Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,047   Posts: 1,561,003   Online: 1031

Page 16 of 91 FirstFirst ... 6101112131415161718192021222666 ... LastLast
Results 151 to 160 of 902

Shooter
    Multi Format
    Hmmm, jeg er litt skuffet over CC-L, den ga ikke særlig gode resultater med Fuji for meg, så det blir å vende tilbake til CC-M (CC-H med KBr) og CC-I

CC-I sier du, det har ikke Reinhold snakket noe om?
    nei han har ikke det, har ikke tatt inn mine inserater om emnet.

Personlig mener jeg CC-L balanserer for nært pH 9, hvor fremkalling med ascorbat og kaffeinsyre stopper opp.

Derfor ble min egen løsning enkel, jeg legger meg på medianen mellom CC-H og CC-L for alle tre ingredienser og holder meg til ca et gram KBr pr liter ferdig vare.

Behandlingstiden ligger også omtrent midt mellom et utgangspunkt er ca 30 - 35 minutter ved 20 grader, og med vanlig agitasjon av tanken.

Resept pr liter

Soda 35 gram
    Vitamin C 13 gram
    Kaffepulver 40 gram
    KBr 1 gram

30 - 35 min ved 20 grader celsius.

Prøv den!

Den har en pH rundt 10 mens de andre alternativene ligger henholdsvis over 11 og nær 9.

Etter min mening er det et bra kompromiss.

Jeg har heller ikke hatt slike problemer med Fuji som ved CC-L.

PS Sterling work done over at rangefinders!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Heisann

Synd det Erik. Ser ut som C-M kan være like greit.

Reinhold meldte tilbake høflig at TMAX var relativt godt debattert allerede og flere artikler var overflødige. Jeg får skrive det på min egen blog etterhvert.

Dernest fortalte han at TMAX100 ikke trenger bromid overhodet. Etter at jeg gjenstartet ballet borte på RangefinderForum har noen allerede bekreftet dette med C-M forsøk, med agitert fremkalling. Dette bekrefter forsåvidt det jeg har sett, hvor jeg har brukt veldig små mengder bromid. Reinhold sier også at TMAX tar Caffenol veldig bra. Ble nesten litt skuffet, hvor er utfordringen nå da? Får finne en annen filmtype når lageret av TMAX nærmer seg slutten.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Flott jobba Eirik!

Jeg går i en annen retning - nå er utfordringen å bli kvitt kaffen! og ekte finkornfremkaller (mins 1 eller to stop ISO)

Men hva med å legge fokus på Fuji-filmer? Jeg skulle gjerne ha hatt et svar på om det var noe tøys med et gammelt kamera eller to (det var et par Olympus compact som hadde vært i sving her) eller om det er slik at Fuji mister ISO med caffenol - om de mister ISO, så mister de MYE!

Erik

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen

Jeg har akkurat lagt ut trei Experimental Gallery. (Det går sikkert an å legge inn en linkt, men vet ikke hvordan det gjøres....)

Bilder tatt med HP5+ - EI 320- og fremkaldt i Caffenol-C-H. Fremkalt i 15 minutter. Scannet "as-is". dvs. ingen etterbehandling.

Må si jeg er meget fornøyd, spesielt med de to bildene tatt med Noctilux'en. Lysforholdene var ganske dårlige og jeg er overrasket over hvor gode tegninger det er i de mørke partiene, og uten at de hvite delen er utbrendt. Imponert!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Ole. Det er jo bra. Men da jeg ikke abonnerer får jeg ikke sett de.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Images
    22
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    Jeg går i en annen retning - nå er utfordringen å bli kvitt kaffen! og ekte finkornfremkaller (mins 1 eller to stop ISO)

Erik
    Caffenol uten kaffi? Da blir det "noeannetnol"

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    Nå er ikke jeg verdens beste billedkritiker, så jeg konsentrerer meg om det tekniske:.........

Gammakurven ser ut til å være eksepsjonelt lang, og lav kontrast er jo en fordel - problemet med S/H film er jo at gammakurva (det flate 45 graders partiet) er for KORT, slik at man må velge enten høylys eller skygger, det er umulig å få dekning i begge ender.
    ......
    Hei Erik

For å være sikker på at jeg forstår (eller kanskje aller helst avsløre at jeg ikke forstår en døyt), mener du at kurven har kort tå og skulder? Dvs at det ikke er vesentlige partier som enten er veldig/for mørke eller ditto lyse?

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by Grainy View Post
    Caffenol uten kaffi? Da blir det "noeannetnol"
    Det er vel denne ikke Rodinal, men skal oppføre seg Rodinal brygget han holder på med? Det verste er at Erik får nok det til og. Selv er jeg fornøyd med Caffenol (takk være Erik og Tormod), ihvertfall nå som jeg etterbehandler digitalt. Negativene er mye lettere å skanne.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Hei Ole. Det er jo bra. Men da jeg ikke abonnerer får jeg ikke sett de.
    Da får vi ta de her :-)

Altså: HP5+ - EI 320 - i Caffenol-C-H i 15 min. Ingen etterbehandling.
    Jeg er meget imponert, spesielt over de to siste bilenen. Lysforholdene var meget dårlige. Tatt med Leica M6ttl og Noctilux. f.1 og 1/50.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Chelsea_Blackburn.jpg   Ella.jpg   Kay.jpg  

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Ikke verst å få til 1/50s under slike forhold. Og en Noctilux da gitt. Spesielt imponert over skyggeområdene. Utrolig egentlig, gitt forholdene. Det aller siste bildet likte jeg veldig godt. Hadde jeg hett Kay, ville den fint kunne henge på veggen min.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin