Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,775   Posts: 1,484,481   Online: 863

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 27

Shooter
    35mm RF

Multigrade papir eksponert med hvitt lys

Heisann! Tenker litt på en boks til kontaktkopier, og jeg ønsker selvfølgelig at disse skal bli så bra som mulig. Nå var det meningen at denne skulle være enkel å ta med seg og veldig liten, med innebygd lys og diffusjonskammer. Problemet mitt, er at det krever veldig mye ekstrajobb om jeg må ha to fargefiltre i midten av diffusjonskammeret (lyskilden blir 4x5 tommer hvit LED array), så jeg lurer på hvordan multigrade papir oppfører seg i helt hvitt lys? Jeg regner da med at LED'ene er like sterke i det grønne som det blå spekteret.

Nå liker jeg for så vidt også litt ekstra kontrast, så burde jeg gå for såkalte ultrablue LED'er istedet? De er nesten helt hvite, men litt kaldere/blåere.

matti's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Intressant idé att ha en portabel kontaktkopieringsboks.
    Jag kan tyvärr inte svara på frågan om vilka LED som passar till vilken grad på Multigrade men:
    Om målet är att få kontaktbilder för att utvärdera hur bra negativen är så är det ju bra att använda samma kontrastfilter hela tiden, då kan du ju lika gärna använda ett graderat papper? Jag gör alltid mina kontaktkopior på samma sätt för att få en uppfattning om kontrasten i negativet.
    /matti

Shooter
    Large Format
    Images
    7
    Halvis: Nå du har bygget din 'lyskassse' må du skrive noget mere om dine overvejelser....
    Jeg er ved at skifte lys i mit mørkekammer, således at jeg vil bruge røde lysdioder. Undersøgte hvilket lys mit sædvanlige fotopapir er følsom over for (FOMA-papir) og det er IKKE følsomt over for bølgelænger over 550 nm....2 lysdiover bliver anbragt i en gennemsigtig (hvid) 'dåse' til 135 film og forsynes med en 12 volt transformator ( 22oV til 12V)....
    Jeg planlægger at lave en lyskasse til min 13x18 cm kopiramme..med hvide lysdioder....hvor mange vil du bruge?.... Planlægger at anbringe et stykke opal plastic i lyskassen, for at sprede lyset (god ide ??)
    Og i tankerne har jeg en UV-lyskasse med UV-led.....Er der nogen der har erfaringer med det... Den skal passe til A4 negativer....
    Og ellers et par henvisninger:
    LED: http://www.ecolight.dk/catalog/hvid-lysdiode-p-31.html ... Som har datablade til sine lysdioder....
    LODNING: http://www.brinck.dk/lysdioder.asp (men det ved du sikkert alt om)
    DATA OM PAPIR: De fleste (i alt fald FOMA og ILFORD) har datablade på deres forskellige papirer....
    Og hvilket fotopapir er 'bedst' til kontaktkopi.....

niels-erik

Shooter
    35mm RF
    Joda, gradert papir hadde vært en god løsning, men siden jeg i overskuelig fremtid nok kommer til å konsentrere meg om foma papir/kjemikalier, er det nok multigrade (fomaspeed variant 312) jeg går for. Det er jo også ganske kostnadseffektivt.

Shooter
    35mm RF
    Erik: Så flott at du bruker LED som saflight! Jeg kommer nok også til å gjøre nettop det! Billig, og varer sikkert lenger en transformatoren!

Min plan i forhold til antall og plassering er enkel: Jeg skal bruke den til 4x5" negativer, så da kutter jeg til et "stripboard" eksperimentkort til ca. 4x5" og lodder på en lysdiode i senter for hver kvatrattomme (20 LED). I tillegg skal jeg legge inn noen røde dioder mellom disse, som er til fokusering, og sette opp en timerkrets (555) med dekadeteller, så jeg kan få (nesten) nøyaktig instilling av tid for eksponering. Siden dette er ment å være portabelt, er planen å bruke 2 paralellkoblede 9V batterier. De skulle vare omtrent evig til dette! To potensiometre: En for lysintensitet og en for tid. En trykkbryter på kabel ("snorutløser") for å eksponere, og en av/på bryter for rødt safe/fokuseringslys. Jeg har veldig enkel tilgang på gels, i og med at jeg jobber på Den Norske Opera, og kan derfor anskaffe noe diffusjonsfilter, og tenkte derfor på to lag med helt hvitt filter med et par cm mellom hver og en cm eller to opp til diode array. Dette bør gi MYE diffusjon og ganske jevnt lys.

Når det gjelder rødt fokuseringslys: Det større søsterprosjektet er å bygge en 4x5 tommer forstørrer der jeg monterer det hele bak på Shen-Hao'en min... Dette prosjektet kommer jeg sikkert til å poste bilder av senere, men det er altså lyskilden jeg konsentrerer meg om akkurat nå. Lyskilden blir altså helt modulær.

Shooter
    35mm RF
    Kanskje jeg skulle presisere at det viktigste spørsmålet opp i alt dette er hvordan multigrade papir generellt oppfører seg i hvitt lys? Blir det automatisk grade 3 eller noe? Eller blir det bare stygt eller helt grått?

morkolv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Halvis View Post
    Kanskje jeg skulle presisere at det viktigste spørsmålet opp i alt dette er hvordan multigrade papir generellt oppfører seg i hvitt lys? Blir det automatisk grade 3 eller noe? Eller blir det bare stygt eller helt grått?
    Hvor hvitt er hvitt lys? (lysspektrum) Men det enkleste er jo å prøve. The proof is in the printing!!

Men hva med en hjemmelaget LED multigrade boks isteden? (mulig at den ikke blir liten å nett da) Sjekk ut disse linkene..
    http://www.apug.org/forums/forum41/1...rger-head.html

http://www.textklick.demon.co.uk/index.htm

Søk på kombinasjoner av LED DIY multigrade coldhead osv..
    Lykke til!!

Mvh
    Morten
    Morten :-)

"Please ! Bring me into the company of those who seek the truth, and deliver me from those who have found it."

Shooter
    Large Format
    Images
    7
    Halvis (og andre) ... Nu er røde Led's til brug i mørkekammeret IKKE min opfindelse.... Jeg lærte det på Vrå-Højskole, hvor hele mørkekammeret 'oplyses' med røde LED's.....Emil brugte 5000 kr. om året på 'røde lamper' og det var han træt af....så en elev's bror 'opfandt' det der med røde leds....med lysdæmper og afbryder.....
    Med hensyn til hvide Led's kan jeg se på de data, der opgives på www.ecolight.dk 's HP, at de hvide Led's har en spredningsvinkel på 10 grader... og så skulle de vel være muligt at beregne hvor mange man skal bruge.....

Lidt senere:

Et løst overslag under forudsætning af afstanden mellem lysdioderne og den flade de skal belyse er 10 cm og området der skal belyses er 13x18cm og at lysdioderne har en spredningsvinkel på 10 grader, skal der bruges 48 Led's......
    Et 4x5" kopiramme skal under de samme betingelse bruge omkring 25 Led's.......
    Ved du eller hvor man kan får fat i de gels du nævner og hvad der den nøjagtige betegnelse.. Ideen er god og sikket bedre en opal-pleksiglas....
    Den med timeren med 555 og dekadetæller må du sende mig et diagram over, hvis du vil.....
    Jeg har forressten gået og leget med ideen med at sætte en diodelyskasse bag på mit 4x5 calumet og bruge det til forstørrelsesapparat.... Led's giver næsten ingen varme og det kunne måske lade sig gøre.....

niels-erik
    Last edited by Erik Hartmann; 01-06-2008 at 03:22 PM. Click to view previous post history.

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Vanligvis gir hvitt lys omtrent grad 2 på VC papir. Men det kommer altså an på papiret, fremkalleren, og definisjonen av "hvitt".
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

Shooter
    35mm RF
    Hei, Morten! Takk for input! Dessværre er de gutta der ute på en langtur jeg ikke kan være med på! Altså det de driver med er "magic bullet chasing". Altså... de går gjerne for noen få supersterke blå og grønne lysdioder til en kjempepris, vurderer forskjellige måter å styre disse på, i forhold til tid og styrke, gjerne ved hjelp av microprosessorer og slikt. Skikkelig overkill, med andre ord, men for meg som er litt mer enn vanlig interessert i elektronikk, var det jo morsom lesning. Hvorfor ingen av dem har gått for mange, superbillige hvite LED'er og bruker eventuellt innebygd VC-filter fatter jeg bare ikke! Du kan jo bygge en lyskilde som koster under prisen for en ny pære!

Erik: Med to hvite diffusjonsfiltre, bør du være garantert nok spredning. Jeg bruker elfa.se som kilde for diverse elektroniske komponenter. Jeg legger ut all info, inkludert koblingsskjema om jeg bygger dette! (Men det er kanskje best jeg gjør noen tester først, før du begynner å bygge selv!)

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin