PDA

View Full Version : APUG en digitaal

argentic
09-01-2004, 03:03 PM
Inderdaad Gilbert, positivieve sfeer hier.
Een minimum aan digitale kennis zal wel nodig blijven.
bvb: hoe scan ik mijn z/w prints zodanig dat wat ik geprint heb ook op het scherm te zien is?
Misschien een onderwerp voor een handleiding/werkwijze?

mvrgr
Fred

Je vraag over de mogelijkheid van ZW scannen is al door anderen beantwoord. Maar ik gebruik je vraag even als voorbeeld om de kwestie van digitale vragen op apug aan de orde te stellen.

Volgens mij hoort deze vraag eigenlijk niet op apug thuis. Apug is bedoeld om te discussieren over analoge fotografie. Voor digitale vragen zijn elders meer dan genoeg gelegenheden (bijv. nl.foto).

Natuurlijk bestaat er een grijs gebied tussen analoog en digitaal. Zeker als het gaat om digitale technieken ten dienste van analoge fotografie, zoals digitale negatieven voor contactafdrukken, films scannen, software om te archiveren of densiteiten te meten etc. Daarom is er zojuist in de engelse forums (fora) een subgroep gestart over hybride technieken. Technieken dus waar analoog en digitaal door elkaar lopen.

Zover zijn we in het nederlandse forum nog niet. Dus moet een sporadische digitale vraag mogelijk zijn. Maar ik stel voor dat we ons dan eerst even afvragen of hij echt op apug thuis hoort (misschien is juist hier de noodzakelijke kennis over het onderwerp aanwezig). Of kan hij misschien even goed of beter elders gesteld worden?

Ik wil me hier niet als leermeester, en nog minder als dictator opstellen. Maar ik voel me verantwoordelijk om het analoge karakter van apug te bewaren. Ik heb menigmaal gezien hoe snel een discussie verdigitaliseert zodra dit soort onschuldige maar niet analoog gerichtte vragen de deur open zetten. (De engelse apug forums hebben hier met enige regelmaat onder te lijden.) Dat roept weer tegenreacties op, en vaak is een ruzie het eindresultaat. Dus laten we tegelijk tolerant en waakzaam zijn.

Hoe denken jullie hierover?

G.

Annemarieke
09-01-2004, 04:03 PM
Gilbert,

Alhoewel ik compleet anti-digitaal ben (voor wat betreft fotografie), vind ik toch dat bepaalde digi-vragen, ten behoeve van analoge fotografie moeten kunnen. We hebben toch de scanner en de computer nodig om onze foto's hier te kunnen laten zien, en als iemand problemen heeft met scannen, dan vind ik dat die hier opgelost moeten kunnen worden.

Anne Marieke

Merlin
09-02-2004, 02:43 AM
Ik ben het eens met Gilbert. Een duidelijke afbakening van het forum is fijn voor de vele gebruikers. Hierdoor vindt weinig 'vervuiling' plaats door andere onderwerpen aan te snijden. Zo blijft dit forum bespaard van vragen als "ik wil een nieuwe digitale XYZ kopen, welke moet ik aanschaffen", zoals je dat zoveel op nl.foto ziet. Er zijn genoeg andere fora die je digitale vragen waarschijnlijk beter kunnen beantwoorden.

Maar niet alles is zo zwart-wit :), mocht je vragen willen stellen over scanners kan je natuurlijk altijd een persoonlijk bericht sturen (aan de moderator (silver.hands@photocrack.com), of aan mij (jaap@animal.nl) - ik doe ook veel digitaal).

Het blijft natuurlijk als een paal boven water staan dat gebruikers van alle niveau's hier vragen moeten kunnen stellen. Zoals je weet bestaan domme vragen niet, alleen domme antwoorden.

Marc Leest
09-02-2004, 05:34 AM
Zolang het niet gaat over digitale registratie (camera's) en digitale reproductie (printen), denk ik dat er ruimte moet zijn in het Off Topic forum.

clogz
09-02-2004, 07:14 AM
Het enige probleem waar wij als analoge "dinosaurussen" mee worstelen is het inscannen van foto's om ze op deze webstek te publiceren. Wellicht is het goed als iemand die hier ervaring mee heeft een paar duidelijke hints en richtlijnen kan geven.
Groeten
Hans

argentic
09-02-2004, 09:29 AM
Het enige probleem waar wij als analoge "dinosaurussen" mee worstelen is het inscannen van foto's om ze op deze webstek te publiceren.
Groeten
Hans

Jij en ik misschien. Maar er zijn massa's alt-fotografen die digitaal hun negatieven vergroten en uitprinten om ze vervolgens in contact af te drukken. En een programma om densiteiten te verwerken moet hier besproken kunnen worden.

Maar ik stel voor om Jaap te volgen en digitaal-analoge onderwerpen in off-topic plaatsen (zoals Fred ook al gedaan had).

G.

paulmat
09-02-2004, 02:34 PM
Dus moet een sporadische digitale vraag mogelijk zijn.
Gilbert,
Wat is een "sporadische digitale vraag"?

Hoe je je bariet-zwartwitprints moet scannen? Wat de beste software daarvoor is? Wat de beste scanner daarvoor is? Welke printer de meest natuurgetrouwe afdrukken levert? Welke papier- en inktcombinaties het beste zijn? En welke het goedkoopste niet te vergeten? Hoe je het eenvoudigst een site in elkaar sleutelt om je scans van digitale z/w-prints te laten zien? Welke ISP de beste performance en services levert om dezelfde scans van je z/w-prints te laten zien, tegen de laagst mogelijke prijs? Hoe zwartwit CIS-systemen in de praktijk werken? Hoe je de kanaalmixer van Photoshop et al moet gebruiken om zwartwitfilters te simuleren? Of welke labs barietafdrukken kunnen maken van digitale bestanden (er zijn er twee in Parijs, op Agfa mcc111 doen ze dat - kost wel wat)?

Mij dunkt dat digitale vragen over zwartwit op de diverse leesvoerpunten al uitgebreid aan bod zijn gekomen, respectievlijk komen. Dus waarom dan nog een geheime subgroep op Apug introduceren? Dit vergezeld van de ontboezeming dat ik ook digitaal fotografeer, vooral op momenten als dat handig is (als het snel moet bv., zoals vandaag het geval was). Maw.: ik ben zeker niet tegen digitaal, maar waardeer juist het puur analoge karakter van Apug. Als een soort laatste analoge rots in de digitale - en nogal heftige - branding...

Als Nederlandstalige Apug'ers behoefte hebben aan een digitale handleiding voor het een en ander aan zwartwit, dan schrijven we dat eenmalig toch gewoon even op? Al dan niet op een geheime plek op Apug-NL! :-)

Groet, Paul.

clogz
09-02-2004, 03:32 PM
Ja, een eenmalige duidelijke handleiding hoe je het beste kunt scannen. Meer hoeft van mij niet.
Groeten
Hans

Merlin
09-02-2004, 03:53 PM
Mijn grootvader zei vroeger altijd "Schoenmaker blijf bij je leest". Zo meteen zie je door de digitale bomen het analoge bos niet meer. Dit IS de laatste analoge rots in de digitale branding. Ik zie niet in waarom JUIST HIER gediscussieerd moet worden over digitaal. Daarvoor zijn zo ongelofelijk veel fora.

Hoe hou je het kaf van het koren? Hoe kan je het niveau hoog houden? De vragen die je stelt zijn al zo divers van niveau. Heel simpel (té simpel) vind ik:

Wat de beste software daarvoor is? Wat de beste scanner daarvoor is? En welke het goedkoopste niet te vergeten?
Hoe je het eenvoudigst een site in elkaar sleutelt om je scans van digitale z/w-prints te laten zien? Welke ISP de beste performance en services levert om dezelfde scans van je z/w-prints te laten zien, tegen de laagst mogelijke prijs? Gaaaaaaap! Honderden keren eerder gelezen... Maar dan stel je vragen als:

Welke printer de meest natuurgetrouwe afdrukken levert? Welke papier- en inktcombinaties het beste zijn? Hoe zwartwit CIS-systemen in de praktijk werken? Hoe je de kanaalmixer van Photoshop et al moet gebruiken om zwartwitfilters te simuleren? Of welke labs barietafdrukken kunnen maken van digitale bestanden (er zijn er twee in Parijs, op Agfa mcc111 doen ze dat - kost wel wat)?Reuze interessant. Misschien dat je toch een punt hebt. Iets om heel goed over na te denken, Gilbert.

Dus waarom dan nog een geheime subgroep op Apug introduceren?Helemaal mee eens, Off-Topic (= digitaal) wordt dan vele malen groter dan de rest.

Als Nederlandstalige Apug'ers behoefte hebben aan een digitale handleiding voor het een en ander aan zwartwit, dan schrijven we dat eenmalig toch gewoon even op?Goede oplossing! Gilbert heeft vast nog wel wat ruimte op zijn site...?

argentic
09-02-2004, 04:17 PM
Quote:
Originally Posted by paulmat
Als Nederlandstalige Apug'ers behoefte hebben aan een digitale handleiding voor het een en ander aan zwartwit, dan schrijven we dat eenmalig toch gewoon even op?

Goede oplossing! Gilbert heeft vast nog wel wat ruimte op zijn site...?

Voel je je geroepen Jaap?

G.

Merlin
09-03-2004, 02:46 AM
We zijn het er over eens dat er digitale gereedschappen zijn die ons analoge leven makkelijker kunnen maken. Juist over de overlap tussen de klassieke en de digitale donkere kamer is weinig informatie op het internet. Het verzamelen van informatie op 1 punt kan dus een waardevolle toevoeging zijn.

Als ik kan bijdragen aan enthousiaste gemotiveerde gebruikers van de doka, dan doe ik dat graag. Het is wel even zoeken naar de vorm die het zou moeten hebben. Ondanks dat ik in de automatisering werk, heb ik niet alle digitale kennis in pacht. Ik wil best een forum maken voor digitale ondersteuning van de klassieke doka. Maar een FAQ zou ook kunnen. Heeft iemand een voorstel?

Goeiemorgen,
Ben sinds gisteren lid geworden maar ik heb vruchteloos gezocht naar iets over diafotografie en alles wat daarbij hoort. Zou het kunnen om hieromtrent een forum op te richten?
Dank bij voorbaat en Vlaamse groeten.Misschien moeten we dan ook andere onderwerpen aan bod laten komen.

Tim Vriend
09-03-2004, 08:02 AM
Het kan aan mij liggen, maar er zijn tot nu toe op apug NL forum nog geen vragen over digitale fotografie.
Alleen over het inscannen van de afdrukken, en om die op de juiste manier op het internet te krijgen
Persoonlijk ben ik een groot voorstander ervan om die mensen te helpen, aangezien er op die manier meer analoge afdrukken komen op het o zo giga grootte web, en daardoor mensen eerder een keer tegen een analoge afdruk aanlopen.
En digitale fotografie heeft trouwens maar weinig tot niets te maken met de scanner.
Aangezien al die foto's via een heel mooi kabeltje naar de pc worden gepompt en niet via een glasplaat.

Ik vind dus dat de onderwerpen van bijvoorbeeld inscannen van analoge afdrukken of negatieven best zou moeten kunnen.

Alleen niet veel verder gaan dan dat.

Grtzz Tim

Marc Leest
09-03-2004, 10:40 AM
Misschien moeten we dan ook andere onderwerpen aan bod laten komen.

Eh... Ik heb ooit een portfolio gezien van een kerel die fotografeerde met een draagbaar röntgenapparaat. Origineel dat wel. (en zwart wit :cool: )

peterh
09-10-2004, 04:29 PM
Even een knuppel in het hoenderhok. HCB heeft in zij-- eeh, verkeerde draad ;)

Ik ben niet specifiek anti-digitaal. Mijn probleem met digitaal is dat het geld voor een goede digitale rug (Imacon, Leaf - veel beter dan welke dSLR dan ook) me niet op de rug groeit.
En bovendien stelde iemand laatst vast dat een digitale SLR een geweldige lichtmeter is ;)

Maarre, even terug:
scannen jullie van het negatief of van de druk? Ik ben er nog niet in geslaagd een fatsoenlijke scan te maken van een print, maar negatieven scannen gaat prima. Heeft bij mij, zeker voor KB, de rol van contactafdrukken ingenomen, en alleen de goeien gaan nog onder de vergroter.

Hoe ik dat doe?

Hardware:
Voor kleinbeeld gebruik ik een Nikon Coolscan IV ED, voor MF een Epson 3200. Beide zijn oude modellen, opgevolgd door respectievelijk de V ED en de 4870.
In beide gevallen steekt daarachter Vuescan.

Ik maak een apart profiel voor elk filmtype. Ik merk dat de verschillen tussen de verschillende filmtypes overigens minder uiteenlopen dan vroeger, maar dat terzijde.

Als ik gewoon ff snel een rolletje inscan, gaat dat natuurlijk het lekkerst met de Coolscan, omdat ik die 6 beelden achter mekaar kan laten inscannen (moet je scanner software dan wel ondersteunen, en de bij de Nikon geleverde Silverfast plugin doet dat niet). Ik scan dan gewoon op ca 0.8 mp in - het gaat me er maar om dat ik ze vlot op het scherm kan hebben.

Als ik voor het inscannen van een foto eens echt goed ga zitten, maak ik meestal een scan van meerdere "passes" - de foto wordt dan 3 x gescand, en verschillen tussen de scans (ruis) worden uitgepoetst.
Ik verscherp niet tijdens het scannen - als er al verscherpt wordt, doe ik dat in PS. Daarvoor ga ik in LAB mode, selecteer het Lightness-channel, en laat daarop de verscherping los.

Vuescan werkt wat minder intuïtief dan Silverfast, maar de extra mogelijkheden die je krijgt (met name de multiple pass scan) maken die 49 dollar ruim de moeite waard.

Ik ben bezig met het schrijven van een stukje software dat de door Vuescan ingescande 0.8 mp-beelden opvangt en in een database zet. Dat maakt een digitaal archief heel toegankelijk, en makkelijk te beheren en te doorzoeken.

argentic
09-11-2004, 03:36 AM
Hoi Peter,

Dit is echt niet de draad voor deze vraag vraag over digitale technieken. Hij hoort thuis in de off-topic categorie. Ik heb daar een nieuwe draad aangemaakt met jouw vraag.

G.

argus
12-28-2004, 06:14 PM
Ik vind digitale technieken hier helemaal niet ongepast, zolang het niet gaat over digitaal fotograferen en PC-gewijs afdrukken.

Ieder van ons wil toch wel eens een fotootje op het www of met een mail versturen?
Een paar tips ivm scannen en PS zijn hier dus op hun plaats.

BTW, wat hier elders beweerd wordt, dat iedere scanner zijn eigen software gebruikt is maar deels waar:
- Stel de scan-interface zo neutraal mogelijk in;
- werk op een gekalibreerd scherm
- scherp je PS skills aan en poog de afdruk zo dicht mogelijk te benaderen.

Wie meer wil, vraag het ff voor een post in het off-topic gedeelte.

argentic
12-29-2004, 07:26 PM
Ieder van ons wil toch wel eens een fotootje op het www of met een mail versturen?
Een paar tips ivm scannen en PS zijn hier dus op hun plaats.

Dat is ook geen probleem. Maar post ze dan wel onder Off topic discussies.

Breunes
12-30-2004, 04:16 AM
Mijn digitale gereedschappen bij het maken van barietprints:
Belichtingsmeter, Palm PDA voor het ontwikkelen van films, Splitgrade apparaat voor het afdrukken, klok om de procestijden in de gaten te houden, densitometer om een en ander door te meten, negatiefscanner en vlakbedscanner om foto's op het web te kunnen laten zien. Shit, als ik het zo op een rijtje zet ben ik gewoon digitaal zonder geheugenkaartjes. :)

Ben

hka
12-30-2004, 07:31 AM
Ik wil me hier niet als leermeester, en nog minder als dictator opstellen. Maar ik voel me verantwoordelijk om het analoge karakter van apug te bewaren. Ik heb menigmaal gezien hoe snel een discussie verdigitaliseert zodra dit soort onschuldige maar niet analoog gerichtte vragen de deur open zetten. (De engelse apug forums hebben hier met enige regelmaat onder te lijden.) Dat roept weer tegenreacties op, en vaak is een ruzie het eindresultaat. Dus laten we tegelijk tolerant en waakzaam zijn.

Hoe denken jullie hierover?

G.

Nog maar kort is het geleden dat ik dit forum ontdekt heb en het prettige ervan vind ik dat je hier een groep enthousiaste "analoge" fotografen treft die de hobby fotografie met elkaar gemeen hebben. Merk nu in de fotoclub ook al dat, wanneer je 'nog' analoog werkt, je telkens moet verantwoorden waarom je niet 'digitaal' bent. Daar krijg ik zo genoeg van, zodat ik besloten heb er niet meer op te reageren en juist dat digitale pixel gepruts om een fout belichte opname of erger nog beelden die op zich helemaal nietszeggend zijn door technische PS foefjes toonbaar te maken. In mijn optiek spreken we dan over iets anders dan over fotografie. Ik noem de resultaten van deze beeldmanipulaties fotografiek. Let wel ik heb niets tegen een fantastische foto, qua kleur en compositie, wanneer die digitaal gemaakt is. Natuurlijk mag doordrukken tegenhouden en ietsje met de kleur rommelen om het beoogde meer accent te geven. Het stopt mijns inziens bij het in elkaar prutsen van allerlei bestanden. De pixeldiarree die daaruit komt kan me niet bekoren. Helaas moest ik constateren dat bij de laatste fotojurering de eerste drie prijzen door dit soort gerommel werd ingenomen. Terecht of onterecht laat ik in het midden maar er waren betere foto's, vonden ook vele anderen, die meer gevoel bevatten en derhalve buiten de pot pisten. Van de ene kant geeft mij dit nog meer motivatie om analoog nog een stapje extra te doen om het tegendeel te bewijzen dat het alleen maar digitaal is wat telt.
Mijn betoog komt er op neer dat ik het met een aantal van jullie eens ben en ook met een aantal oneens ben. Ik ben het ermee eens dat dit forum zoveel mogelijk zijn eigen identiteit moet bewaren en dat is ANALOOG. Off Topic discussies oppakken en hiermee over de schutting kijken naar andere topics lijkt mij de juiste oplossing. Wil je je daar in verdiepen dan ga je Off Topic.
Hou in ieder geval dit forum zo analoog mogelijk....!!!

harry