Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,699   Posts: 1,549,152   Online: 1082

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Thread: DESTILLERT VANN

Shooter
    Multi Format

DESTILLERT VANN

Jeg benytter sjelden destillert vann ved utblanding av fotokjemi. Ved "viktige" filmer kan jeg anvende destillert vann til siste skylling/wetting agent. Mitt springvann kommer fra en innsjø (Glitre) og regnes så bra kvalitetsmessig at det også selges på flasker under samme navn. I perioder etter at ledningsnettet er blitt skyllet, filtrerer jeg vannet gjennom kaffefilter for å være sikker.

I destillert vann er mineralske og organiske stoffer fjernet. Når jeg filtrerer vannet selv, antar jeg at det er det groveste organiske stoff jeg tar bort, men neppe de mineralske. Når mineralstoffene fjernes, vil vannet smake flaut - som regnvann.

Så til spørsmålene:

1. Flere presiserer viktigheten av å benytte destillert vann. Er dette generelt viktig, eller er springvannet hos disse mer forurenset enn hos meg?
    2. Det finnes "batterivann" til å etterfylle blybatterier. Er dette vannet destillert, eller kun "renset" og således ok til fotobruk?
    3. Kan drikkevann kjøpt i flasker (kildevann) erstatte destillert vann til fotobruk. Dette inneholder mineraler, men ingen organiske partikler.
    4. Er mine bekymringer grunnløse, og ansees mine spørsmål for dumme?

Vh helgesverre.

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Der er ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar..

Destillert vann kan med fordel bruges til det sidste skyl med antistatisk/afspændings middel for at undgå kalk og optørrings pletter!

I dit tilfælde ser jeg ingen grund til at bruge det i fremkalderen, men hvis ledningsvannet normalt er mye hårdt så er det absolut bedre..

BirgerA's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    38
    Hei

Et lite forsøk på å svare:

1: Vi har generelt sett ganske rent vann her i Norge, og dette er nok et større problem andre steder i verden.
    2: Såvidt jeg vet så er batterivann rent nok til å benytte til fotoformål.
    3: Jeg ville ikke brukt mineralvann til fotoformal, dette vannet er ikke nødvendigvis renere enn det du har i springen. Dessuten så kan muligens saltene i mineralvannet reagere med fremkaller/fiks på måter du ikke har kontroll på.
    4: Nei og nei.

Min erfaring, i Oslo-området, er at det er viktigere med skyllemiddel enn renhetsgrad på vann. Jeg har ikke gjort noen tester på det, men er godt fornøyd med å bruke springvann. Hvis jeg skulle benyttet renset vann, ville jeg gått for batterivann.

mvh

Birger A.
    (Siv. Ing. Kjemi)
    Regards

Birger A.

------------------

Idealism is easy on a full stomach

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    I Oslo bruker jeg en BRITA vannkanne som tar (kull?)filtre, etter at jeg begynte å bruke dette, forsvant veldig mye rart fra negativene mine.
    BRITA kannen fjerner smuss og de-ioniserer vannet etter det jeg har skjønt, det er en del gruff i vannet her i Oslo.

Aldri brukt destillert vann.
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    Multi Format
    Generelt bra vann i Norge.
    Det vi (jeg) sliter mest med er oksygen i vannet, og der er kilden mye nærmere enn man er klar over, nemlig aerator-muffa på selve tappekranen!
    Når man skrur opp og skal ha mye vann fort, så blir vannet fyllt av luft som blandes inn i selve springen. Dette er svært uheldig.

Derfor er KOKT vann en stor fordel, kokingen driver oksygen ut, men en nesten like enkel løsning er å tappe vann i en flaske eller lign ett døgn før bruk og la det stå temperert, så slår man to fluer med samme smekker i det kalde Norge, med sitt kalde springvann... :

Etter et døgn er vannet temperert og man vil se store og små luftbobler inne i flaska, det er luft = oksygen drevet ut av vannet av seg selv.

Stort sett er selve kokingen viktigere ved destillering av vann i Norge, mtp å få ut oksygen, enn det at det skal være sterilt og fritt for annet rask, vannet er bra i Norge!

Gjør man det slik kan man blande kjemikalier direkte av vann som er *rent nok*, kjemikalier inneholder buffere og sliktslags som tar vare på vanlige og normale forurensinger. Gjør man det slik kan man også skylle tanken på direkten, med temperert vann uten å være redd for at bildet "sprekker opp".

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Dette gjelder kanskje for Norge generelt, men jeg er litt i tvil om det kan gjelde Oslo, med sine gamle, gjengrodde og skitne vannrør, tett i tett med kloakkrør og med en og annen lekkasje osv.

Tydelig at det er en del humus(?) hos meg i alle fall, for jeg ser ofte brun-gul farge (skiftende) på vannet jeg har, noen ganger altså, ikke alltid
    Uansett, så stoler jeg ikke på vannkvaliteten for fremkalling sånn sett og som nevnt, etter at jeg begynte å konsekvent filtrere vannet, har jeg hatt meget rene og pene negativer.

Hadde jeg bodd i distriktet med "personlig" vann, hadde det nok neppe vært nødvendig vil jeg tro.
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    Multi Format
    Vannet er vel det minste problemet i Oslo, etter hva jeg kan se!

Shooter
    Multi Format
    Takk for visdom formidlet i tråden her. Sier aldri nei til slikt!

Shooter
    Multi Format
    Om det er interesse for et vannrensesystem/ drikkevannsrenser av ypperste kvalitet så send meg en melding

Mvh

BTE

krevad's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Det jag brukar göra när jag ser att vattnet inte rinner av tillräckligt snabbt för att undvika märken är att spraya negativen med destillerat vatten som jag har i en blomspruta. Det gör att åtgången av destillerat vatten blir minimal, men effekten ändå tillräcklig.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin