Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,771   Posts: 1,484,289   Online: 1162

Page 10 of 91 FirstFirst ... 456789101112131415162060 ... LastLast
Results 91 to 100 of 902

Shooter
    Multi Format
    Du fremkaller med andre ord HP5+ akkurat som FP4+?

Har ikke brukt Ilfordfilm på mange år, før var det standard for meg, men da var det D76, Accufine og etter hvert Rodinal som var standard fremkaller.
    Det var for øvrig i den gode gamle FP3-tiden, så FP4/HP5 er nymoderne stoff!

Shooter
    Multi Format
    500g Ascorbinsyre fra Krydder.no kom seg på 517 NOK når porto og MVA var lagt til, så det ble litt dyrere enn først antatt, men allikevel halv pris i forhold til apoteket.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Da har jeg blandet opp nok til 12 filmer, hadde ikke nøyaktig nok vekt, så jeg skalerte opp slik at evt feil blir minimert. Håper da veskene holder seg. Blandet opp til 2 liter av de tre hovedingrediensene. og 250ml av Kbr.

Forholdene blir da:

1: 165gr/l Natriumkarbonat (330gr)
    2: 49gr/l Askorbingsyre (98gr)
    3: 122gr/l Kaffe (244gr)
    4: 25gr/250ml Kbr (25gr)

Blander opp til 500ml ved hver anledning slik

163ml deler 1-3
    10ml del 4

Skulle da gi pr 500ml ferdig fremkallerveske:

27gr Natriumkarbonat
    8gr Askorbinsyre
    20gr Kaffe
    0,5gr Kbr

Bilde av ingrediensene, fra venstre til høyre (Stabil Krystal Soda, kjøpt på Meny; Askorbinsyre, kjøpt på ICA i Sverige; Luxus Kaffe, Europris; og Kaliumbromid (Erik Prestmo special delivery)

Så er det å få testet ut dette da. Neste film blir Caffenol-C-H. Om jeg tar Tormods sine beregninger til følge (sammenligner CCH med Aculux3(1:9)) skal TMAX100 fremkalles i ca 10minutter ved 20C med normal agitasjon (1min initielt), 5s hver 30s (eller 10s hver 60s).

Nå har jeg bare en Paterson 4 tank (ny sådann) og ingen umiddelbare planer om å ødelegge den. Blir det voldsom misfarging av plastspolene? Noen som har erfaringer?

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Kult! Grattis!

Jeg har fått EN spole misfarget (gulbrun) så langt, men den var gammel og jeg tror det må ha vært noe på den fra før.
    Ingen andre spoler eller kar har fått noe varig misfarging i det hele tatt.
    Jeg ville ha kjørt på med ny tank uten videre.
    Hvis det blir noe 'uff' så kan du få bytte med reine spoler her hos meg - jeg bryr meg ikke om fargen på spolen, bare at den virker.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk. Skal se om jeg får kommet meg ut ila uka, jeg har ikke noen eksponerte filmer liggende. Tenker jeg prøver +1/0/-1 på hvert motiv for å få en indikasjon om fremkallingstiden er noenlunde innenfor. Eller er det ikke noen ide, i og med at C-C-H utjevner over og undereksponering?

Evt misfarving bryr meg egentlig ikke så mye, men jeg er mer bekymret for avleiringer. Slet noe jævelsk med å spole en 120 TMAX film idag, og måtte bytte til en annen spole, også den vanskelig, men det gikk etter 20 minutter! Måtte til slutt snu filmen og lade den baklengs. Tror jeg skal begynne med det i alminnelighet, filmen er ikke fullt så krummet og lettere å lade.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Tipper spolen din var fuktig. Det skal ikke rare dråpen til før filmen sitter dønn fast.
    Har aldri vært ute for avleiringer som stopper film, bare vann...

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei,
    Fremkalte en Tmax 100 i går. Den var undereksponert med to steg (Tok feil, og eksponerte den som 400 )

Brukte 15 minutter som anbefalt i Caffebloggen. Filmen ble tynn, men får nok en del ut av en del av bildene. Kan komme tilbake med noen eksempler når jeg har laget noen bilder. På lysbordet ser den absolutt ikke ut til å ha for høy kontrast, men vi får se når jeg kommer i mørkerommet.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Hei,
    Fremkalte en Tmax 100 i går. Den var undereksponert med to steg (Tok feil, og eksponerte den som 400 )

Brukte 15 minutter som anbefalt i Caffebloggen. Filmen ble tynn, men får nok en del ut av en del av bildene. Kan komme tilbake med noen eksempler når jeg har laget noen bilder. På lysbordet ser den absolutt ikke ut til å ha for høy kontrast, men vi får se når jeg kommer i mørkerommet.
    Skænn dem ikke forstørr dem, da har som regel ikke undereksponering så mye å si (ikke overeksponering heller)

Shooter
    Multi Format
    Legg dem i oppvakskmaskina, men reduser temperaturen en del, ellers er de ikke runde lenger, og tørk dem på badegølvet (varmekabel), tørk dem dobbelt så lenge som du tror er bra. Kort og godt med en slik produksjon må du handle spoler på ebayen.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Da har jeg blandet opp nok til 12 filmer, hadde ikke nøyaktig nok vekt, så jeg skalerte opp slik at evt feil blir minimert. Håper da veskene holder seg. Blandet opp til 2 liter av de tre hovedingrediensene. og 250ml av Kbr.

Forholdene blir da:

1: 165gr/l Natriumkarbonat (330gr)
    2: 49gr/l Askorbingsyre (98gr)
    3: 122gr/l Kaffe (244gr)
    4: 25gr/250ml Kbr (25gr)

Blander opp til 500ml ved hver anledning slik

163ml deler 1-3
    10ml del 4

Skulle da gi pr 500ml ferdig fremkallerveske:

27gr Natriumkarbonat
    8gr Askorbinsyre
    20gr Kaffe
    0,5gr Kbr
    ØØØØ har du regnet rett her?

To liter ferdig fremkaller blir for CC-M

108 gram soda
    32 gram Ascorbin syre
    80 gram kaffepulver

Du blander ut til 2/3 liter vann i hver flaske.

Tar du 1/3 liter fra hver flaske har du 1 liter ferdig fremkaller
    og :
    54 gram soda
    16 gram ascorbin syre
    40 gram kaffepulver

1/10 liter (en dl) fra hver flaske gir deg 1/3 liter ferdig fremkaller - akkurat nok til 1 film i en Patersontank.

Skal du ha CC-L

Har du for 2 liter ferdig fremkaller :

32 gram Soda
    20 gram ascorbinsyre
    80 gram kaffepulver

tar du 1/3 liter fra hver flaske har du akkurat 1 liter ferdig fremkaller
    da har du følgende sammensetning

16 gram soda
    20 gram ascorbinsyre
    40 gram kaffepulver

Som du ser stemmer begge blandingene nå med oppgitte tall på bloggen.

Men for all del jeg er FOR at folk skal eksperimentere, siste ord er ikke sagt i denne sagaen.

Selv mener jeg CC-L gir meg for liten sikkerhet mot å få for lav Ph (den nærmer seg en ullen grense, ca 9,5, det sies at ascorbinsyre slutter å virke som fremkallerstoff under pH 9,0).

Derfor har jeg lagt meg på en mellomverdi både når det gjelder konsentrasdjon og fremkallertid, med tilsynelatende bra resultat.

Jeg har vært nede fra nettet, dersom alt er bra, skal jeg se nærmere på tallene dine i morgen tidlig (mista et par budmulightere på Ebay også, likebra, jeg handle for mye!)

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin