Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,577   Posts: 1,545,719   Online: 826

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15

Shooter
    35mm
    Images
    2

Köpa destillerat vatten i Sverige?

Hej!

Var köper ni destillerat vatten? Det som de flesta bensinmackar säljer är för dyrt för att konsumera i större volymner. Har på sista tiden köpt 5-litersdunkar på Överskottsbolaget, men misstänker att den varianten inte är 100% ren eftersom jag får vissa torkfläckar.

Alla rekommendationer mottages tacksamt!

Mvh Erik Ehrling

Shooter
    Multi Format
    Godt nok ikke i Sverige men her i DK kan vi købe demineraliseret vand i Matas og i almindelige supermarkeder (eksempelvis Superbest)
    Bruger du demineraliseret vand i hele processen? Hvis ikke kan det være at du ikke for fjernet nok ved slutskyllet.
    Send from my Electronic Data Management Device using TWOFingerTexting

Technology distinquishable from magic is insufficiently developed

Søren Nielsen
    Denmark

matti's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Hejsan Erik. Varför behöver du så mycket destillerat vatten? Jag använder bara det till att blanda förrådslösningar med. Fast mest glykol, numera.

/matti

Shooter
    35mm
    Images
    2
    Quote Originally Posted by matti View Post
    Hejsan Erik. Varför behöver du så mycket destillerat vatten? Jag använder bara det till att blanda förrådslösningar med. Fast mest glykol, numera.

/matti
    Jag använder destillerat vatten till de sista två sköljningarna för att undvika torkfläckar. Det går lätt åt en liter per framkallningstillfälle (ännu mer om jag dessutom blandar framkallare/fix med destillerat vatten.)

Mvh Erik Ehrling

Jerevan's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Jag skulle nog hellre använda vätmedel (Photo-flo el. liknande) för sista sköljen. Om du vill använda destillerat vatten, kanske en destillator vore något? Det finns bordsvarianter. Ett annat alternativ vore en Brita-kanna, men både dessa alternativ blir nog jobbigare i längden än vätmedel, eftersom man inte kommer upp i några stora volymer vatten (2 liter, ungefär). Det finns säkert större destillatorer men redan en bordsvariant kan kosta ett par tusen...
    “Do your work, then step back. The only path to serenity.” - Lao Tzu

Shooter
    35mm
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Jerevan View Post
    Jag skulle nog hellre använda vätmedel (Photo-flo el. liknande) för sista sköljen. Om du vill använda destillerat vatten, kanske en destillator vore något? Det finns bordsvarianter. Ett annat alternativ vore en Brita-kanna, men både dessa alternativ blir nog jobbigare i längden än vätmedel, eftersom man inte kommer upp i några stora volymer vatten (2 liter, ungefär). Det finns säkert större destillatorer men redan en bordsvariant kan kosta ett par tusen...
    Inte för att jag är säker på att det är en investering jag ämnar göra, men av intresse - var hittar jag en bordsvariant av en vattendestillator? (Mer än 2 liter gör jag inte av med per framkallningstillfälle, så den volymen borde funka dock.)

Mvh Erik Ehrling

Jerevan's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Här är en variant, det finns säkert fler: http://destvatten.com/index.html. Den gör 4 liter per gång så det borde räcka en bit.

Shooter
    35mm
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Jerevan View Post
    Här är en variant, det finns säkert fler: http://destvatten.com/index.html. Den gör 4 liter per gång så det borde räcka en bit.
    Hm. Jag betalar 35 kr för en dunk på 5 liter på ÖB. Det blir ca 7kr litern. Om jag gör åt 2 liter per framkallning kan jag framkalla 143 gånger innan den apparaten har betalat sig... (exklusive elkostnad)

Mvh Erik Ehrling

Jerevan's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Det man slipper med destillatorn är ju att bränna däck och bensin för att hämta dunkarna. Och för mig som inte har bil känns inte 5-litersdunkar på buss och spårvagn så särskilt hett...

Men jag förstår att kalkylen väger över mot dunkar för din del.

Struan Gray's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jag får mycket ren vatten från kranen, men jag jobbar i ett renrum :-)

Innan jag hade tillgång till det, brukade jag köpa vatten dunkvis från lasarettet. De hade en enhet som tillverkade åt alla i lasarettet som behövde ren vatten och sålde till allmanheten också. Det var inte lika ren som det vi använder i renrummet, men skulle duger mycket väl för fotoanvändning. Det var billigare och mer pålitligt än att köpa batterivatten eller liknande i vanliga affärer. Det kan vara värt att kolla på Alingsås Lasarett och ser om de har någonting liknande.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin