Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,707   Posts: 1,548,544   Online: 1105

Results 1 to 5 of 5

Thread: EV-varsel

Shooter
    35mm RF

EV-varsel

Heisann!

På Farris Fotoklubbs APUG treff før jul nevnte Johannes at det i et eller annet britisk fotoblad (medlemsavis?) var EV-varsel for kommende måneder/uker/dager eller noe i den retningen. Er det noen som har eller vet hvor jeg kan finne en tilsvarende tabell?

Det hadde vært veldig morro å sette sammen en slik! Jeg mener, den er jo evigvarende, i og med at det kun er justeringsfaktorer for delvis skyet og helt skyet og slikt. Dette må selvfølgelig justeres til våre breddegrader, men det hadde vært gøy å sette opp! Hjelp, noen?

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Den må vel da justeres til alle våre breddegrader - Eirik i Longyearbyen ser vel lite til EV'ene på denne tiden av året?

Larvik er jo på nivå med Skottland omtrent, så der burde den britiske tabellen kunne brukes. Oslo og Bergen er akkurat så mye lengre nord at det må justeres, og så nye tabeller for Ålesund, Trondheim, Brønnøysund, Bodø, Narvik, Tromsø og så videre oppover.

Tenker det blir mest praktisk med en liten EV-kalkulator...
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

BirgerA's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    38
    Det høres ut som en videreformidling av noe jeg fortalte om. For noen år siden tittet jeg i noen gamle utgaver av et britisk fotoblad, ca. 1910 - 1920, og disse hadde eksponeringstabeller for forskjellige deler av Storbritannia basert på når bladet var utgitt. Dette var en del av samlingen til OKK, men deler av den ble donert til fotomuseet i Horten. Du kan sjekke der.

mvh
    Birger A.

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Jeg har en slik tabell for Berlin etellerannet sted. November til januar kalles "die schlechte Monaten", da kan man nesten überhaupt ikke Fotografieren.
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

Shooter
    Large Format
    Images
    7
    SÅ må I lige forklare mig noget om EV....Exposure Value ????
    Jeg har et dejligt gammlet (?) lysmeter Vivitar 43, som er forsynet med en EV-skala....
    Og hvad kan jeg så bruge det til....
    og undskyld min uviddenhed.....har se på google m.m. men det blev jeg ikke klogere af......

niels-erik

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin