Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,965   Posts: 1,558,399   Online: 807

Page 14 of 91 FirstFirst ... 48910111213141516171819202464 ... LastLast
Results 131 to 140 of 902

Shooter
    Multi Format
    Jeg tror 15 minutter er litt lite, det er jo ca 1,3, jeg ville tippe ca 1,7 er nærmere målet ditt.

Har du en skikkelig lysmåler? Jeg har flere, bla to Lunasix og kryssjekker mot hverandre, jeg har oppdaget at *eldre* lysmålere kan ha skeiv kurve over LV-området, dvs at de kan undereksponere i en ende og overeksponere i den andre.
    Eller for å si det på en annen måte, selv med lysmåler ligner dette på rein gjetting!

15:11 = 1,36

11x1,7 = 18,6

DVS ved ettertanke ville jeg ha forsøkt 20 minutter.

Derfor har jeg alltid en godgammeldags tabell i nærheten, med breddegard, dato, klokkeslett og motiv og lysforhold og sjekker om resultatet er noenlunde korrekt før jeg skrider til verket.

Med digitalt tar jeg selvsagt bare et bilde til - eller 10!
    Last edited by Removed Account2; 10-14-2010 at 02:11 PM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Men så er det et par som ikke er så gale likevel. Også undereksponert, men ikke med ett stop, kanskje en halv?

Last edited by Ezzie; 10-14-2010 at 04:41 PM. Click to view previous post history.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen
    Jeg synes du har fine detaljer i de mørke partiene, i grusen langs vegskuldra. Jeg synes som at det ser ut til at eksponeringen ser grei ut - etter min smak.
    De hvite rundballene er jo også hvite, så dette ser jo flott ut?
    Men jeg vet ikke hva du har gjort med kontrasten og hva du har valgt her. En liten økning i kontrasten og kanskje litt lysere eksponering, og bildet hadde vært perfekt? IMHO

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk. Jeg tror jeg øker til 15-16 minutter i første omgang, og beholder samme eksponeringspraksis. Tynnere negativer enn med TMAX fremkaller ser jeg bare på som en fordel, bare ikke alt for tynne. Jeg er imponert over hvor mye detaljer der er i skyggene, og det ser ut til at det ikke er så lett å brenne ut de lyseste partiene heller. Så jeg sitter tross alt igjen med en positiv følelse etter første filmen.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Jeg synes også resultatet så helt bra ut, men med liten kontrast. Men det er vel å forvente med litt undereksponering og litt underfremkalling?

Absolutt en vellykket førstetest, jeg vedder på at første fremkallingsforsøk for Kodak, med Vericrome Pan og D76 så mye, mye verre ut!
    En må jo ha i bakhodet at hver mann på en måte er første testpilot i sin verden, vitsen er etter min mening å peile seg inn på en praksis i hvert enkelt tilfelle som er repeterbar og forutsigbar. Grattis!
    Last edited by Removed Account2; 10-15-2010 at 06:25 AM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Om dere bærer over med meg. To til fra første film. Begge eksponert med EI 100 (TMAX100). Begge prosessert i Aperture omtrent slik jeg ville gjort normalt. Noe kurvejustering, justering av svart og hvitt punktene. Justert opp mellomtonekontrast noe. Og litt oppskarping. Men i tillegg til vanlig, så er begge dratt opp en halv stopp ca.

Jeg vet at Roger Hicks anbefaler at 120 film gjerne kan fremkalles noe lengre enn 135 film, da man får et bedre toneforløp, og evt økning i kornstørrelse ikke er så vesentlig eller farlig for MF formatet da man ikke trenger samme forstørrelsesgrad. Massive Dev chart og andre hensyntar ikke dette ser jeg. Så 1/2 stop til er ihvertfall ikke farlig, og kanskje som Erik sier nærmere en hel.

P.S. Det var nå man skulle hatt to bakstykker og tatt samme billedserie på hver, likt eksponert og siden fremkalt en i f.eks TMAX og den andre i Caffenol. Det hadde gitt rask tilbakemelding
    Last edited by Ezzie; 10-15-2010 at 05:09 AM. Click to view previous post history.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    To bakstykker? Fattigmannsløsning! Du kjøper selvsagt to identiske kamera, med identiske linser og kjører forsøk! Jeg har "drøssevis" av SLR fra 70 - 80 -90-tallet.... hehehe

Ellers må jeg bare si at den tekniske kvaliteten er forbløffende på film fremkalt med "noe du bare plukker ut av hyllene på Rema"!

Nå må du dra til med noen skikkelig storforstørrelsesutsnitt også, slik at vi alle kan si noe om finkornkvaliteten her!

Jeg driver forresten å lukter på å lage en ekte finkornfremkaller - uten kaffe men med askorbinsyre, jeg må imidlertid ha noe annet enn soda, det blir for kraftige saker.

Og med ekte finkornfremkaller mener jeg noe a la Windisch W665 eller helst den enkle versjonen W22, en fremkaller som gir sinnsykt fine korn, men til en pris av 1 - 2 blendertrinn, dvs en ISO 100 må eksponeres etter ISO 25, kanskje lavere. Jeg trenger noe slikt fordi jeg skal ta i bruk mine 16mm kamera, en fotografisk notisbok, men først skal jeg selvsagt prøve 16mm i Caffenol, den er kanskje mer enn bra nok som den er?
    Last edited by Removed Account2; 10-15-2010 at 06:49 AM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Kjører mellomformat vet du Erik. Vi snakker 45-80l/mm objektiver og 125-150l/mm film. Og en skanner som kanskje tar 60l/mm. Så jeg antar at jeg aldri kommer til å se så mye som et korn, selv om Caffenol skulle være myyyye dårligere enn det flere etterhvert har erfart at den kan være. Og skulle jeg ha en Kowa til, betyr det bare at det er en til som du ikke klarte å få fingrene dine i

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    He he, men jeg har sett eksempler på arbeidet ditt, ikke mye å utsette der.

mht til Kowaen, så unner jeg deg både en og to til, prinsippet der veit du er det samme som annet samlerkapittel, en venter til noen har signa ut, og kontakter enka! Da blir det billig og!!! hehe

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Kjører mellomformat vet du Erik. Vi snakker 45-80l/mm objektiver og 125-150l/mm film. Og en skanner som kanskje tar 60l/mm.
    Hmmm det betyr at du sitter gjen med og mener at mellom 21 og 27 l/mm er bra nok?!!

Tipper at slike relle tall er eller burde være en øyeåpner på svært mange som snakker om hundrevis av linjer pr mm i superkamerat sitt!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin