Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,564   Posts: 1,545,307   Online: 831

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 27

Shooter
    35mm RF
    Ole: Så bra! Litt lite kontrast, kanskje, men hvis jeg bruker "ultrahvit" eller "ultrablå", burde jeg få noe høyere kontrast. Hvilken grad var det Ansel Adams brukte?

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Aner ikke hva Ansel Adams brukte, men jeg selv bruker stort sett G1 og G2. Trenger jeg grad 3 eller høyere er negativet underfremkalt, etter min mening. Da bruker jeg heller forsterker for å øke kontrasten enn å bruke hardere gradasjon!
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

Shooter
    35mm RF
    Hm... Jeg har til og med brukt G6! Artig! OK. Har tittet litt på hva slags farger som kommer ut av en hvit lysdiode, og intensiteten av disse. Det kan godt hende at nettop den dioden jeg fant (EL334-15/W2C5 hos Elfa) gir ganske god kontrast! Hvit lysdiode er, som nevnt i den store tråden om innviklede måter å lage dyre multikontrastlys på, bare en blå lysdiode med fosfor tilsatt. Blått er tydeligvis fortsatt den dominerende fargen. Interessant! Her er grafen som viser intensitet vs bølgelengde:

Og her er grafen for relativ spektral sensitivitet på fomaspeed variant:

Ser det ut som om dette kan være noe?

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Dette kan kanskje være brukbart, ja.

VC papir har to emulsjoner (som kan være blandet sammen, men...). Den ene gir høy kontrast, og er blåfølsom. Det er "klumpen" til venstre på sensitivitetskurven. Den andre gir lav kontrast, og er følsom for blått og grønt, altså med en topp i følsomheten rundt 550nm.

Mesteparten av den skarpe blå toppen på intensitetskurven ligger litt til høyre for toppen av "klumpen", og den sekundære "bulken" ligger pent plassert midt på 550nm - som er maks følsomhet for lavkontrastkomponenten.

I alle fall skulle det være mulig å bruke dette, til og med med filtere for å justere kontrasten.
    Norway

Shooter
    35mm RF
    Snakket nettop med Johannes på telefonen... Og så spurte jeg om dette med grader. Når jeg har snakket om grader på papir tidligere, har jeg gått ut fra gammelt AGFA-papir, så G3 blir vel ca. G2, kan jeg tenke meg.

Litt pinlig å inrømme det, men et av problemene jeg har drevet og tenkt på er et system for å dekke 4x5 tommer med et fargefilter for å få korrekt kontrast. Altså... Å lage en skuff eller noe bevegelig for å få filteret inn og ut ble en større greie enn jeg hadde lyst til å holde på med, og har voldet meg mye hodebry. Tanken var uansett å bruke gel-filter av typen man har foran lyskastere, da disse er av relativt høy kvalitet. Her fant jeg nå to løsninger:

1) Gel i flere farger, oppskåret til 4x5 tommer, med antall hakk på hjørnet, slik som på filmen, etter hvilken grad jeg forsøker å oppnå, som bare legges rett oppå negativen.

2) Filterholdere påmontert på forstørrerdelen under linsa, slik rødfilter ofte er montert på gamle forstørrere. (Belysningsenheten blir da uten kontrastfilter.)

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Begge metoder brukes, og Ilford lager filtersett av begge typer. Lyskaster-gelfiltre er greie mellom lyskilde og negativ, men de er ikke optisk gode nok til bruk under linsen.
    Norway

Falkenberg's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Blog Entries
    11
    Images
    7
    En helt alternativ lyskilde er LightTape (http://www.lighttape.com/) Jeg kender ikke specs på det, men har en ven der har brugt det som lys i skuffer fordi det ikke fylder noget og giver et godt lys.

Shooter
    35mm RF
    Falkenberg: En virkelig god idé om man skal lage virkelig store kontaktkopier, men for et 4x5"-prosjekt, tror jeg ikke det er bryet verd, siden det krever en ganske fet strømforsyning. Ikke at det trenger mye strøm, men strømforsyningen må være 200-2000Hz AC, og det er ganske... hmm... spennende saker! Så tror jeg også det er ganske dyrt, og hvis jeg ikke husker helt feil litt vanskelig å dimme. (Jeg skal sjekke opp dette, for vi har brukt det på jobben til en forestilling.) Men tusen takk for tips, altså!

morkolv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Dette måtte jo testes!!

Og det gikk jo overraskende bra... VELDIG VELDIG MYE LYS i 1 stk mini nøkkelring LEDlys fra biltema.. :o Så det blir nok ikke noe problem med ett par tre, fire,fem gel mellom LEDene og negativet

Etter litt prøving og feil (kraftige overeksponeringer) ble det ikke så galt med cirkus 3 sekunder eksponering fra 2+ meters hold!! (kontaktkopi rammen på gulvet og LED i taket) Papiret er Ilford MG RC.

Bildet (scan av papirkopi) er ett 4x5 fra APUG treff i Loen høsten 2005, PS Javist det er Ole som synes i forgrunnen!

Mvh
    Morten
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Led.jpg   kontaktkopi.jpg  

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Javisst er det det - med stativet i spagat og Gandolfien ti cm over bakkenivå.
    Norway

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin