Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,565   Posts: 1,545,344   Online: 1018

Results 1 to 6 of 6
    malcao's Avatar
    Shooter
    Medium Format

Lampa till förstoringsapparat

Läser i "Mörkrums teknik" av Pär Lundqvist. sid. 53 Förstoringslampan.
    "Regeln i detta fall är att ju mindre brännpunkt man har, desto bättre skärpa får man i bilden. Alltså är det även fördel att använda en klar lampa om så är möjligt."

Vad är era erfarenheter, någon som testat/ provat med olika typer av lampor?

lapposand's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hej.
    Jag har inte testat olika lampor. Jag har en Durst förstoringsapparat som jag ska väggmontera inom en snar framtid, kanske ska försöka att testa olika lampor.

Jerevan's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Nej, jag har inte heller testat. Det enda jag vet är att man får se till att man har en glödlampa som inte har någonting skrivet på själva glaset, det kan synas igenom. Det finns förstoringsapparater med så kallad "point light source" som har en väldigt koncentrerad ljuskägla. Nackdelen med sådana är att det blir skarpt och allt damm och alla eventuella repor på negativ kommer att synas mycket tydligt. Alltså ett bra sätt att testa om det är dammfritt i mörkrummet.
    “Do your work, then step back. The only path to serenity.” - Lao Tzu

matti's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Det beror väl på vilken typ av förstoringsapparat man har. För att kunna använda fokuserat ljus behövs en kondensorapparat. Kanske bilstålkastare kan vara något?
    /m

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Hei Malkao, ser at du bor i Strømstad. Det går jo en ferge til Sandefjord og der kan jeg hente deg ned til Larvik. Vi har et mørkerom med 13 forskjellige forstørrere. Noe av problemstillingen du refferer til har også vi.
    Johannes 0047 98231040

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei og velkommen til APUG.
    Jeg har ingen erfaring med det spørsmålet du stiller.

Vil bare ønske deg velkommen fra Norge og Skjærhallen.

Kanskje kan vi treffes og utveksle litt erfaring med analog fotografering.
    Det er ikke bare til Sandefjord og Johs. det går ferge - turen til nabokommunen i nord er enda kortere :-)

Storforbruker av film i alle formater og aktiv mørkeromsarbeider.

mvh
    Odd Magne Ulvund

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin