PDA

View Full Version : Caffenol - norsk resept?

Pages : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45

OMU
10-31-2010, 09:57 AM
Hei igjen Erik,
Jeg er i grunnen veldig fornøyd med resultatet. Som jeg har sagt før, jeg er glad i nattbilder,og synes Caffenol kommer veldig godt ut :-).

Men for å komme ordentlig til bunns, så burde jeg hatt de samme senene med forskjellig fremkallingstid.....

Jeg er på tur i mørkerommet nå, og til syvende og sist er det avgjørende hvordan reslutatet der blir.
Og da vil jeg jo behandle alle negativrutenen individulet. - og det ville jeg jo normalt gjort med scannede filer også.

Synes også EI 100 blir veldig bra. Men da vil jeg nok velge en film med lavere iso.

Bruker vanligvis ikke Tmax, men HP5 og FP4, og skal nok teste litt mer med disse filmene.

Ezzie
10-31-2010, 10:06 AM
Uansett takk for at du tok deg tid til å test TMAX400 i C-C-H. Det gir meg troen på at det kan fungere bra. Dine skans er noe flate, men det er ikke et problem hva digital etterbehandling gjelder. Jeg skanner også slik at råbildene blir ganske flate, dvs prøver å få med alle nivåene i skannet, og siden velge bort om jeg ønsker. Jeg tror at alle dine mellom 100 og 800 lett kan behandles for å få mere pønsj. Om de fungerer like bra i mørkerommet blir jo spennende.

Enig i at om man først skal eksponere ISO 100, så tar man et 100 film. ;) Det er dog interessant å se hvor mye filmen og fremkallingen klarer å håndtere av over/undereksponering.

OMU
11-03-2010, 06:43 AM
Hei til dere Caffenol'ere,

Jeg bor svært nær svenskegrensen og den 7. desember skal jeg mest sannsynlig over grensen etter litt julemat....

I Sverige selges ascorbinsyre for 9,90 pr. 35g. Dersom det er noen som trenger C-vitamin til julepressanger eller til egen fremkalleren, så kan jeg jo kjøpe noen poser.

Sender mot selvkost + porto.

(Må ta forbehold om at jeg ikke kan kjøpe flere kilo...)

Removed Account2
11-03-2010, 04:06 PM
Liten oppdatering.

I forbindelse med at jeg skulle veie ut 25 gram KBr til Anders, kjørte jeg et lite forsøk.

Kona har et sett med slike måleskjeer, de brukes visstnok til avansert kokekunst.
Det er 1ml, 2,5ml, 5ml og 15ml

De to største tilsvarer amerikansk mål som følger :
5ml = 1 tsp = 1 teaspoon
15ml = 1 tblsp = 1 tablespoon

Det er greitt å vite når man leser til dels forvirrende amerikanske oppskrifter.

Neste spørsmål blir da: hvor mye utgjør DET i gram?
Til det er å si at gramvekt i forhold til volummål varierer kolosalt med hva for slags stoff vi snakker om.

Innenfor vår lille vitenskap har vi med 4 forskjellige stoffer, soda, VitaminC (pulver), kaliumbromid (KBr) og pulverkaffe. Alle har stor variasjon på spesifikk vekt, dermed vil antall gram pr 5ml variere sterkt.

Neste gang jeg skal blande en mix, kommer jeg til å følge en amerikansk resept til fingerspissene, men VEIE det jeg først måler opp.

Jeg har ingen motforestillinger mot å måle VOLUM, som ivrig hjemmelader av egen ammunisjon i mange år, har jeg brukt volummål på krutt i over 20 år, uten det aller minste problem, og krutt har også varierende spesifikk vekt fra type til type og fra merke til merke. Det gir akkurat samme presisjon som å veie hver gang og er mye raskere.

Men jeg kommer til å kjøre forsøket som sammenligning, og for å analysere litt nærmere hva amerikanerne snakker om, siden volumetrisk mål er ganske vanlig der borte.

Foreløpig har jeg altså data kun fra kaliumbromid, KBr som følger.

Jeg skulle veie inn 25 gram akkurat.

5ml målet (1 tsp) ga ca 6,5 gram KBr pr 5ml.

4 mål ga omtrent nøyaktig 26 gram slik at en liten pich ble fjernet fra boksen (sorry Anders!) og 25 gram var målt opp helt nøyaktig.

Dermed har vi med stor presisjon 1 tsp KBr = 6,5gram
Kommer tilbake med mere info når neste filmbatch skal fremkalles, det kan bli 110 film ser det ut til og Pentax 110 SLR som bare har stått her alt for lenge....det kom film fra USA i dag! :p

Ezzie
11-05-2010, 03:00 PM
Bra Erik. Min kone har slike skjeer også. Muligens slipper jeg å lage store kvanta i fremtiden.

Forøvrig har jeg nettopp fremkalt to filmer ikveld. Én TMAX400 og en TMAX100. Umiddelbart mens de tørker side om side ser jeg at TMAX400 har mye mere slør enn TMAX100, til tross for 1g/l KBr mot 0.4g/l. TMAX400 fremkalt i 13:45, og TMAX100 i 16:00. Om det blir noe å poste får vi se. Jeg har fått tilbake min 85mm, men den ser umiddelbart ut til å ikke lenger fokusere til uendelig. Det og at speilet låste seg, midtveis i den ene filmen. Så jeg er litt usikker på om det blir noe ordentlig av bildene.

Removed Account2
11-05-2010, 03:10 PM
Det var triste nyheter, en god Kowa skal helst holdes i god trim og brukes forsiktig. Jeg tror du trenger en Yashica TLR, som backup!

PS takk for tips mht TMax400, jeg kom i skade for å ta noen viktige bilder på en boklansering, hele filmen og MÅ få et bra resultat, jeg tror jeg tar hintet og går opp til 1,5 gram KBr og kanskje øker tiden lite granne (slørhemmer bremser jo fremkallingen i vanlige sammenhenger)

EP

Ezzie
11-05-2010, 03:35 PM
Jeg fikk løst opp speilet. Litt gymnastikk og symaskinolje så er den god som ny. Fordelen med Super 66 er at man kan ta av bakstykket og kommer dermed til speil mv.

Yashica Mat 124? Ja det hadde jo forsåvdit vært fint det. ;)

Angående TMAX400 så ser det unektelig ut som mer Kbr kan være tingen. Sammenlignet side om side er nok TMAX100 filmen en anelse mer fremkalt som det er. Den tåler også et par minutter til vet jeg fra tidligere forsøk, men 16 minutter er nok greit nok. Så TMAX400 med 1,5g/l Kbr kan sikker tåle 15-16 minutter.

Skal melde om resultater etterhvert.

Removed Account2
11-05-2010, 03:44 PM
Toppers, du gjør en stor innsats i videnskabens tjeneste!

:-)

kameranerd.com
11-06-2010, 01:18 PM
TMAX400 har mye mere slør enn TMAX100,

Hei

Vær oppmerksom på at tmax bruker veldig lang tid i fixen, ca 10 min, om tmax400 trenger mer tid en tmax100 vet jeg ikke. Men film kan fix'es mer etterpå. Dårlig fixa kan oppleves som slør.

Kent

Removed Account2
11-06-2010, 01:22 PM
Det derre vil jeg ha en nærmere forklaring på kent. Det strider mot alt Windisch lærte meg på 1960-tallet!

kameranerd.com
11-06-2010, 01:27 PM
Det derre vil jeg ha en nærmere forklaring på kent. Det strider mot alt Windisch lærte meg på 1960-tallet!

:)Jeg vet ikke hvorfor...

Kent

Removed Account2
11-06-2010, 01:38 PM
Nei akkurat - det er et dårlig utgangspunkt for å dele ut råd.

Hva er ditt fixeringsregime?

kameranerd.com
11-06-2010, 02:15 PM
Nei akkurat - det er et dårlig utgangspunkt for å dele ut råd.

Hva er ditt fixeringsregime?
Databladene til Kodak.

Kent

Removed Account2
11-06-2010, 02:34 PM
Javel, og hvor finner du referanse til rådet du ga der?

Jeg spør ikke for å lage trøbbel, jeg spør for å oppklare en uklarhet, og for - om mulig - å motvirke spredning av såkalt nettkunnskap.

Rett og slett hva er riktig og mest praktisk måte å gripe an saken på, om man står ovenfor en tidligere ukjent kombinasjon av film/fremkalling, når man kommer til fixeringsstadiet?

kameranerd.com
11-06-2010, 02:52 PM
Jeg avstår fra videre rådgivning.

Kent

Removed Account2
11-06-2010, 03:13 PM
Det tror jeg er best, for hittil har du levert det motsatte i denne saken!

Vi kan lage en annen tråd om fixering for ikke å støylegge denne VIKTIGE tråden.

OMU
11-07-2010, 01:07 AM
Hei;
Jeg bruker vanligvis ikke Tmax. Har kun brukt noen ruller jeg har fått og som jeg har hatt i fryseren.
Jeg har også hørt at Tmax må fixseres dobbelt så lang tid som annen film.....

Men i og med at dette ikke er en vanlig film for meg, har jeg ikke giddet å sjekke dette. Men det har jeg gjort nå.

Ref. Kodak datablad:

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4016/f4016.pdf, side 9:

"Fix at 65 to 75°F (18 to 24°C) for 3 to 5 minutes with
vigorous agitation in KODAK Rapid Fixer"

Så da er vel det avklart.

Forøvrig så synes jeg det ikke er nødvendig å ha en slik skarp tone her, Erik.

Ezzie
11-07-2010, 03:18 AM
Jeg skal sjekke opp dette med fikseringen når jeg vel kommer meg hjem. Jeg har fiksert både TMX og TMY i 5 min for både TMAX og Caffenol. Jeg har da muligheten til å sammenligne "før og etter".

Så må du huske da Erik at vi, med denne tråden, også blander vitenskap med tillært erfaring gjennom eksperimentering som vi nødvendigvis ikke kan fullt ut forklare resultatene av. Om Kent opplever at fikseringen virker inn på resultatet slik eller slik skal man ikke nødvendigvis måtte avkreve bastante forklaringer på hvorfor og hvorledes.

Removed Account2
11-07-2010, 05:48 AM
SKARP TONE? JEG SPURTE HØFLIG ETTER EN FORKLARING!

Riktignok spurte jeg fordi jeg mente og mener at det han spurte om var BALDERWASH, men det er mitt privilegium, jeg er dundrende uenig, og liker ikke at noen lager seg en (falsk) forklaring basert på noe han ikke forsto i et engelsk datablad. Mere om det senere, men helst i en annen tråd, å begynne å snakke om fiksering her er en avsporing og tullprat.

Som jeg leser deg, er du i stand til å se forskjell på kjemisk slør på en film og utbrukt fikser.

DET HAR IKKE SKJEDD NOE VESENTLIG FRAMSKRITT PÅ FIXERINGENS OMRÅDE SINDEN 1930-TALLET, OG OM NOEN TVILER, SÅ STÅR DET AKKURAT DET SAMME STORT SETT PÅ DATABLAD AV I DAG SOM DET DERE REFERERER TIL, JEG HAR DATABLAD OG DATABØKER SOM GÅR GANSKE LANGT TILBAKE.

Ole
11-07-2010, 06:20 AM
"Designed grain" filmer, som T-max of Delta, inneholder mer sølvjodid enn "tradisjonelle" filmer. Sølvjodid er omtrent ti ganger så tungtløselig som sølvbromid. Derfor anbefales lengre fikseringstid med "normal" fix, men stregnt tatt bør bare hurtigfix med ammoniumtiosulfat brukes på disse filmene.

Det har skjedd VELDIG mye fremskritt i filmemuljoner siden 30-tallet!

Og om noen ikke vet det, så har jeg universitetsutdannelse i kjemi.