Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,505   Posts: 1,543,474   Online: 978

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 23
    Necator's Avatar
    Shooter
    Multi Format

S/H fremkaldelse - Hjemme eller i lab?

Hej allesammen

Jeg har et spørgsmål ang. fremkaldelse af s/h film. Indtil nu har jeg brugt jeg brugt s/h film der kan fremkaldes som farvenegativ (Ilford XP2), og sendt dem afsted til min fotohandler. Nu overvejer jeg om jeg i stedet skulle gøre det selv, men er i tvivl om hvorvidt det kan svare sig. Laboratoriet i Nannasgade kan fremkalde en film for 45 kr excl moms, hvis jeg køber et "titurskort". Hvis jeg har udstyret (fremkalderdunk, ruller, fumlepose etc), kan jeg så gøre det billigere selv, eller er kemien ved at være så dyr, at det ikke kan svare sig?

Henrik

Jesper's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    För att framkalla S/v behöver du bara en framkallningsdosa och lite kemi. Lite mätglas och annat är trevligt att ha, och med tanke på hur många mörkrum som läggs ner nu kan du närmast få allt du behöver i stort sett gratis.
    Det brukar följa med en del kemi också, och i många fall är den fortfarande användbar (pulver i obrutna förpackningar klarar sig som regel bra).
    Om du är ovan vid att ladda framkallningsdosor bör du nog låta bli laddningssäck och istället hitta ett mörkt rum.
    Priset blir helt klart under 45kr/film.

Försök att hitta en kombination av film och framkallare som du trivs med och byt inte för ofta.

Det är mycket lättare och roligare än vad du tror.
    Lycka till

Shooter
    Multi Format
    Hej Henrik
    Nu ved jeg ikke om du vil fortsætte med XP2 der er en kromogen farvefilm og fremkaldes i C41 processen. Hvis du vil gå den mere traditionelle vej med "Rigtig" S/H film kan det se således ud.
    500ml Rodinal koster 9.00€ ca 68kr hos Maco Direct
    125ml agefix koster 2.26€ ca 17kr samme sted
    Her er fraregnet forsendelse men man skal altid have meget mere eller man slår sig sammen med kammerater så det bliver af mindre betydning.
    Rodinalen fortynder jeg 1/50 og bruger 12ml (600ml total vol) til fremkaldelse af 2 film,35mm eller 120 (2 på 1 spole) i Paterson tromler
    Ved 1/50 er der til 41 fremkaldelser X 2 film = 82 film -> 0.83kr per film. Dertil kommer så fixeren der fortyndes ca. 1/4 - 1/9 (eller10) afhængig af temperament og genbruges et antal gange.
    Jeg bruger ikke stopbad men 3 hurtige skyl i alm vand så med mindre du har en meget høj vandregning er det vist en del billigere at fremkalde selv.

Mht udstyr er det muligt at få meget billigt hvis ikke gratis hvis man er medlem af en fotoklub eller er lidt heldig. Du skal bruge en tromle (eller 2 ) nogle måleglas (1L)til afmåling af fremkalder og fixer samt nogle kander eller lignende til vand. Man kan klare sig med meget lidt men jeg vil hellere have for mange end for få.
    et lille måleglas (20ml), en stang pipette eller en sprøjte er meget praktisk til afmåling af rodinalen.

Et forstørrelsesapparat kan du også være heldig at få foræret, ellers er Meoptaerne udmærkede og de fåes for en slik på DBA. der er tre linjer, Axomat til 24X36, Opemus til 24X36 og 6X6 og Magnifax der tager op til 6X9.
    Axomat og Opemus er de mest almindelige.

Hvis du ikke har et rum der kan mørklægges fuldstændigt er en mørkekammer pose uundværlig. Den kan dog give problemer hvis du sveder meget. Der bliver fugtigt i posen og det kan blive umuligt at lade filmen på fremkaldehjulet hvis det er af plastik typen. Det er også nemmere at håndtere filmen når den hænger i det fri.
    Mvh Søren
    Last edited by Soeren; 07-06-2009 at 12:52 AM. Click to view previous post history.
    Send from my Electronic Data Management Device using TWOFingerTexting

Technology distinquishable from magic is insufficiently developed

Søren Nielsen
    Denmark

Necator's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Nej, jeg havde tænkt mig at bruge rigtig s/h film. Tak for tippet mht Maco Direct, det er godtnok noget billigere end jeg troede. Jeg kører et hybridsetup, hvor jeg scanner negativerne ind på computer, og arbejder videre med dem der, da jeg ikke synes jeg har plads til et mørkekammer. Jeg havde fotolære i folkeskolen, og kan godt huske mørkekammer-poserne, dengang fungerede det udemærket.

Hvordan med opsamling af kemikalierne? Fixer skal vel på genbrugspladsen når den ikke duer længere, men hvad med fremkalderen?

Shooter
    Multi Format
    Eftersom jeg ikke genindvinder sølvet fra fixeren ryger den på genbrugen. Fremkalderen går i toilettet.
    Du kan dog vælge at aflevere den også hvis du har lyst.
    Kodak har lavet en publikation om emnet. Den er dog 10 år gammel tingene har ændret sig en smule.

http://www.kodak.com/global/en/corp/.../pdfs/j300.pdf

Og så lige Mco directs hjemmeside
    http://macodirect.de/index.php
    Den havde du nok fundet allerede men alligevel.

Silverprint i england kan være rigtigt billige med Ilford film men de sender desværre ikke kemi til fastlandet (noget med tunellen)
    http://www.silverprint.co.uk/Product...asp?PrGrp=1082

Og så er der Fotomayr der er gode til filtre i alle størrelser og Fotoimpex som også ind i mellem har det man ikke kan finde andre steder. Leicashop i Wien minder på mange måder om Photografica. Second Hand Darkroom Suplies er stedet hvor jeg købte min Jobo CPE2+ processor med lift tromler og diverse.

Mvh Søren
    Last edited by Soeren; 07-06-2009 at 06:08 AM. Click to view previous post history.

Søren Nielsen
    Denmark

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    en alm 24x36 film jeg fremkalder koster omkring 0.14kr at fremkalde...(HC110)
    (dertil kommer jo fix og vand, men resultatet er jo stadig ret lavt..)

Necator's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Det lyder som om jeg må se at komme igang med at finde det nødvendige udstyr :-)

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei til dere alle,
    Avstandene i Danmark er jo ikke så store.
    Hva om noen av dere ble Fadder for denne nybegynneren?

Tenk om vi alle som har arbeidet analogt i noen år kunne være fadder for en eller to nybegynnere i året.
    Det kan jo bli trivelig for oss alle :-)

Med vennlig hilsen
    Odd Magne Ulvund

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Hei til dere alle,
    Avstandene i Danmark er jo ikke så store.
    Hva om noen av dere ble Fadder for denne nybegynneren?

Tenk om vi alle som har arbeidet analogt i noen år kunne være fadder for en eller to nybegynnere i året.
    Det kan jo bli trivelig for oss alle :-)

Med vennlig hilsen
    Odd Magne Ulvund
    Vi har da en del medlemmer her på Sjælland og i københavnsområdet så det er da ikke noget problem. Hvis der er problemer kan man bare bede om hjælp her og så finder vi da ud af det.
    Mvh

Søren Nielsen
    Denmark

Necator's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Soeren View Post
    Vi har da en del medlemmer her på Sjælland og i københavnsområdet så det er da ikke noget problem. Hvis der er problemer kan man bare bede om hjælp her og så finder vi da ud af det.
    Mvh
    Jeg tror godt jeg kan finde ud af det, men det er altid rart at have nogen at trække på hvis det skulle kikse, så tak for det. Allerførst må jeg i gang med at skrabe noget udstyr sammen.

Mht film, så har jeg kig på Ilford FP4, alternativt Ilford HP5 eller Kodaks TMAX 400 hvis det skal være en hurtigere film. Er de gode at starte ud med, eller skal jeg se andetsteds?

Noget helt andet - i mandags fik jeg fremkaldt min første rulle Ektar 100 hos Lab'et i Nannasgade. Der er en verden til forskel fra den Reala 100 jeg fik fremkaldt i den lokale Brugs (Fujifilm) for et par uger siden. For det første lignede negativerne ikke en skøjtebane efter en ishokeykamp

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin