Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,926   Posts: 1,585,110   Online: 866

Page 10 of 14 FirstFirst ... 4567891011121314 LastLast
Results 91 to 100 of 135

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Trond View Post
    Da sender jeg Topcon (RE 300) kameraet til deg i posten. Det ser ut som et helt standard japansk speilreflekskamera fra slutten av 70-tallet, og er veldig støvete og litt rustent. Men det har Exakta-fatning med Topcon-blenderoverføring.

Trond
    Da blir vi litt desperate her i det gammeldagse trøndelag, man kommer i gjeld!
    Og se det er ikke bra, vi har det travelt her og tar opp poteten nå (dvs RBK holder på å dra Tippeligaen i havn......)

jeg må kikke litt i dublettskuffen og se etter hva som ligger der...... det beste er det en ikke visste en hadde bruk for!

Trond's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    75
    Når det gjelder Moskva-4 så er jeg nå nesten helt sikker på at det er vinduet nede til høyre som skal brukes for 6x9. Jeg har nemlig også et Moskva-5 som jeg kun har brukt til 6x9 (ligger nedpakket i en flytteeske et sted), og syntes det var rart at det var vinduet oppe til venstre som var i bruk.

Fra: http://photo.net/large-format-photography-forum/008rq5 (gjelder Moskva-5):
    ---
    With the mask out for 6x9, you should also flip the switch inside the camera back, unlocking the window in the lower right (as you look at the camera back in horizontal orientation) and locking the center window. That window will show 1, 2, etc. -- through 8. After frame 8, you'll wind through to the end, open the back, seal the roll etc. just as you'd do after frame 12 in 6x6.
    ---

Jeg tok sjangen og var vill og gal og dro fram filmen i kameraet ved å se på det jeg mener er 6x9 vinduet (Moskva-4 har tydeligvis ingen lås på de røde vinduene), og viola, der dukket sannelig tallet tre opp.

Det betyr at det er et overlapp på de to første bildene. Jeg foreslår at jeg tar mitt bilde og sender det videre i morgen, så får vi se hvordan de første bildene ble.

Trond

Shooter
    Multi Format
    Jeg drom fram backpapiert fra en film jeg satte i tank i går, for fremkalling, og kikka etter selv. Trond du har definitivt rett, dette stemmer med den veien filmtransporten går i disse Moskivittene, og det stemmer med hvordan disse tallene er trykket på papiret.

Det er som kjent 3 rekker med tall på 120-film (visste dere ikke det nei.... digital tidsalder!), for 6x9, 4,5x6 og 6x6 (den siste brukes i kamera som lager 4x4 på 120 film også, det ble visst kalt superslide en gang i tiden og ble endel brukt av proffer), i den rekkefølgen nedenfra og opp.

Det som har skjedd her er en ærlig misforståelse, når kamera kom, sto det på 1 i begge vinduer, første deltaker antok at det ene vinduet var rett, og stilte inn 2 i dette vinduet, neste deltaker fortsatte uten å tenke....

Da var jakten på det perfekte høstbildet forgjeves, og nå er vinteren her!

Flott jobba Trond, du har satte dette poå rett spor, kan du ikke tape over det feilaktige vinduet med litt svart tape?

Trond's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    75
    Jeg taper over 6x6 vinduet før jeg sender kameraet videre.

Trond

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    På min Pentacon Six er overlapp en vanlig foreteelse. Da beskjærer jeg bare litt, og forsøker å bruke det som blir igjen ;-)

Shooter
    Multi Format
    Jeg vil forslå at Ole lager et langskann av de to overlappende bildene og tar det som et kunstverk! Litt dadaisme og surrealisme er ikke å forakte.....

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hva om jeg får den nest sist, dvs rett før Ole skulle hatt den. Tar to bilder, sender filmen til Ole og sender kameraet tilbake til avsender med TMAX 400, og så fortsetter man med å snu listen? Da får man noen flere bilder, samt at de som evt skulle få ruinert sine første forsøk får en ny mulighet?

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    God ide!

World Cam 7 europe måtte ha to starter herfra, hadde feil adresse på isle of Wight, men posten redda dagen!
    Så i dag gikk det ut på nytt, med rett adresse og nå håper vi det går bra.

På returen må det jo bli Jakten på det Perfekte Adventsbildet? Den som har kamera nå, er det blitzkontakt der?

Om dette fortsetter kan sangvignetten til denne forestillingen bli Dum Dum Boys : Jeg går i bane.......
    Dette kamera kan bli et av lendets mest bereiste, vi kan jo snu lista mange ganger! men, men Hva med Ole han får jo ikke være med på bildetakingen han! Slikt sårer et asrt kunstnersinn!

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Slik kan det gå når en er opptatt med 101 andre ting samtidig som alt annet! Sitter her og puster ut etter endt nattskift, og endelig er nettet stabilt nok til at jeg kommer meg innpå APUG.

for å være helt ærlig husker jeg ikke hvilket vindu som er riktig, og det er langt mellom 120-rullene her ute i Nordsjøen.

Men - hva om vi rett of slett sender det ut på runde #2 med en gang jeg har fått tatt bildet mitt? Hvis noen har en rull ISO 400 film å donere "på veien" ville det være greit. Jeg har visst brukt opp alt jeg hadde, og tviler på om jeg skaffer mer med det første. Kona blir litt småsur om jeg kjøper mer film når jeg har et kjøleskap fullt av film - så fullt at det har flommet over til fryseboksen. Det er ike like lett å forklare at alt sammen er feil format eller feil hastighet til akkurat dette prosjektet, den unnskyldningen bruker jeg jo hver gang!
    Erfaringen tilsier at det ALLTID skjer et eller annet kluss med reisekameraer, så en runde #2 burde nesten være obligatorisk.
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

Shooter
    Multi Format
    Du er bare FOR god, Ole!

Jeg har en TMax 400 liggende, men den er utgått på data for LEEENGE siden, og dessuten har dere reist forbi meg.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin