Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,283   Posts: 1,534,987   Online: 963

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 28

Shooter
    35mm RF
    Quote Originally Posted by Ole View Post
    Eller et stativhode med 3/8" skrue? Det er i alle fall hva jeg foretrekker. Synes 1/4" ser heller spinkelt ut til å sette storformatkameraer på...
    Jeg er ikke bekymret... Jeg byttet til meg et veldig kraftig stativ for et års tid siden, beregnet på store videokameraer, så det går nok bra!

BirgerA's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    38
    Du får si fra når du har fått kameraet, så kan vi jo 'leke' litt sammen.

mvh
    Birger A.

Shooter
    35mm RF
    Det skal jeg!

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Quote Originally Posted by Halvis View Post
    Jeg er ikke bekymret... Jeg byttet til meg et veldig kraftig stativ for et års tid siden, beregnet på store videokameraer, så det går nok bra!
    Du skal være bra trygg på stativet når objektivene begynner å bli store. En 360mm f:5.6 Symmar er sjokkerende stor og tung, så hvis jeg skal ha den hengende frempå et kamera vil jeg være HELT sikker på stativet: Bort med alle hurtigkoblinger, og skift til 3/8" skrue!

Videokameraer pleier å ha stativfestet rett under tyngdepunktet. Det er nesten det eneste stedet du ikke finner stativfestet på et storformatkamera, medmindre du kan finjustere det selv.
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

morkolv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Halvis View Post
    Da er det ingen vei tilbake! Jeg har shoppet på ebay, der jeg fant dette kit'et: Shen-Hao HZX 4X5-IIA Intro-Kit, men til noe redusert pris. ($1200).
    Gratulerer!!
    Morten :-)

"Please ! Bring me into the company of those who seek the truth, and deliver me from those who have found it."

Shooter
    Large Format
    Images
    7
    Ole.... Jeg har lige fået mit 'nye' 13x18 Plaubel til danmark...(med gamle enkeltkasetter).. Det er tungt som et ondt ord... Jeg har et gammelt Linhof-stativ...tungt som en russisk kampvogn..... Det trænger til et nyt hoved der passer til Plaubel... Hvilket hoved skal jeg vælge....Plaubl'en har 3/8" skrue....

Og ellers Halvis... tillykke med det nye kamera.....så skal du bare have fat i fremkaldeudstyret og forstørrelsesapparater til 4x5" :-))......

Shooter
    35mm RF
    Quote Originally Posted by Ole View Post
    Du skal være bra trygg på stativet når objektivene begynner å bli store. En 360mm f:5.6 Symmar er sjokkerende stor og tung, så hvis jeg skal ha den hengende frempå et kamera vil jeg være HELT sikker på stativet: Bort med alle hurtigkoblinger, og skift til 3/8" skrue!

Videokameraer pleier å ha stativfestet rett under tyngdepunktet. Det er nesten det eneste stedet du ikke finner stativfestet på et storformatkamera, medmindre du kan finjustere det selv.
    Jeg er helt enig i at man bør være sikker på innfesting, men jeg mener en 6mm bolt har en bruddstyrke på et par tonn, så selve bolten (skruen) er jeg ikke nærvøs for. Nå har jeg heller ikke hverken 360mm objektiv eller hurtigfeste på dette stativet, så ingen veldig fremtunge løsninger eller plastikkdritt som kan løsne. Men du må nesten se dette stativet selv! Jeg forsøkte å finne et bilde av det liggende ute på nett, men jeg måtte ta noen selv. Vennligst ignorer litt dårlige eksponeringer: Stativ.

Det er forresten et Hitachi-merke som kan sees om man ser nøye etter på bilde 4. Kameraet på stativet er et EOS 5D, sånn for å vise proposjonene. Stativet er, som kan sees, ganske brutalt stort. Og fjærdempet, så det ikke faller fremover ved feil belastning.

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Quote Originally Posted by Erik Hartmann View Post
    Ole.... Jeg har lige fået mit 'nye' 13x18 Plaubel til danmark...(med gamle enkeltkasetter).. Det er tungt som et ondt ord... Jeg har et gammelt Linhof-stativ...tungt som en russisk kampvogn..... Det trænger til et nyt hoved der passer til Plaubel... Hvilket hoved skal jeg vælge....Plaubl'en har 3/8" skrue....
    Jeg bruker et engelsk Uniloc kulehode, tungt som en kanonkule. Det skulle vel passe? Det blir litt "dodgy" med mitt 30x40cm russiske platekamera på, men der tror jeg det er kameraet sin feil. Det er i alle fall dønn stabilt med et tysk 24x30cm platekamera på, selv med en 640mm f:7.7 Aplanat hengende på fronten. Eller en 360mm f:5.6 Symmar, men det er jo et "normalobjektiv" på den størrelsen og trenger ikke belguttrekk på over halvmeteren...
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

Shooter
    4x5 Format
    Hej Erik

Jeg har en Plaubel objektiv plade (som jeg er rimelig sikker på er til et 13x18) den kan du få hvis du kan bruge den

Shooter
    Large Format
    Images
    7
    Thanks

PM send......

niels-erik

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin