PDA

View Full Version : Klein Chemisch Afval

Pages : [1] 2

Annemarieke
07-21-2004, 08:55 AM
Ik kom net van het depot Klein Chemisch Afval, waar ik een behoorlijke lading ontwikkelaar en fixeer wilde achterlaten, en waar ik ben weggegaan met een enorme frustratie.

Het ontaardde dus in een gigantische discussie, want de heren van de KCA wilden niet geloven dat ik geen bedrijf had, of was. Het maakte niet uit met welke argumenten ik kwam (een bedrijf probeert toch geen tientallen verschillende ontwikkelaars uit? een bedrijf levert toch niet de gebruikte chemie af in kleine fotochemie-flessen, en in Fanta-flessen, Cola-flessen, ruitensproeiervloeistof-flessen enz?).

Met wachtte zelfs mijn verhaal niet eens af, zo van "sorry, heb een beetje te lang mijn chemie opgespaard". Nee hoor, toen ik kwam aanrijden riep één van de heren meteen: "oh, dat komt van een bedrijf, dan moet u betalen!".

Uiteindelijk heb ik de tactiek gebruikt van de aanval is de beste verdediging, want men begon meteen te dreigen dat ze "wel even zouden opzoeken" of ik een bedrijf heb. Mijn antwoord was: "prima, gaat u dat nu doen, dan wacht ik wel even!". Natuurlijk konden ze dat helemaal niet opzoeken en uiteindelijk hebben ze al morrend twee grote tonnen voorzien van een sticker "fixeer" en "ontwikkelaar" en zonder ook maar één hand uit te steken, mij daar de betreffende flessen in laten doen.

Ik heb de heren medegedeeld dat zij op deze manier natuurlijk wel in de hand werken dat mensen voortaan hun fotochemie gewoon door de gootsteen gooien, want als je bij zo'n depot zó wordt ontvangen vergaat de zin (als die er al was) je toch compleet om je gebruikte chemie twee dorpen verder te gaan afleveren.

Eerlijk gezegd denk ik dat die mensen helemaal nooit meer fotochemie krijgen aangeboden, en dat ze er wellicht helemaal geen faciliteiten meer voor hebben, maar het staat op hun lijstje, dus ze moeten het wel aannemen!

Sorry mannen, maar dit moest ik even kwijt!

Groetjes, Anne Marieke

clogz
07-21-2004, 12:10 PM
Ja, ja onze ambtenaartjes. Precies hetzelfde meegemaakt zo'n jaartje of tien geleden. Daar ik geen zin had in een discussie met die vent ben ik weggegaan naar een café, een koffie gedronken en opgebeld naar het kantoor van de vuilophaaldienst waar men vertelde dat ik miijn afgewerkte chemie gewoon kon neerzetten in vak E of zoiets. Heb dit gedaan en het pompeuze ventje in stofjas doorverwezen naar het kantoor. Conclusie: don't get mad, get even

Hans

juw
07-21-2004, 12:45 PM
Ik kom net van het depot Klein Chemisch Afval, waar ik een behoorlijke lading ontwikkelaar en fixeer wilde achterlaten, en waar ik ben weggegaan met een enorme frustratie.

Het ontaardde dus in een gigantische discussie, want de heren van de KCA wilden niet geloven dat ik geen bedrijf had, of was. Het maakte niet uit met welke argumenten ik kwam (een bedrijf probeert toch geen tientallen verschillende ontwikkelaars uit? een bedrijf levert toch niet de gebruikte chemie af in kleine fotochemie-flessen, en in Fanta-flessen, Cola-flessen, ruitensproeiervloeistof-flessen enz?).

Met wachtte zelfs mijn verhaal niet eens af, zo van "sorry, heb een beetje te lang mijn chemie opgespaard". Nee hoor, toen ik kwam aanrijden riep één van de heren meteen: "oh, dat komt van een bedrijf, dan moet u betalen!".

Uiteindelijk heb ik de tactiek gebruikt van de aanval is de beste verdediging, want men begon meteen te dreigen dat ze "wel even zouden opzoeken" of ik een bedrijf heb. Mijn antwoord was: "prima, gaat u dat nu doen, dan wacht ik wel even!". Natuurlijk konden ze dat helemaal niet opzoeken en uiteindelijk hebben ze al morrend twee grote tonnen voorzien van een sticker "fixeer" en "ontwikkelaar" en zonder ook maar één hand uit te steken, mij daar de betreffende flessen in laten doen.

Ik heb de heren medegedeeld dat zij op deze manier natuurlijk wel in de hand werken dat mensen voortaan hun fotochemie gewoon door de gootsteen gooien, want als je bij zo'n depot zó wordt ontvangen vergaat de zin (als die er al was) je toch compleet om je gebruikte chemie twee dorpen verder te gaan afleveren.

Eerlijk gezegd denk ik dat die mensen helemaal nooit meer fotochemie krijgen aangeboden, en dat ze er wellicht helemaal geen faciliteiten meer voor hebben, maar het staat op hun lijstje, dus ze moeten het wel aannemen!

Sorry mannen, maar dit moest ik even kwijt!

Groetjes, Anne Marieke

H'mm.

Hier bij het depot (Helmond) nog nooit gezien dat ze een de chemie appart opspaarden. Ik gooi al mijn chemie dus ook gewoon door elkaar heen in 1 grote tank die ik af en toe dump bij het depot.

Toch 's een keer checken.

Annemarieke
07-21-2004, 01:15 PM
H'mm.

Hier bij het depot (Helmond) nog nooit gezien dat ze een de chemie appart opspaarden. Ik gooi al mijn chemie dus ook gewoon door elkaar heen in 1 grote tank die ik af en toe dump bij het depot.

Toch 's een keer checken.

Juw, als ik het hier door elkaar gooi, nemen ze het helemaal niet meer aan. Gescheiden, of helemaal niet.

Van Toners zijn ze ook al helemaal niet onder de indruk. Staat niet op hun lijstje, dus gooi maar door de gootsteen.

Inmiddels ben ik weer een beetje afgekoeld, en ik ga morgen lekker de tweede lading brengen!

Hans, helaas hebben ze bij ons geen 'Vak E', het moet bij een kantoortje worden afgegeven, waar men dus vreselijk moeilijk begint te doen. Het moet ook meteen worden 'afgehandeld', d.w.z. dat alle losse flessen in een grote zwarte ton worden gedaan, die meteen wordt afgesloten. Dat wordt dus morgen lachen, want dan kunnen ze weer twee tonnen aanrukken!

Ik heb ook 10 jaar geleden een soortgelijke ervaring gehad, toen ik _binnen_ Amsterdam ging verhuizen en nog even mijn chemie kwijt wilde bij het depot dat hoorde bij mijn oude adres. Dat ging dus mooi niet door, het moest naar de andere kant van Amsterdam, want daar was ik sinds ongeveer twee dagen ingeschreven! Het is echt van de gekken.

Het is dat ik van natuur hou, maar anders gooide ik het echt door de gootsteen.

Groetjes,
Anne Marieke

Annemarieke
07-22-2004, 02:23 PM
Vervolg op gisteren: ik heb vanmorgen weer een lading gebracht en de enige aanwezige heer (zelfde als gisteren) heeft het zonder enig commentaar aangenomen. Ze waren mij nog niet vergeten... ;-)

SoulSurround
08-18-2007, 02:58 AM
Hier in Nuenen CA mocht ik niet meer zoveel tegelijk brengen. Ze deden niet moeilijk, maar omdat hun afvalvaten voor fotochemie kleiner zijn dan vroeger werd ik vriendelijk verzocht de volgende keer iets minder lang "op te sparen". Zelf vond ik wel dat het meeviel, slechts 1 "kratje" met een stuk of 15 flessen.

AgX
08-21-2007, 04:16 PM
Wel, een beetje naast het onderwerp, maar chemisch afval verzamelen in vlessen bestemd voor drank zou een naar uitkomst kunnen hebben...

Wat het KCA betreft heb ik kort geleden de chaffeur van zo'n inzamel vrachtvagen gevraagd naar de situatie in Nederland omtrent photochemisch afval en die was helemaal enthusiast, "nooit in de goot" en wilde direct de kofferbak leeghalen... Het is maar wie je tegenover hebt.

hka
08-22-2007, 06:04 AM
Gisteren heb ik vele liters sterk verouderde fotochemicaliën bij het verzamelpunt afgeleverd. Chemie van ver voor de milieuomslag met allerlei bedenkelijke stofjes er in. Het werd zonder morren en met een dank-je-wel aangenomen.

argus
08-22-2007, 07:08 AM
Gisteren heb ik vele liters sterk verouderde fotochemicaliën bij het verzamelpunt afgeleverd. Chemie van ver voor de milieuomslag met allerlei bedenkelijke stofjes er in. Het werd zonder morren en met een dank-je-wel aangenomen.

ditto hier. Afgelopen zaterdag 5 liter oud fixeer netjes afgeleverd. Ik had echter niet de indruk dat ze dadelijk wisten wat ermee te doen. 't zal wel in hun documentatie staan zeker?

G

AgX
08-23-2007, 05:19 AM
Voor wie echt niet de mogelijkheid heeft om verbruikte chemie op te sparen/naar de inzameling te brengen: `Photo Engineer´ heeft op het Engelstalig gedeelte laten blijken dat hij bezig is een `filtratie-zuil´ te ontwikkelen gebaseerd op huishoudelijke kationische ion-wisselaars (en staal wol?).

Voor wie wat dieper in het ecologisch gedeelte van ons bezigheeid will induiken:
W. Baumann
„Fotochemikalien - Daten und Fakten zum Umweltschutz, 2.ed“
Springer-Verlag

hka
08-23-2007, 05:23 AM
AgX,
daar heb ik al naar gezocht. Heb jij misschien een linkje naar die thread?
Dank je.

AgX
08-23-2007, 03:49 PM
Nadat zoeken op Apug via mijn computer helemaal niet meer werkt, heb ik mijn eigen post via Google terug kunnen vinden… De thread is:

http://www.apug.org/forums/forum50/41166-analog-digital-photography-our-environment-4.html
Post 34 tm 62

Matthijs
09-17-2007, 05:23 AM
In Emmen mag je per maand maar 10 liter chemisch afval afgeven. Ik had een kofferbak vol gespaard. Frustrerende, pure bureaucratie. Als ik al tijd heb, wil ik in m'n doka te staan! Niet elke maand naar de andere kant van de stad rijden, lang in de rij staan voor het stortbordes om vervolgens maar 10 liter af te geven! Als ik wel meer wil afgeven, dan moet ik naar de chemokar toe. Die chemokar staat in Emmen al maanden in de garage omdat hij kapot is, en als de kar wel rijdt, staat deze alleen doordeweeks (dus tijdens werktijd) letterlijk een half uurtje in de buurt. Mensen worden zo niet echt geprikkeld om aan het milieu te denken en hun chemische afval keurig in te leveren.

Marco B
10-13-2007, 02:25 PM
Hier in Heemstede doen ze gelukkig niet al te moeilijk, wel moet ik uiteraard duidelijk aangeven op de flessen wat er in zit.

Ik vraag mij trouwens wel serieus af hoe al die (vloei-)stoffen verwerkt worden??? :confused:

Is er iets bekend over wat er met al de fotografische stoffen ingeleverd als KCA in Nederland gebeurd? Heeft 1 van jullie zich daar ooit in verdiept en kan er misschien wat meer info over geven?

AgX
10-13-2007, 06:45 PM
Geen idee wat er in Nederland gaande is, maar in Duitsland is het wat de algehele inzamelingen betreft ook moeilijk informatie te winnen. Naar wat ik heb kunnen achterhalen, worden bleekbad en fixer zo goed als mogelijk ontzilverd, het restant mischien nog in een redoxreactie gebreukt, de ontwikkelaar gewoon verbrand.

Officiël van de duitse photochemische nijverheid:

Rückgewinnung von Inhaltsstoffen:
Grundsätzlich lassen sich aus Fixierbädern das
Fixiersalz, Ammoniak-Lösung und Gips (nach einer
Sulfatfällung) zurückgewinnen. Die Rückgewinnung
hat sich aus Wirtschaftlichkeitsgründen nicht
durchgesetzt. Bei zurückgewonnenem Fixiersalz
ist derzeit eine ausreichende Qualität noch nicht
erwiesen.

Entstickung von Rauchgasen:
Gebrauchte Photochemikalien werden nach einer
eventuellen Entsilberung in verschiedenen Verfahren
zur Rauchgasentstickung der Prozessluft in
Zementwerken eingesetzt. Der zur Entstickung
eingesetzte Sekundärrohstoff entsteht in einer
Anzahl von verschiedenen Behandlungs- und
Verarbeitungsschritten, die je nach Herstellungs-prozess
in den einzelnen Anlagen unterschiedlich
durchgeführt werden können. Das Verfahren zur
Entstickung beruht grundsätzlich auf der Umsetzung
eines Reduktionsmittels mit den entstandenen
Stickoxiden zu Stickstoff. Als Reduktionsmittel
werden unter anderem Ammoniumverbindungen
genutzt.

Codenummern aus dem europäischen Abfallkatalog:

09 01 01 Entwickler und Aktivatoren auf Wasserbasis
09 01 04 Fixierlösungen
09 01 05 Bleichlösungen und Bleich-Fixier-Lösungen

argentic
10-18-2007, 05:31 PM
Ik ben na een aantal frustrerende ervaringen met de gemeentelijke afvaldienst (o.a. puur kwik gewoon in de afvalbak gekiept) gestopt met het wegbrengen van gewone fotochemie.

Ik laat nu de ontwikkelaar eerst een hele tijd oxideren (soms meerdere maanden). Daarna kiep ik er het oude stopbad bij. En dat gaat verdund door de riolering. Het meest milieuverontreinigend is het zilver in de fixeer, want dat is een bactericide. Fixeer ontzilver ik dus door het een paar weken met een prop staalwol erin (het goedkoopste soort zonder zeep, bedoeld om hout te schuren) te laten staan. Als er geen staalwol meer oplost kiep ik de fixeer weg, en bewaar de grijze drab onderin de container (dat is neergeslagen zilver. Wie weet is het nog ooit ergens goed voor.).

Nog idealer is electrolytisch zilver terugwinnen. Dan krijg je hoogwaardig puur zilver, en kun je de fixeer hergebruiken. Maar daarvoor heb je een installatie nodig, en moet je veel meer fixeer gebruiken dan ik doe.

Ik gebruik alleen seleniumtoner. Als die bijna uitgewerkt is lever ik hem wel in (eens per twee jaar twee of drie liter ongeveer).

SoulSurround
10-19-2007, 01:54 AM
Ik gebruik alleen seleniumtoner. Als die bijna uitgewerkt is lever ik hem wel in (eens per twee jaar twee of drie liter ongeveer).Seleen je ze weinig... of gaat dat spul zo lang mee? Ik maak 't eigenlijk iedere keer opnieuw aan (kodak: 1+19) en breng 't daarna naar de milieustraat.

argentic
10-20-2007, 02:24 AM
Dat spul gaat veel langer mee !

Sommige mensen gebruiken een mengsel van washaid en seleniumtoner. Maar dan verontreinigt je de toner met elke nieuwe afdruk. Ik gebruik uitsluitend archiefvast gespoelde afdrukken. Ik toon alleen voor het diepere zwart, niet om een kleurverschuiving te krijgen. En ik replenish de seleniumtoner.

Met een verse verdunning neem ik de tijd op die nodig is om het effect te bereiken wat ik wil. (4 - 6 minuten ongeveer) Zodra die tijd twee keer zo lang wordt, voeg ik wat vers concentraat toe. Dat kan ik meerdere keren herhalen. Pas wanneer ik de indruk krijg dat het resultaat verandert, of wanneer ik een zwarte neerslag in de fles krijg, maak ik verse verdunning aan. Zo gebruik ik de seleniumtoner optimaal, veroorzaak ik minder milieuvervuiling, en doe ik veel langer met mijn fles concentraat.

Bovendien gebruik ik slechts zoveel verdunning als nodig is om de afdruk onder te dompelen. Hij hoeft niet te zwemmen. De vloeistof moet wel in beweging blijven om oneffenheden te vermijden. 1 Liter is genoeg voor een 30x40. Verdunde seleniumtoner is zonder problemen een of twee jaar houdbaar.

SoulSurround
10-20-2007, 03:30 AM
Ik gebruik uitsluitend archiefvast gespoelde afdrukken.Ik gebruik de seleentoner voordat ik ze archiefvast spoel, oftewel, de eindspoeling komt pas na het seleen (en daarna hypo) bad.

hka
10-20-2007, 04:34 AM
Niet goed gespoelde print kunnen wanneer je ze direct in de seleen gooit nare en onregelmatig ove rhet beeld lopende verkleuringen geven. Methode die Wilbert hanteert gebruik ik ook. Goed uitspoelen dan seleen en dan archiefvast spoelen maar...