Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,299   Posts: 1,535,790   Online: 707

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    4x5 Format

opalpærer til Laborator 138??

Hej alle.

Mon der er nogen her på forummet der kan hjælpe mig. Jeg skal have fat i et par opalpærer til min Laborator 138. Det skal være 200-250 watt, men selve pæren skal være større end en normal pære (den skal være ca 9 cm. i diameter).
    Jeg har forsøgt hos Photografica i Kbh., men de skaffede 250 watt opalpærer i normal størrelse og det duer ikke (vignetteringsproblemer).

Så altså;.... Hvor skaffer man "store" opalpærer til et gammelt forstørrelsesapparat??.

Venlig hilsen
    Per

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Det er nesten umulig, så jeg bruker en kjempestor CFL-pære fra Clas Olsson...

En 20W CLF gir kortere eksponeringstiver enn en aldrende 200W opalpære.
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Ole, har du en link slik at vi kan se pæren og et produkt nummer?
    Vi trenger flere pærer til mørkerommet vårt.
    Johs

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Lurer på om det ikke er en 23W Megaman. Ved å justere posisjonen uten negativ i, fikk jeg jevnere lys enn jeg har hatt før.

Lysstyrken varierer over tid, noe jeg løser ved å slå den på med en gang jeg kommer inn i mørkerommet. Da er den stabil når jeg har gjort alt annet klart. Så starter og stopper jeg eksponeringen med objektivdekselet, og rører atså ikke strømbryteren før jeg er ferdig. Lampen gir så lite varme at dette ikke er noe problem, selv etter at jeg tok bort varmefilterglasset!
    Norway

Shooter
    4x5 Format
    Hej Ole

Får du ikke problemer med vignettering????. Jeg synes at jeg får mørke hjørner på 4x5" med en opalpære af normal størrelse. Gad vide om mit problem er et andet end størrelsen på pæren???. Nogen gode ideer??

Per

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Ingen vignettering - denne pæren (eller rettere sagt "lysrørkveilen") er større enn en vanlig lyspære. Etter noen minutter med justering av plasseringen ble lyset jevnere enn noensinne. Forresten - jeg sktudde pæren helt inn først, og så 20 grader tilbake. Det ga jevnere lys med den firkantete kveilen!
    Norway

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Hvilke kondensorer til rette objektivet for 4X5" har vel også noe å si?

Shooter
    4x5 Format
    Det er rigtigt med kondensatorerne, men med to 240-kondensatorer burde formatet være dækket og mere til. Faktisk er der et lysspild da man ifølge manualen kan nøjes med en 240 og en 180..... Jeg har mistanke om at mit problem skyldes at objektivet er monteret forkert.... Det skal i hvert fald undersøges nærmere.

Hilsen
    Per

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Vi har en Durst 138 og en Durst 138S. Til 4X5" negativer fikk vi formye lystap i hjørnene med 135/150mm objektiv og 2X240 kondensorer. Nå bruker vi en 240 og 200 kondensor sammen med en 180mm objektiv på liten lyspære. Da ble lystapet i hjørnene borte, iallfall akseptabelt.

http://www.farrisfotoklubb.com/page1/page12/page12.html

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Stemmer det - kondensorene skal være tilpasset objektivets brennvidde og forstørrelsesgrad. for jevnest mulig lys skal kondensorene fokusere lyset på objektivets inngangspupill. Derfor skal det også brukes forskjellige kondensorkombinasjoner på forskjellige objektivtyper - som plasmater og tessarer!

Stort sett bruker jeg en 180mm Rodagon med 240+240 kondensorer til både 13x18 og 4x5", men hvis jeg skal lage store forstørrelser fra 4x5" / 9x12cm bytter jeg til en 150mm Rodagon og 240+200 kondensorer. Forskjellen er synlig!
    Norway

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin