Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,769   Posts: 1,484,215   Online: 932

Results 1 to 4 of 4

Shooter
    Multi Format

EFKE FILM - Skynd dere folk !

Flere nettsteder melder at EFKEs fabrikker Fotokemika i Croatia har fått problemer med maskineriet. Dette har ført til at produksjon av film (Efke 25, 50 og 100) og fotopapir (Emaks og Varycon) er stoppet. Jeg leser at gjenåpning av produksjonskjedene trolig ikke lar seg gjennomføre. Jeg vil ikke filosofere over hva dette vil bety for fotohistorien, men henlede oppmerksomheten på at Efke restpartier fortsatt finnes i handel hvis man leter litt. Blant annet ser jeg tilbud på eBay. Selv har jeg sikret meg min del EFKE KB 25 (min spesielle leke-film) fra filmsfestival (Thailand). Lykke til hvis du er heldig, og hvis du synes det er artig å eksperimentere med gammel filmteknologi.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Sikret meg noen ruller R25, samme film i 120. Du som fikk meg til å prøve den. Skal se om jeg kan få tak i mer.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Trond's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    74
    Fotoimport har fortsatt en hel del film og fotopapir fra Fotokemika. Veldig fine materialer. Men jeg bruker heller pengene mine på produkter som er i produksjon.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    19
    Kjøpte en bulkrull hver av 50 og 25, dog som ADOX (samme filmen fra det jeg skjønner).
    Kjøpte også noen 25, 50 og 100 i 120 format og puttet i fryseren, likte godt EFKE 25 og 50 i 35mm, brukte Rodinal 1:100 i 16 minutter på 25 ISO og HC-110 på 50 ISO'en og de ble fin-fine, et av bildene jeg tok med 50 ISO'en henger i A3 på veggen her.

Ikke den filmen jeg skyter mest av dog og er nok en "sommerfilm" for min del, men nå har jeg jo litt ^^
    (Synd at fotokemika måtte legge ned, tror ikke det har så mye med at de ikke solgte nok film, men heller fordi de ble presset på pris fra andre, større, produsenter, samt maskintrøbbel, samt eiendomstrøbbel)

Har forøvrig en 100-boks (A5 ca, 12cm*17cm) med Varycon papir liggende, har ligget ca 1 års tid, kjøpte feil, da det jeg egentlig skulle ha, viste seg å være Adox MCP-312 (et AGFA papir som ADOX blåste nytt liv i).

Så, om noen har behov.......
    Last edited by Helinophoto; 10-31-2012 at 07:56 AM. Click to view previous post history.
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin