Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,001   Posts: 1,524,383   Online: 918

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 16 of 16
    Thomas Bertilsson's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    291
    Quote Originally Posted by Johs View Post
    Rodinal ved sterk utspeding(1:50) kan man enkelt få myke til normale negativer alt etter fremkallingstidens lengde. Fremkallingstiden styrer kontrasten. Jo lenger mann fremkaller en film, desto mer øker kontrasten og kornets størrelse. ( ikke glem distinkte korn ). Overeksponering av filmen gir grovere korn. Den viktigste egenskapen er at de gir veldig skarpe negativ. Sterkt utspedde universalfremkallere gir spesielle effekter som understreker skarpheten. Der forskjellene i tetthet er store på negativet oppstår lyse eller mørke linjer som ser ut til å være(ditriterade) ved forstørring
    Disse fremkallere er ikke finkornfremkallere. Anvendes veldig raske filmer (småbildeformat ) er det bedre å bruke en ultrafinkornfremkaller (nr.4).
    Rodinal har en negativ egenskap:
    Filmkurven er av lang tå typen. Dette i praksis innebærer dårlig separasjon i skyggepartiene og veldig bra i høylysa. Den idealistiske kurven er kort tå typen med lik separasjoner i skygge og høylys.
    En sak att fundera po ar att det egentligen inte ar tid som styr kontrasten, det ar din agitering.
    Med mycket utspadd framkallare, sosom Rodinal 1+100 till exempel, so blir framkallningstiden langre, eftersom framkallaren ar svagare. Om du istallet for att agitera varje minut, eller varje 30s, so kan du agitera var tredje eller var femte minut istallet.
    Detta hjalper skuggkontrasten och mellan-tonerna, medan hogdagrarna ar komprimerade. Samtidigt som du okar agiterings-intervallet moste du naturligtvis framkalla en langre total tid. So egentligen ar det din agitering som poverkar kontrasten framst, tids-spannet ar en sido-effekt av agitering.

Jag har slutat anvanda long-tids-framkallning, men valdigt ofta agiterar jag var tredje eller var femte minut istallet. Det ger utmarkt mellantons-separation samt tillbakahollen kontrast med mer komprimerade hogdagrar.
    Det fungerar bra med alla framkallare, utom tvo-bads-framkallare sosom Diafine och Beutler's.

Angoende pappers-framkallare - Ansco 130 fungerar utmarkt som filmframkallare. Jag har sjalv anvant den till 5x7" blad film i en roterande tank. Min gode van John Nanian anvander en blandning av Ansco 130 och kaffe (!) till all sin film framkallning.

Jag holler inte med om att HC-110 ar den basta framkallaren. Men det ar bara min osikt. HC-110 ar en framkallare som ger grovt korn samtidigt som det inte blir speciellt skarpt. Mina Tri-X negativ (120) ser hemska ut i 10"x10" forstoring nar de ar framkallade i HC-110, medan mina Xtol negativ ar bode skarpare och finkornigare. Jag ser ingen fordel alls med HC-110.
    Det finns dock monga framgongsrika fotografer som anvander HC-110. Det finns monga satt att framkalla film...

- Thomas
    "Often moments come looking for us". - Robert Frank

"Make good art!" - Neil Gaiman

"...the heart and mind are the true lens of the camera". - Yousuf Karsh

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Thomas, mye fin opplysning i det du skriver her, takk. Vedr. HC 110 ligger den i gruppe 2 som Rodinalen. At Tri-X ikke er så bra i 1:7 har også jeg oppdaget. Jeg sper ut i 1:9 isteden eller bruker Tetenal. Min favoritt i 400 ISO er Fuji Neopan i Neofin Blå.

Så av disse 5 gruppene håper jeg vi alle sammen kan putte våre favoritter inn i rektige gruperinger. Artig om det lot seg gjøre? Xtol , hvilken gruppe?, er det en overflate eller dypfremkaller?
    Johs
    Last edited by Johs; 08-27-2009 at 05:12 PM. Click to view previous post history.

Necator's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Det lyder som om Xtol kunne være interessant at bruge, når jeg ønsker finere korn. Men hvordan fungerer sådan en fremkalder på pulverform? Laver man hele blandingen (5 liter) på en gang, eller vejer man af og blander efter behov? Kan den genbruges, eller er det en one shot som Rodinal?

Thomas Bertilsson's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    291
    Du blandar hela satsen po en gong. Sedan tar du en viss volym, jag anvander 2 liter, som din 'working volume'.
    Darefter framkallar du din film en, tvo, tre rullar ot gongen, och pytsar i 70-100ml 'fresh' Xtol per rulle innan du haller tillbaka framkallningsvatskan i din behollare.

Du kan anvanda Xtol 'single shot' ockso och blanda din 'stock solution' med vatten (1+1 till 1+3). Men om du gor det anvander du mer framkallningsvatska per film och det blir oekonomiskt.

- Thomas
    "Often moments come looking for us". - Robert Frank

"Make good art!" - Neil Gaiman

"...the heart and mind are the true lens of the camera". - Yousuf Karsh

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei;
    Jeg har det siste halvåret arbeidet med HC-110. Ville prøve denne fremkalleren som så mange skriver så godt om. Samtidig tok jeg i bruk en Jobo trommelfremkaller. Jeg får konsistente negativer og det er lett å få en nøyaktig fremkalling. Har også brukt en del tid på å finne min Eksponeringsindeks og fremkallingstider for N, N-, og N+.
    Men jeg er like vel missfornøyd med negativene mine. De virker uskarpe og/eller grove korn.

Jeg har lurt en del på om det er fremkalleren eller den konstante agiteringen som Jobo gir???
    - noen kommentarer?

Jeg har tidligere brukt Rodinal, D76 og Xtol i tankfremkalling.

Selv om det vil ta meg litt tid og litt testing for å finne nye fremkalligstider lurer jeg på om jeg skal kutte ut både HC-110 og Jobo'n?

(Håper jeg ikke stjeler denne tråden... )

mvh
    OM

Necator's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Send bare Joboen til mig :-) Nej, spøg til side. Jeg havde faktisk også overvejet at prøve HC-110. Forhistorien er at jeg skal have en bestilling afsted til Macodirect snart. Jeg er løbet tør for 120 film og fixer (jeg købte den lille 125ml Agefix). I samme bestilling overvejede jeg at tage en ekstra flaske Rodinal med, men jeg har nok til over 60 ruller film endnu, så jeg tænkte på at bestille en anden fremkalder, bare for at prøve noget nyt.

Siden jeg startede tråden, har jeg fremkaldt APX100 (135) i Rodinal 1+50, og den blev ikke nær så grovkornet som Fomapan 100. Jeg har tænkt mig at bestille noget mere af den, Maco har den til 14,99 EUR for 10 ruller i øjeblikket (eller rettere, Rollei Retro 100, men det skulle være samme film).

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin