Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,840   Posts: 1,582,544   Online: 1022

Page 15 of 91 FirstFirst ... 591011121314151617181920212565 ... LastLast
Results 141 to 150 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Mulig du har rett Erik. Om det stemmer vil man kunne forstørre til kun 8x8" ca. Og det er jo ikke allverden. Så jeg tror nok kanskje det reelt sett er noe mer å hente. Var på nippet til å kjøpe en Kowa SIX igår, som du sier - to kameraer er bedre enn to bakstykker. Gikk for 99 daler inkluder 85/f2.8. Tilstand sikkert helt OK, men man vet aldri. En CLA av objektivet kommer på nesten 1500 kroner inkludert frakt t/r LA. Men det ville vært morsomt om noen kunne sammenligne CCH eller CCL med sin ordinære fremkaller: Samme motiv, samme film, samme kamera og objektiv, samme eksponering mv.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Jeg skal til å teste ut CC-L nå, så jeg tror jeg kan ta den, men jeg må spekulere litt på HVA motive mon kunne bli, dedt må jo være like lysforhold også på de to filmene (samme kontrast....) og da må det nesten bli innendørs, det er jo bare lyst i 2 timer nå om dagen og her omkring forandrer været seg på 4 minutter, på denne tiden av årest har vi 4 årstider hver dag!

En løsning kunne jo være å svi av 2 filmer i full fart, to 24 bilders med bracketing 2 trinn under, til to trinn over gir jo bare ca 4 motiv pr film...............

Må tenke litt på det og forslag mottaes med takk!

PS jeg så den Kowaen og trådte høflig til side! Vi får håpen den var helt på dynga!! :-)

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Og hurrameghu! Dette må jeg bare få ut av meg. Suksess!

Jeg holder på å skanne film nr to med C-C-H Oppskriften fulgt, men av enkelthetskyld (2ml sprøyte) så bruker jeg 0.8g/l Kbr. TMAX 100 eksponert sånn noenlunde EI 100. Fremkalt da i 18 minutter 20C. Agitert 1min, så 10s hvert minutt. Og initielt ser dette bedre ut enn TMAX fremkaller. Jeg skal poste noen bilder etterhvert, men jeg synes allerede å kunne se at tonaliteten er myyyyye bedre. Synes også at det er mer finkornet. Overganger med stor kontrast er glattere. Dette tegner bra. Negativene er nesten like tykke som for normalfremkalling med TMAX. Jeg kan kanskje kutte ned et minutt eller to om jeg regner med å kun skanne negativene, ellers er de nok fine som de er.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Grattis kompis! Spre ordet og forklar at det som skal til er det samme som med en hvilken som helst annen fremkaller, nøyaktighet og målbevisst testing, slik at man fjerner feilkilder.
    (det betyr at tullpreiket på amerikanske web-sider kan parkeres : "I just took a teaspoon of....."

Besnærende at man kan kjøpe det man trenger for filmfremkalling uten at direktorat for samfunnssikkerhet legger breisida til!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk Erik. Jeg har nettop startet på med en blogg som vil omhandle dette temaet også. For dere som har fulgt med her blir det nok ikke så mye nytt, men jeg føler et behov for å dele dette med omverdenen. Tenkte jeg skulle sende en melding til Reinhold også, sånn etterhvert. Får jeg slike resultater hver gang så er det bare å begynne å hamstre KBr og askorbinsyre når man kan. Nå har jeg mange ruller med TMax å bruke opp, men det hadde vært morsomt med å prøve ut TRI-X, HP5+ og annet snacks.
    Last edited by Ezzie; 10-20-2010 at 05:27 PM. Click to view previous post history.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei Eirik og gratulerer.
    - og tusen takk for informasjonen :-)

Jeg har for mange prosjekter gående nå, og rekker ikke alt jeg vil. Skulle gjerne testet en rull Tmax jeg også. Men det må vente.
    Leker med Lith printing, skal begynne å teste Foma flytende emulsjon som forberedelse til Brom oil. Og så holder jeg på med et fotoprosjekt hvor jeg portretterer folk i lokalmiljøet.
    (Og så skulle kona ha pusset opp et rom til jul... )

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Som lovet. En rull med 12 bilder, og alle som nær som én ble OK, eksponerings og fremkallingsmessig. Felles for alle var at det ikke trengtes så mye etterbehandling som for mine tidligere TMAX fremkalte bilder. Skulle jeg si noe negativt er det at kontrasten blir noe lav. Men det kan rettes på i etterbehandling.

Her er noen av bildene:

Fredriksvern kirke x 2

Fra Stavern ellers x 2

Det Wedelske families gravkapell:

Holmestrand fra sør:

Kommentarer velkommen

Og ellers kan man se bildene i større størrelser her: http://www.flickr.com/photos/ezzie03...7625081279605/

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Nå er ikke jeg verdens beste billedkritiker, så jeg konsentrerer meg om det tekniske:

Når jeg drar det opp på full skjerm, og vidre opp til 400% så ser jeg scannerindusert uskarphet, ingen uskarhet i negativet.

Gammakurven ser ut til å være eksepsjonelt lang, og lav kontrast er jo en fordel - problemet med S/H film er jo at gammakurva (det flate 45 graders partiet) er for KORT, slik at man må velge enten høylys eller skygger, det er umulig å få dekning i begge ender.

Kontrast er jo for øvrig det en lettest fikser litt på, både med scanner og med papirbilder, så dette er slett ikke noe problem!
    hadde det tvert i mot vært knallharde strekbilder med blanke skygger eller ugjennomskinnelig himmel i negativet, hadde vi hatt et problem.

Her mener jeg du har vunnet minst en blender kanskje mer, og det er bra!

Korn ser jeg ikke, og den lille uskarphet som man evt kan finne skyldes nok håndholdt, det har ikke noe med eksponering eller fremkalling å gjøre.

Holmestarnd fra sør illustrerer på en ypperlig måte hva jeg snakker om, en teknisk billedkvalitet som dette bør få alle som snøfter av denne fremkalleren til å stilne....

Jeg er overbevist om at du klarer å få ut enda mer Eirik, men så langt var dette rett og slett overbevisende.

Skriv en snutt og send bilder til Reinhold, han fortjener en oppmuntring i hverdagen han og!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk Erik. Det var nok ikke håndholdt dette, men jeg også ser vibrasjoner. Dette skyldes nok at stativet mitt er moden for utskiftning, og at det blåste stiv kuling, på alle bildene bortsett fra Holmestrandsbildene. Skikkelig høstvær altså. Jeg liker toneforløpet denne fremkalleren gir, den er mer fløyelsmyk enn det jeg har sett tidligere. Og mektig imponert over hva man kan få ut av skyggene uten at det blir kornete og fælt. Ikke at jeg egentlig trengte det for denne filmen heller. Skal koke sammen en engelsk tekst til Reinhold.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hehehehe, jeg har startet ballet på Rangefinderforum også. Har vært noen Caffenol tråder der tidligere, men også de av typen en skje av ditt og en litt større skje av datt og skvett med noe annet.

Caffenol-C-H works!

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin