Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,814   Posts: 1,581,610   Online: 818

Results 1 to 7 of 7

Thread: Gummitrykking

Swellastic's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Gummitrykking

Hei der. Jeg har I det siste blitt nysgjerrig på alternative prosesser og har da spesielt blitt interresert i å prøve ut gummitrykking. Jeg har alltid likt piktorialismen, og denne prossessen ser ut til å passe den sjangeren godt med sitt unike utseende. Ingrediensene virker ikke så vanskelige å få tak i heller, men jeg lurer på om det or noen steder i Norge eller i resten av Skandinavia der en kan bestille kaliumdikromat? Er det et kjemikalium som er mulig å få tak i vår lille krok i verden, eller må man ty til selgere i det fjerne utland? Samtidig kan jeg også spørre om hvor man kan få tak i gummi arabikum. Får man det i butikker, eller er det lettere å få på nettet?

Jeg må aldeles beklage om disse spørsmålene virker tåpelige. Jeg er en absolutt nybegynner når det kommer til alternative prosesser, og tenkte det var noen skarpe sinn her på forumet some kunne hjelpe til.

Jerevan's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Du kan få tag på gummi arabicum i vilken konstnärsbutik som helst, antingen Winsor & Newtons färdigblandade eller också som pulver som du blandar i vatten. Kaliumdikromat eller ammoniumdikromat är jag mer osäker på, har för mig att någon nämnt en person eller ett företag i Bergen, men jag låter någon annan (norsk) svara på det. Har du själv företag är det lättare.

Hittar du inget alls, skicka mig ett pm.
    “Do your work, then step back. The only path to serenity.” - Lao Tzu

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    Prøv at kontakte "OMU" som er medlem her. Han laver bromoil og der skal man ha' kaliumdikromat - spørg ham hvor han har fået fat it det..?

BirgerA's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    38
    Hei

Gummi Arabicum får du i butikker som selger utstyr til kunstnere, f.eiks. KEM i Oslo www.kem.no. I tidligere tider fikk man tak i Kaliumdikromat på apoteket, riktignok til en ganske ublu pris. De fleste kjemikalieforhandlere selger kun til bedrifter, så da må du opprette et enkeltmannsforetak. Det er fort gjort og koster ikke noe.

Hvor i landet holder du til?
    Regards

Birger A.

------------------

Idealism is easy on a full stomach

Swellastic's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Takken for alle svar. Kunstbutikker som KEM har jeg jo faktisk hørt om, fatter ikke at de ikke kom til sinns da jeg først tenkte på dette. Takker så meget for denne påminnelsen.

BirgerA, jeg bor vest i landet i Rogaland. Jeg vet ikke om det er noen lokale bedrifter som kan da tilfeldigvis selge meg noe?

Gandolfi: Du verden - bromoljetrykk, ja. Har denne OMU tilfeldigvis et galleri som en muligens kan titte på? Jeg liker virkelig de potensielle mulighetene prossessen kan tilby. Jeg vet ikke om dere har sett denne serien videoer med Norman Gryspeerdt, men jeg kan anbefale dem på det sterkeste:

http://www.youtube.com/watch?v=z6fnHmydwJc
    Last edited by Swellastic; 05-06-2012 at 08:46 AM. Click to view previous post history.

flemming sarup's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    224
    Jeg har købt økologisk gummi arabicum (2,5 kg. 544,- dkr) over nettet hos urtegården.dk.
    Det er en fin kvalitet som også bruges til at lave slik og vingummi af.
    Kaliumdichromat er sværere at få fat i desværre, men prøv. Prøv også autoophug har hørt at kaliumdichromat
    sidder i udløsningen af airbacks.
    Held med det Flemming.

BirgerA's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    38
    Quote Originally Posted by Swellastic View Post
    Har denne OMU tilfeldigvis et galleri som en muligens kan titte på?
    hei

Han har www.omu.no
    Regards

Birger A.

------------------

Idealism is easy on a full stomach

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin