommige mensen zich daarmee.

Je kunt eindeloos over praten over toonschalen etc., uiteindelijk telt de afdruk.
Wat ik fijn vind aan AZO zijn twee dingen.
Ten eerste: het proces. Het is heerlijk simpel werken. Je maakt een negatief, legt dat op een velletje papier, belicht met een gloeilamp en dat is alles. Mij spreekt dat aan.
Trek niet de conclusie dat dat betekend dat het maken van een goede afdruk simpel is. Ik ben nu een paar maanden bezig en ik laat mijn AZO prints nog niet zien. Voor mij is dit bloed, zweet en tranen. Maar de belofte is er. Soms.
Ten tweede: prachtige doortekening in schaduw en lichten en mooie middentonen. ik heb gemerkt dat je een vrij zwaar negatief moet hebben.

Ik probeer een voorbeeld print te pakken te krijgen om te laten zien. Ik moet na mijn vakantie (eind deze week weg; heerlijk!) daar energie in gaan stoppen. Ik ben enthousiast over dit procede. Dus ik wil een goede afdruk kunnen tonen van een goede printer en nog veel meer. Het is tegenwoordig trouwens ook mogelijk te vergroten op AZO.

Ik ben zelf fotograaf. Autodidact. Architectuur en portretten hoofdzakelijk.
Ik moet je verder bekennen dat ik geen scanner heb. Ja, dat komt nog voor...

Jan

fred
07-21-2004, 05:17 PM
Beste Jan,

Om je gerust te stellen, ik kan hier soms wel wat meten.... maar Dmax of Dmin Of Dmiddenin... opzich zeggen niet veel. 't Is maar wat je ermee doet. Sommige fotografen creren daarmee (en ook zonder!!) dagelijks juweeltjes, anderen niets zeggende beelden. [ter info: Ik ben al blij met een goed fotokes elke maand... :-)]

Anderzijds, heb les gekregen van Pol vandepitte (workshop), heb zelf gezien wat je alleen al met voorbelichting van je afdruk kan verwezenlijken... met een 'Stouffer' negatief aan te tonen. Ik denk, densitometrie heeft wel wat zin, zonder het te verafgoden natuurlijk.

Geen scanner, geen nood! Misschien moeten de apuggers dan maar eens een bijeenkomstplannen om wat werk aan mekaar te tonen. :-)?

mvrgr
Fred