Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,717   Posts: 1,483,109   Online: 1079

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 20
    kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10

Film? Foma, Ilford, Rollei

Hei alle skandinavier

Jeg sliter litt med valg av film om dagen, Foma har som sikkert kjent hatt en del problemmer med riper, det har jeg smertelig erfart nå i vinter. Men jeg har rukket å bli ganske godt kjent med Foma filmen både 100 og 400 asa i 135 og 120. Jeg bruker kjemikalier og papir fra Foma og er godt fornøyd med det. Men på grunn av ripene har jeg nå prøvd noen ruller med Ilford FP4 som jeg fremkaller i Foma R09. MEN jeg liker ikke resultatet, skyggepartiene er ikke fine (min mening) Nå i helgen har jeg prøvd 1 rull med Rollei retro 100( som jeg fikk av Johannes i Larvik), så får vi se. Problemmet er selvfølgelig pris. Ilforden i Norge koster dobbelt så mye som Foma. Så da lurer jeg på hva dere andre i skandinavia bruker?

Kent
    Last edited by kameranerd.com; 03-08-2010 at 11:39 AM. Click to view previous post history. Reason: trykkleif

Trond's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    74
    Jeg har sett at noen har hatt problemer med Foma, men det har heldigvis ikke jeg sett noe til. Ellers har jeg brukt noe FP4, og kan ikke si at jeg har vært misfornøyd med resultatet. Kan ikke huske noe negativt iallfall.

Trond

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Hei Trond

Hvordan fremkaller du FP4?

Kent

Trond's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    74
    Nå er det en stund siden sist, men da var det ID-11/D-76 1+1.

En annen film jeg har tenkt på å teste mer er Fuji Acros. Har du forsøkt den?

Shooter
    Multi Format
    Images
    46
    Hei
    Foma jobber med saken og jeg håper at de kommer med en løsning snarest. Jeg har testet filmen i Linhofen og fikk fine negativer. Nå har jeg ladet tre Flexareter og er spent på resultatet. Jeg likte best FP4 fremkalt i Perceptol 1+1 i 15 min.

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Quote Originally Posted by Slavomir Polivka View Post
    Hei
    Foma jobber med saken og jeg håper at de kommer med en løsning snarest. Jeg har testet filmen i Linhofen og fikk fine negativer. Nå har jeg ladet tre Flexareter og er spent på resultatet. Jeg likte best FP4 fremkalt i Perceptol 1+1 i 15 min.
    Hei
    For meg ville det være det beste resultatet hvis Foma løste problemmet med ripene, for resultatet jeg får med kombinasjon Foma film og papir er veldig fin.

Kent

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei Kent;

Jeg har det siste året kun brukt FP4+ og HP5+.
    Dette gjør jeg for å forsøke å forenkle arbeidet mitt. Gjennom å bruke én film over lang tid, så har jeg blitt veldig godt kjent med hvordan den reagerer i forskjellige situasjoner og hvordan jeg skal fremkalle den. Jeg har gitt opp å forsøke å finne den optimale filmen, i stede forsøker jeg å bli god på å bruke denne ene filmen. Men andre filmer er helt sikker også gode.

Jeg fremkaller pt. i HC-110 i Jobo. Bruker forskjellige styrker og tider etter hvilket resultat jeg vil ha. (Og synes jeg etter hvert er blitt ganske god til å vurdere lyset, og å finne rett fremkallingstid for å få det resultatet jeg ønsker) Men har også brukt Rodinal innimellom.
    Hvorfor HC? Fordi det er enkelt og konsistent. Og dette passer i mitt forenklingsprosjekt.

Planlegger forøvrig å teste den i D76/ID11 i løpet av våren/sommeren. Hvorfor ID11? - Litt fordi det er en klassiker, men mest fordi jeg har en del poser liggende som jeg har fått.

Og filmen kjøper jeg fra Silverprint i London. Ved å bestille et litt større kvantum kommer jeg ned i ca kr. 30,- pr. film. (120)

mvh
    Odd Magne

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Hei Odd Magne

Ser du noe forskjell på bildene som er fremkalt i Rodinal i forhold til HC-110. Hvilket papir bruker du? Det er vel ganske vesentlig tror jeg hvilke papir enn velger til hvem film.

Kent

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei igjen Kent;

De motivene jeg har fremkalt med Rodinal har vært helt annerledes enn de med HC-110. Jeg har brukt "Stand development", 1:100 for fremkalling av en del nattbilder. Resultatet ble meget bra, men pga lysforholdene synes jeg det er det vanskelig å samenligne resultatet. Tror nesten at jeg må fotografere det samme motivet, fremkalle med forskjellig fremkaller, og så samenligne. Men det har jeg ikke gjort.

Jeg har stort sett brukt Ilford MG, plast og baryth. Jeg er enkel også her.
    Har noe Agfa MCC liggende som jeg skal prøve nå. Spent på resultatet.

Beklager, men dette hjalp deg vel ikke stort.

Dersom det er interesse for det, så kunne vi vel ta med noen filmer og noen fremkalte bilder til f.eks. Larvik en lørdag.
    Så kunne vi ta, føle, se og samenligne. ( og skravle )
    - setter du på kaffen Johs??

Odd Magne

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Hei igjen Kent;

Dersom det er interesse for det, så kunne vi vel ta med noen filmer og noen fremkalte bilder til f.eks. Larvik en lørdag.
    Så kunne vi ta, føle, se og samenligne. ( og skravle )
    - setter du på kaffen Johs??

Odd Magne
    Kaffe fikser vi. Skal svare på denne tråden snart ( Trenger mer tid)
    Johs

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin