PDA

View Full Version : Kleuren 3D foto's van de oorlog in Haags Historisch Museum

Marco B
09-04-2010, 06:48 AM
Hoi allemaal,

Ik wilde jullie er nog even op wijzen dat het Haags Historisch Museum (aan de overkant van de weg zo'n beetje pal naast het Maurits Huis), een hele mooie tentoonstelling heeft met kleuren 3D foto's van Wim Berssenbrugge, getiteld "Oorlog en Bevrijding in 3D".

Ik had nog nooit van Wim Berssenbrugge gehoord, maar het schijnt dat hij een niet te verwaarlozen verzameling van hele mooie 3D kleurenfoto's op, als ik het mij goed herinner, Agfa diafilm heeft gemaakt tijdens en vlak na de 2e wereldoorlog. Met name in Den Haag, en gebruikmakend van een door hemzelf ontworpen unieke "tandem-Leica" waarop hij nog patent heeft aangevraagd en geloof ik nog een prijs van Leica heeft gekregen.

Ik was erg onder de indruk van de platen, vooral omdat ze een aantal hele mooie (wel digitale) viewers hebben gebouwd, waarmee je met een polaroid brilletje een erg goed 3D effect krijgt. Tevens is er zelfs een (ook weer digitale maar wel goede) zaalprojectie op groot formaat.

Ik denk dat in ieder geval een deel van de foto's wel digitaal gerestaureerd zijn, want dat Agfa materiaal was geen Kodachrome met zijn lange houdbaarheid en de opslag van het materiaal tot aan de vondst was ook niet ideaal, maar dat is wel met zeer veel respect voor de originele opnamen gedaan, en de kleuren en kwaliteit van de beelden is dan ook prachtig, en voor mijn gevoel natuurgetrouw.

Bedenk verder natuurlijk dat het onverantwoord zou zijn geweest dergelijk kwetsbaar archiefmateriaal zelf tentoon te stellen, dus zet je over de "digitale projectie" maar even heen.

Ga zeker kijken als je nog wat tijd hebt, het kan nog t/m 26 september!

Als bonus kun je ook nog een van de laatste bestaande authentieke V2 raketten zien. Gek genoeg was Den Haag een van de belangrijkste lanceerlocaties daarvoor..., en een verzameling van mooie apparatuur van o.a. Wim zelf.