Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,940   Posts: 1,557,431   Online: 843

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 27 of 27

Thread: ORWO FILM

Shooter
    Multi Format

Orwo UN 54 i Kodak D76

Først litt om utblandingen av D76. Kjemikaliene (pulveret) brukt her er meget gammelt innkjøpt for 10-12 år siden og de siste 6 år vært oppbevart i et lukket glass. Nå hadde fuktighet fra luften gjort pulveret hardt og måtte brekkes i stykker. Én liter "stock" ble greit utblandet og filtrert, deretter fikk væsken hvile 10 timer. Da så jeg at det var mange krystalliserte partikler i væsken, og jeg greidde ikke få dem oppløst selv etter intens rysting.

Jeg brukte fremkalleren som stock (ufortynnet) ut fra teorien at dette ville gi mindre korn. Tid 6 minutter ved 20 grader, og agitering var den jeg også benyttet som ung gutt; 30 sekunder innledende jevn vending, deretter tre vendinger hvert halve minutt. Førvæting ble ikke brukt. Stopp i vann og fiksert i Tetenal Vario Fix.

Filmen var eksponert etter ISO 100 i et enkelt automatisk kompaktkamera. Testmotivene er hentet fra mitt nærmiljø og fra Oslo sentrum. Bildet av domkirken er et av hovedstadens standardmotiver. Jeg tok bildet under veis til lunch på Mona Lisa, og på veggen der fant jeg det samme motivet fotografert i 1890. Etter idé fra dette gamle bildet laget jeg versjon 2; beskåret i over- og underkant. Også det kvadratiske gatebildet er beskåret, her i begge sidene. Bildet av tømmeret er tatt med for å vise det jeg ikke fikk til, nemlig å få frem struktur og årringer i endene av stokkene. Strukturen var tydelig, vakker og innbydende, og var noe av grunnen til at jeg fant dette motivet interessant.

Resultatene generelt er lovende, og jeg vil derfor gjøre et nytt forsøk med D76 utblandet fra ferske varer.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails crop0002.jpg   crop0002 - versjon 2.jpg   crop0002-kopi 2.jpg   crop0002-kopi 3.jpg   crop0002-kopi 8.jpg  

crop0002-kopi 14.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 03-02-2013 at 07:05 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Orwo NP 74 i HC 110 B

Det skal ikke være enkelt å få til harmoniske negativer! Dette er fra en halv film Orwo NP 74 eksponert EI 400 i et Pentax MX kamera. Kameraet er helt manuelt, men det er vanskelig å se LED-lysene for eksponeringen. Resten av filmen vil derfor bli tatt med håndholdt lysmåler.

HC 110 ble utblandet til fortynningen B. Resten av filmen vil bli prøvd i den uoffisielle utblandingen H, som er halvert blanding B. Både eksponering og fremkallingstid vil bli variert noe i forhold til forsøket her. Varierende agitering vil også vurderes. I dette forsøket var dette 30 sekunder innledende, og så to vendinger hvert halvminutt. Fremkallingstid var 6 1/2 minutt. Negativene ser litt for tette ut, og jeg er ikke glad for kornstrukturen.

Noe av problemet for meg kan være skanningen, som jeg tydeligvis ikke behersker bra nok. Her er rom for ytterligere læring!
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails crop0002-kopi 3.jpg   crop0002-kopi 4.jpg   crop0002-kopi 5.jpg   crop0002-kopi 6.jpg   crop0002.jpg  

crop0002 kopi.jpg  

Shooter
    Multi Format

Orwo NP 74 i HC 110 H

Samme film som i posteringen ovenfor, men denne gang i en tynnere utblanding HC110, som kalles H. Pentax kamera med Pentax 1.7/50 optikk. Fremkalling 10 minutter, 20 C, 30 sek. innledende agitering, deretter tre vendinger hvert minutt. Ikke førvæting. Film eksponert ISO 400.

Her møter jeg samme problem som ofte har skjedd i det siste, nemlig en grøtet kornstruktur i de mørkeste partier. Det kroppede bildet viser tydelig hva jeg mener. Skyggen i hullet vil jeg ha jevnt sort, ikke som her salt og pepper. Slik vil jeg altså ikke ha det! Videre oppgave blir å finne ut hva jeg gjør feil.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails crop0002 11crop.jpg   crop0002 11.jpg   crop0002 10.jpg   crop0002 02.jpg   crop0002 09.jpg  

crop0002 16.jpg  

Shooter
    Multi Format

Orwo UN 54 i Tetenal Neofin Blå

Å kalle dette forsøket mislykket, er ikke dekkende. Katastrofe er også galt, for jeg vet hvor feilen ligger.

Det som skjedde her var en optimistisk tro på å greie tre forskjellige operasjoner samtidig; å klargjøre en Efke film for fremkalling, å fremkalle en Orwo film og å lytte til radio fra Holmenkollen skifestival der det var stor spenning. To timer-ur samtidig er dumt,og her gikk altså ting galt av sted.

Kort fortalt ble Orwo NP 54 fremkalt i 10 minutter i stedet for 4 1/2. Negativene er så mørke at skanneren hadde problemer med å fokusere riktig. Korn ble store og skjemmende. Jeg gjengir likevel tre bilder her for å vise miseren. Filmen eksponert EI 100 i et Fujica STX-1 med X-Fujinon 2.2 / 55 mm, funnet på loppemarked for fire år siden og betalt med 15 kroner. Batteriene virker fortsatt og lysmålingen er prikk korrekt!

Jeg vil gjøre et nytt forsøk med NP 54 i Tetenal Neofin Blå og da konsentrere meg med kun dette gjøremålet. Jeg viser som sammenligning et bilde (det første til venstre) fra Efke 25 som ble fremkalt i den samme blandingen Neofin Blå, en fremkaller der Efke trives meget bra. Bedre lykke neste gang!
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 09 2.jpg   18.jpg   16.jpg   20.jpg  

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Helge Sverre

Første 135-18 av ORWO UN54 fremkalt i min Caffenol-C-M (RS) mix. Da det var mye snø og sol overeksponerte jeg nærmest konsekvent på hele rullen, dette for å unngå alt for grå snø, selv om man jo kan gjøre en del med kontrast i etterbehandling - så er de greit at snø ser ut som snø, også fra starten av. Derfor kan man regne denne som eksponert i området EI50-80

Normal agiteringsregime, 13:30min. Skannet nokså flatt, og dratt opp kontrast etterpå. Det merkes at de er overeksponert, dvs på histogrammet først og fremst. Verdiene ligger noe mer til høyre for midten enn for et jevnt eksponert bilde, men så er det også en del snø på de fleste, kanskje ikke så galt likevel. Uansett, jeg synes filmen virker å være lett å skanne, ganske finkornet (også i de lysere partiene, fine mellomtoner, og når eksponert som jeg har gjort - ganske fine skygge partier, uten antydning til støy og korn. Men jeg har lagt merke til at refleksjoner fra snø virkelig fremheves, spesielt mot røde objekter. Trodde først det var noe med fremkallingen, men det er på flere av bildene. Se nederst til venstre på hytta til eksempel. Men også Frisenberg bildet viser noe av det samme.

P.S. Fremkalt min siste rull av Efke 100 i samme mix, også den eksponert i området EI80, kan bli morsomt å sammenligne de to når jeg vel får skannet den.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails CCMRS - UN54 - 20130331001 (1).jpg   CCMRS - UN54 - 20130331003 (1).jpg   CCMRS - UN54 - 20130331004 (1).jpg   CCMRS - UN54 - 20130331006 (1).jpg   CCMRS - UN54 - 20130331012 (1).jpg  

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Angående andre som jeg synes har fått til UN54, så kan det se ut som HC-110 dilution J funker veldig bra. Et eksempel: http://www.flickr.com/photos/tajuddin/7610467364

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Jeg har også merket meg hva denne dyktige sydindiske studenten får til. Jeg imponeres særlig over bildetoner fra det lyseste ikke utbrente hvite til det dyypeste sorte hull. Hoi, det var fint sagt, men tror det er forståelig. Bra å ha noe å hige mot!

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin