Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,773   Posts: 1,484,398   Online: 1107

Page 11 of 91 FirstFirst ... 5678910111213141516172161 ... LastLast
Results 101 to 110 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Erik

Jo, jeg mener jeg har regnet riktig. Jeg har forberedt meg for C-C-H. Dvs høy sodanivå, men med Kbr. Da fremkallingstidene ikke blir lengre enn noe over 10 minutter (ser det ut til) kan jeg tåle å agitere. Skal jeg bruke lavere mengder soda (C-C-L), så får jeg heller tappe mindre og blande opp med vann.

Hver av de to litrene er blandet opp slik at det blir riktig FØRST ved sammenblanding.

Natriumkarbonat for C-C-H sier 54gr/l ferdigblandet. Mine 330 gram soda er fordelt på 12 ladninger, det blir 27,5gr pr ladning 500ml. Jeg tapper av 163ml (1/12 del) fra 2 literen hver gang. Samme metodikk for de to andre hoveddelene. KBr, ville jeg ikke tynne ut så mye. Så den et tynnet ut til 0,5gr pr 10ml, og fyller opp fra (3x163ml) 489ml til tilnærmet 500ml.

EDIT: Jo jeg har gjort en feil. Det blir 1gr Kbr på hver 500ml oppblandet fremkaller ikke 0,5gr. OK, så tapper jeg 5ml isteden, så får det bli et bitte lite misforhold ellers.

Og til de som mener at Caffenol lukter godt FØR bestandelene blandes sammen, FY på dere! Robust kaffe a la Europris sin Luxus kaffe lukter høgg!

Mvh Eirik
    Last edited by Ezzie; 10-12-2010 at 05:06 PM. Click to view previous post history.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    ..... (mista et par budmulightere på Ebay også, likebra, jeg handle for mye!)
    Ikke gå inn på historikk siste 60 dager, de er så frekke å legge ut summen av alt du har handlet. Og fyyyyyy f....!

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Hei,
    Fremkalte en Tmax 100 i går. Den var undereksponert med to steg (Tok feil, og eksponerte den som 400 )

Brukte 15 minutter som anbefalt i Caffebloggen. Filmen ble tynn, men får nok en del ut av en del av bildene. Kan komme tilbake med noen eksempler når jeg har laget noen bilder. På lysbordet ser den absolutt ikke ut til å ha for høy kontrast, men vi får se når jeg kommer i mørkerommet.
    Mener du at du skulle fremkalt lenger altså? 2 stop, hvor mange % lenger fremkalling ville det normalt kreve?

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    AH! DER klarna det!

Du har ikke 2 liter fremkaller, men 6 liter om du blander alt på en gang!

Det er en megaprosjon, men du har regnet rett!!

3 x 2 liters flasker, der kan man se hvor lett det er å snakke tvers forbi hverandre på nettet, her var det rett før det brøt ut en nettkrig gett, den ville ha blitt historisk som Caffenol War I (CWI) !!

KBR er det ikke SÅ farlig med 1 til 2 gram sier eggsprettisen.

Ser fram til rapport om resultat og holdbarhet på flaskene dine, jeg har forresten et forslag når det gjelder oppbevaring.....

Shooter
    Multi Format
    Mener å huse at de sier 1,5 ggr på et stop og ca 2,2 på to men hukommelsen min er jo skutt......

Shooter
    Multi Format

Å oppbevare ingrediensene på store lagerflasker.

Om man gjør som Ezzie, blander ut i stort og deretter blander sammen til ferdig blanding, med 1/3 volum fra hver flaske så har det flere fordeler:

-man kommer raskt i gang
    -temperaturen er korrekt, romtemperatur og lett å holde lik fra gang til gang
    -man slipper uoppløste kjemikalierester, som setter flekker og pinholes i filmen
    -det er lettere å veie ut litt større mengder kjemikalier, slik at det blir riktig

Men det er en alvorlig bakside :

Det ryktes at løsningene ikke holder seg og nedbrytes av oksygen!
    ser man på det har man :

-Soda i konsentret form. Dette er egentlig vaskevann og holkder seg lenge... 3 mnd er et absolutt minimum, selv om datablad sier at karbonatet til slutt brytes ned.

-Askorbinsyre, denne reagere med luft og sies ikke å være holdbar, jeg har erfaring for at det holder seg på korka flaske uten noe remedier i 14 dager i allefall, i kjølig kjeller.

-Pulverkaffe i supersterk blanding, blandet kald. Denne er sur, i allefall føles det slik, og om noe skjer, ville jeg tro at mare av det virksomme stoffet, kaffeinsyre, blir dannet.....

Men det var askorbinsyren (vitamin C) og det å være hundre prosent sikker :

Jeg har en gammel sodavanns SIFONG. Den lades med gassblåser, og i dem er det kullsuregass, som fortrenger oksygen.

Første tanke var å la være å fylle på vann, men lade opp med en gassblåse, slik at sifongen inneholder kun tørr CO2. Deretter er det bare å trykke på knappen forsiktig og la CO2 gassen strømme ned i forrådsflaska, slik at oksygenet fortrenges.

Her er det imidlertid et problem : CO2 absorberes av vann og gir en sur reaksjon, surt vann. Det er ikke bra, spesielt når det gjelder CC-L som har (for) lav pH fra før.

For Soda og kaffe spiller det sikkert ingen rolle, men i den ferdige blandingen KAN det ha betydning.

Men disse gassblåsene, som leveres av ISI og som selges på Jernia og hos Clas Ohlson, kan erstattes av andre gasser.

I stedet for CO2-gass for sodavann, kan man skaffe N2O gassblåser som benyttes i et apparat som lager pisket krem, også fra ISI. Disse selges i pakninger p 5 blåser, og blåsene har rosa farge (unngå grønne, de inneholder oksygen!!)

N2O kalles ellers for lattergass, vel kjent fra fødestua....., og er brennbart i høye temperaturer - men for vårt formål bør det være perfekt.

Det gir ikke surt vann, men det fortrenger oksygen, dersom man fyller flaska som antydet.

Jeg har bilder, men må komme tilbake til det noe seinere.

Det er i allefall verdt et forsøk!

Jeg fant sifongen min på det lokale kommunale Brukttorget for 15 kroner, en rund magnumflaske som kan lades med to kapsler selvsagt, man må ha kraftig redskap for å opprettholde en stor produksjon!

Lykke til med å teste selv!

Shooter
    Multi Format
    For tvilere, se dette fantastiske bildet, fremkalt i CC-M, tatt med et "drittkamera" et Vredeborch Felica, med en enkel f:8 linse og to lukkerhastigheter (sein og seinere)
    6x6 cm negativ, men SE skarpheten, se det kolossale toneomfanget i et bilde av et meget vanskelig motiv! Det er ikke mange som klarer tilsvarende med et kamera som koster 100 ganger så mye og med moderne film.....

http://www.flickr.com/photos/imagesfrugales/5061708153/

Bildet har Reinhold tatt og bloggen hans finner man her :

http://caffenol.blogspot.com/
    Last edited by Removed Account2; 10-13-2010 at 06:28 AM. Click to view previous post history.

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Mener du at du skulle fremkalt lenger altså? 2 stop, hvor mange % lenger fremkalling ville det normalt kreve?
    Det ser ut - på øyemål på lysbordet - til at jeg fremkalla nogen lunde riktig.
    Jeg har densitometer og kan måle kontrasten i kveld, så kommer jeg tilbake.

Tror ikke noen fremkaller hadde redda meg fra en så kraftig undereksponering, uansett. Men jeg er spent på prøve den på fotopappir, da ser jeg hvordan det faktisk blir.

Har også en Nikon Coolscan, men det er jo langt fra så morro....

Shooter
    Multi Format
    Ikke så moro - men du sparer deg for anafylaktisk sjokk, luftveisproblemer og mye annet djevelskap, dessuten er det den ENESTE måten å dele det du har fått med oss!

LOL!
    Last edited by Removed Account2; 10-13-2010 at 07:09 AM. Click to view previous post history.

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Skal nok skanne noen filer, men du må vente til jeg har laget ordenlige bilder............

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin