Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,729   Posts: 1,515,232   Online: 852

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66

Håndholdt Hasselblad

Hei;
    Er det noen som har erfaring med å fotografere håndholdt med Hasselblad.
    Tenkte spesielt på 80mm planar, men gjerne også 150 mm.

Hva er den korteste lukkertiden jeg kan bruke og fortsatt få skarpe negativer?

mvh
    OMU

Jesper's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Svårt att ge exakta tider. Det handlar om om du har central- eller ridåslutare, om du har fällt upp spegeln i förväg (sportsökare och förinställt avstånd kan ibland fungera bra), vilken brännvidd du har och inte minst hur stadig du själv är.
    Jag skulle rekommendera dig att testa dig fram. Generellt sett är det inte svårare att handhålla en bladare än en småbildskamera.

Dessutom handlar det om hur stora kopior du tänker göra.

Testa med andra ord (och förvänta dig inte exakt samma resultat varje gång).

Lycka till

Trond's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    74
    Jeg har ikke Hasselblad, men Bronica S2A, som jeg ofte bruker håndholdt. Med 75/80/100 mm objektiver føler jeg meg mest komfortabel med 1/125 s og oppover, men har brukt lukkertider ned til 1/60 og 1/30 s i nødstilfelle. Det komme litt an på om man har noe å støtte seg til eller ikke.

Trond

Sirius Glass's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Let me give this a try:

Handhold for exposure = 1/[focal length] = 1/f

Exposure <= 1/(50mm) => 1/50 seconds => 1/50 s
    Exposure <= 1/(80mm) => 1/80 seconds => 1/100 s
    Exposure <= 1/(150mm) => 1/150 seconds => 1/150 s
    Exposure <= 1/(250mm) => 1/250 seconds => 1/250 s

Also see:

http://www.youtube.com/watch?v=CkKcbyh2CrA

Steve
    Warning!! Handling a Hasselblad can be harmful to your financial well being!

Nothing beats a great piece of glass!

I leave the digital work for the urologists and proctologists.

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei til dere alle,
    Tusen takk for rask tilbakemelding.
    Har fått noen retningslinjer. Men det vel, som vanlig, ingen veg utenom å teste egne arbeidsmetoder .. :-)

OM

Shooter
    35mm RF
    Du kunne vurdere å gå opp i filmhastighet.
    (Ikke 100% svar på spørsmålet ditt men likevel.)
    Etter å ha jobbet digitalt en stund og blitt komplett bortskjemt med høye ISO-hastigheter er det en helt ny opplevelse å jobbe med Hblad og Ilford Delta 3200 brukt på 1600 ASA. Filformatet er såvidt stort at det tåler større korn på frihånd enn 35mm. (Stor oppløsning/forstørrelse er jo stativjobb med langsom film uansett.) Dette gjør at Hbladen blir med ut igjen etter en lang low-ISO-blues periode hva angår film.
    Motor-versjonen av Hbald er lettere å holde stille på frihånd enn den vanlige 500C. Mest fordi det faller mer ro over kamera-håndteringen når du slipper å operere sveiven hele tiden.

Shooter
    Large Format
    Da jeg vurderte Pentax 67, tenkte jeg at det var mulig å øke vekten ved å montere en tung skinne under for å kunne bruke lenger lukkertider enn 1/250s uten å bruke speillås. Det kan jo vurderes hvis testresultatene ikke er det du ønsker. Jeg har brukt ned til 1/30s på Bronica PS 66mm, og er spent på resultatet.

Øyvind
    Øyvind

BirgerA's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    38
    Quote Originally Posted by Øyvind:D View Post
    Da jeg vurderte Pentax 67, tenkte jeg at det var mulig å øke vekten
    Det er vel bare du Øyvind som ville vurdere å øke vekten på en Pentax 67

Men, jeg har brukt Pentax 67 håndholdt ned på 1/60, muligens også 1/30 en gang i blant. Ellers så har jo Sirius (Steve) greie retningslinjer.

Birger A.

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Jeg bruker motor på Leica M for å øke vekten slik at jeg kan fotografere på lengre lukkertider. Den ene av mine HB har motor i bunnen (500ELX) og ligger mer stabilt i handen ved lengre tider. Bruker jo venstre hands grepet hvor kameraet blir liggende stødig og stabilt.
    Trives med den måten å jobbe på. Utløser ikke kameraet før jeg har tømt lungene for luft.
    Johs

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Quote Originally Posted by Sirius Glass View Post
    Let me give this a try:

Handhold for exposure = 1/[focal length] = 1/f

Exposure <= 1/(50mm) => 1/50 seconds => 1/50 s
    Exposure <= 1/(80mm) => 1/80 seconds => 1/100 s
    Exposure <= 1/(150mm) => 1/150 seconds => 1/150 s
    Exposure <= 1/(250mm) => 1/250 seconds => 1/250 s

Also see:

http://www.youtube.com/watch?v=CkKcbyh2CrA

Steve
    Jeg er ikke enig dette, skal du ta skarpe bilder som skal forstørres til litt størrelse, er dette alt for optimistisk. På en vanlig Leica M med 50mm bør du ha 1/250 sec håndholdt. 35mm på 1/125 og 21/28 på 1/60.
    Det samme vil jo da gjelde en Hasselblad, altså 80mm på 1/250 sec, her er det jo et speil som skal slå opp pluss et par blenderdører foran filmen, det er ikke lett å vippe opp speilet før en skal ta håndholdte bilder. Dette betyr ikke at jeg ikke tar bilder på lengre lukkertider, men hvis jeg har et valg og bilde skal være noe mer en et 10x15 i albumet fra ferien, trengs det stativ eller raskere tider. Det blir jo litt rart å kjøpe super dyr skarp optikk og ikke utnytte det.

Kent

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin