Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,930   Posts: 1,585,314   Online: 1059

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 27

Thread: ORWO FILM

Shooter
    Multi Format
    NÅ ER ORWO I BOKS
    Mer riktig sagt; nå er film spolet opp i kassetter.
    Jeg bestilte én 100 fots rull av hver av disse ORWO-filmene, UN54 (ISO 100) og N74 (ISO 400). Ved avhenting hos Tollpost Globe antydet jeg at jeg muligens burde betale toll (MVA). Dette stilte man seg uforstående til, forstå det den som kan.

En enkel utregning viser at én film UN54 kommer på ca. NOK 22,50 , én N74 ca. NOK 28,00 - (36 bilders lengde).

På forespørsel angående ORWO i andre formater gav Frank Böhme intet svar. Jeg vet at det finnes 16 mm ORWO, samt at et tysk firma konfeksjonerer UN54 til Super 8. Böhme var imidlertid interessert i om filmen skulle anvendes til ordinær fotografering.

Til orientering kan nevnes at det finnes flere ORWO-grupper på flickr.

Vh helgesverre
    Last edited by Helgesverre; 01-20-2013 at 08:30 AM. Click to view previous post history.

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Takk så langt. Håper at de utvider format valget. Var jo importør til Norge i sin tid av Orwo

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Bra å høre Helge Sverre. Spennende å se hva du får ut av de. Hvilken fremkaller tenker du å bruke?

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    @ Ezzie: PM til deg !!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk Helge Sverre. Skal tygge på den, sender svar ila dagen. Jeg sov heller ikke godt i natt

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

ORWO NP 74 (ISO 400)

Dette er mitt første møte med filmen.

En kort filmbite ble eksponert i morges i løpet av en dryg halvtime på vei til tannlegetime. Solskinn og sne, altså høy kontrast. Kamera var Minox 35 GT (automatisk eksponering, dessverre). Filmen eksponert etter "box speed" uten filter.

At jeg valgte Tetenal Emofin (to-bads fremkaller) skyldes to ting; høy kontrast, samt at den gamle blandingen jeg hadde på hyllen burde brukes opp. Blanding var gjort så tidlig som april 2012. Det vil si at den var godt utløpt. Men fremkalleren var ikke benyttet til det totale kvantum filmer (15) den skulle makte.
    På grunn av fremkallerens alder valgte jeg en tid på 8 minutter. Normalt ville jeg valgt 4 minutter. Boksen ble kippet (endevendt) kontinuerlig for å få opp kontrasten. Temperatur 20C.
    Eksempelbilder er rett fra skanner, ikke støvsuget og behandlet.

Emofin var min fremkaller for film i sterkt motlys, eller filmer fra påskefjellet. Den gir bra finkornighet, og man kan forlenge tiden uten kritisk hazard.
    Jeg har tidligere benyttet Emofin til den gamle Orwo 400 iso filmen, og likt resultatet.

Jeg vil prøve ORWO N 74 i forskjellige fremkallere. Dessuten vil Ezzie snart kunne forsøke den (og UN 54) i Caffenol. Og da er jeg (og vi) spente!

Med de vennligste hilsener, helgesverre....54
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Orwo N 74 : Emofin  01.jpg   Orwo N 74 : Emofin  03.jpg   Orwo N 74 : Emofin  06.jpg   Orwo N 74 : Emofin  09.jpg   Orwo N 74 : Emofin  11.jpg  

Orwo N 74 : Emofin  12.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 01-30-2013 at 05:03 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Kikker på bildene med annet utstyr i dag og kan blåse opp bildene. Jeg ser spesiell kornstruktur i mørke partier, noe jeg også ofte er plaget med når Caffenol anvendes. Se på bilde 4 over, forstørre og se på den mørke husveggen til venstre. Ikke pent. Her må det forskes!
    Ellers ville jeg i PP øke kontrasten.

Shooter
    Multi Format

ORWO UN 54

Forsøket ovenfor med NP 74 var ikke vellykket. Dette skyldes først og fremst fikseringen. Et tidligere hint fra Ezzie fikk meg på den tanken. De fleste ting er ferskvare, og så finner jeg ut at det konsentratet jeg vanligvis tynner ut til å fiksere med, er anskaffet på 80-tallet.(!) Så til anskaffelse av nytt fiksersalt, denne gang i pulverform (Tetenal Vario Fix). Og virkningen er umiddelbar og meget effektiv.

Denne gang er det Orwo UN 54 som prøves. Det skjer i samme kamera som med NP 74 (Minox 35 GT) og også med den gamle fremkallersuppa (tobads Emofin). Av erfaring vet jeg at disse tobadsfremkallerne er utrolig seiglivete, og min ti måneder gamle blanding virket tilnærmet upåklagelig, og vil nok klare 3-4 filmer til.

UN 54 ble eksponert etter ISO 100, men vil helt klart greie mer i Emofin. Heller ikke denne gang er jeg helt fornøyd med kornstruktur i skyggepartier. Kontrast er øket noe i PP.

Jeg forsøker å lete opp et bildeeksempel fra det jeg antar er forløperen for UN 54, nemlig Orwo NP 22, og poste siden.

Mvh helgesverre...
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails crop0002-kopi 12.jpg   crop0002.jpg   crop0002-kopi 6.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 02-10-2013 at 07:13 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

ORWO NP 22

Vedlagte bilde har jeg tatt i Oslo i 1985. Film er Orwo NP 22 (dvs 22 DIN/125 ISO) og var en film jeg den gang benyttet meget, dette fordi jeg likte den, men også fordi min arbeidgiver bekostet utgiften. Filmen var pankromatisk negativfilm med stort belysningsspillerom og utpreget skarphet. Den ble produsert litt inn på 90-tallet.
    Jeg viser bildet for å kunne sammenligne med UN 54 ovenfor. Litt artig er det at vedlagte eksempel også er fremkalt i Tetenal Emofin.

Mvh helgesverre...
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Oslo ORWO 04.jpg  

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Likte godt det bildet fra 80 tallet. Og ikke minst veldig fin kontrast og toneforløp. Får du til det med UN54 skal du være fornøyd. Følger med videre.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin