Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,807   Posts: 1,581,434   Online: 1129

Page 12 of 91 FirstFirst ... 267891011121314151617182262 ... LastLast
Results 111 to 120 of 902

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Det ser ut - på øyemål på lysbordet - til at jeg fremkalla nogen lunde riktig.
    Jeg har densitometer og kan måle kontrasten i kveld, så kommer jeg tilbake.

Tror ikke noen fremkaller hadde redda meg fra en så kraftig undereksponering, uansett. Men jeg er spent på prøve den på fotopappir, da ser jeg hvordan det faktisk blir.

Har også en Nikon Coolscan, men det er jo langt fra så morro....

Mener du at ingen ANNEN fremkaller hadde redda deg fra en slik undereksponering?

Det er jeg slett ikke sikker på. Hans Windish viser i den gamle boka si fra 1950-tallet eksempler på helt sinnsyke utjevningsfremkallere, og det en utjevningsfremkaller er til for, er å redde feileksponerte negativer - i begge ender av gamma-kurva.

Men dagens fremkallere for et tyggegummi-tyggende massepublikum er selvsagt en annen sak!

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Skal nok skanne noen filer, men du må vente til jeg har laget ordenlige bilder............
    Jeg lover å ikke sette i gang noen Billedkkritikk, for å unngå å diskutere det vi intresserer oss for her, eksponering, fremkalling og gammakurve!

Har hatt nok av slike sidespor!

Shooter
    Multi Format
    Godt sagt Erik

Shooter
    Multi Format
    Jeg lurer på om noen har vært plaget av "hull" i emulsjonen (fremtrer som små svarte og skarpe prikker på ferdige bilder) når man fremkaller med caffenol?

Har ikke sett det personlig men det rapporteres....

Shooter
    Multi Format
    Jeg fikk en del småtteri av forskjellig slag på en rull jeg ståfremkalte i 70 minutter helt uten agitasjon. Jeg hadde egentlig tenkt å agitere littegrann, men jeg multitasket (lagde noen kopier mens jeg fremkalte film) og plutselig ringte alarmen uten at jeg hadde rørt det.
    Jeg vil ikke si at det er hull i emulsjonen, mer at det er klassiske tegn på at bobler og partikler har hengt seg opp. Et par eksempler:

Jeg tror begge disse hadde blitt bedre hvis jeg hadde agitert litt bedre.
    Kanskje jeg ikke rørte ut kaffen godt nok, det er også mulig.

Shooter
    Multi Format
    Jeg tenkte på små svarte "nålestikk" på det ferdige bildet, eller blanke nålestikk på negativet.

Det rapporteres. Effekten der var rett og slett kunstnerisk!

PS Billedkritikk (bryter kløftet med en gang!) det var fine bilder også med fin plassering i billedflaten!
    Der fikk du i pose og sekk!

hehehe
    Last edited by Removed Account2; 10-14-2010 at 07:19 AM. Click to view previous post history. Reason: PS

Shooter
    Multi Format
    Bilde en vil jeg si en flekk som kan stamme fra kaffebelegg og "boblene" som stammer fra luftbobler (IMHO) som har blitt stående og har holdt fremkalleren unna. Har sett tendenser, men ikke så kraftig. Caffenol skummer lett, hadde du nok fremkallerveske i tanken? Jeg forsøker å ha såpass væske at skum flyter opp i trakta og samles der.

Bilde to har merker etter belegg som har blitt oppløst/har sigd nedover, aldri sett noe lignende

OMU
    OMU is online now

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen

Her kommer et bilde fra min første film i Caffenol C H.
    Dette er en Tmax 100. I utgangpunktet ble filmen undereksponert med to trinn, men vedlagte bilde ble riktig eksponert.

Fremkalt i Caffenol C-H i 15 min. Kopiert på Ilford MG.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Caffenol-C-H.jpg  

Shooter
    Multi Format
    Ingen tvil om at fremkalleren gir like bra resultater som det man (anda) kan kjøpe komersielt!

Fremkalte du papiret i caffenol også? :-)

OMU
    OMU is online now

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Papiret ble fremkalt i - og på - Ilford Multigrade.
    Kan nok prøve Caffenol en annen gang.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin