Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,943   Posts: 1,585,765   Online: 1171

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 12 of 12
    Trond's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    75
    Quote Originally Posted by kameranerd.com View Post
    Jeg er ikke enig dette, skal du ta skarpe bilder som skal forstørres til litt størrelse, er dette alt for optimistisk. På en vanlig Leica M med 50mm bør du ha 1/250 sec håndholdt. 35mm på 1/125 og 21/28 på 1/60.
    Det samme vil jo da gjelde en Hasselblad, altså 80mm på 1/250 sec, her er det jo et speil som skal slå opp pluss et par blenderdører foran filmen, det er ikke lett å vippe opp speilet før en skal ta håndholdte bilder. Dette betyr ikke at jeg ikke tar bilder på lengre lukkertider, men hvis jeg har et valg og bilde skal være noe mer en et 10x15 i albumet fra ferien, trengs det stativ eller raskere tider. Det blir jo litt rart å kjøpe super dyr skarp optikk og ikke utnytte det.

Kent
    Jeg klarer da å få skarpe bilder med 50mm og 1/60s på en Pentax speilrefleks. Så jeg synes 1/250s som lengste lukkertid for å oppnå skarpe bilder høres litt ekstremt ut?

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Hei Trond

Hvor store forstørrelser bruker du å lage?, det er ganske vesentlig, og hvis du er en rolig fyr uten særlig muskelsvinn hjelper det også
    Anbefalingene kommer fra flere bøker blant annet fra Barry Thornton (Edge of darkness) og Brian Bower (Leica M photography) og sist grundig vurdering av egne bilder som etterhvert har blitt større.

Kent

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin