Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,533   Posts: 1,544,008   Online: 1037

Page 17 of 91 FirstFirst ... 7111213141516171819202122232767 ... LastLast
Results 161 to 170 of 902

Shooter
    Multi Format
    Enig med Ezzie!
    Imponert også likte jeg godt den HP5 feelingen i bildene!
    Jeg likte bildet av Kai, men jeg likte godt bildet av de to flotte damene også!

Svaret på gammakurven har du her Ezzie, jeg siterer Ole :
    "Lysforholdene var ganske dårlige og jeg er overrasket over hvor gode tegninger det er i de mørke partiene, og uten at de hvite delen er utbrendt."

Jeg er også mektig imponert over caffenols evne til å gi detaljer BÅDE i skygge og høylys!

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg skal bråke for å bli kvitt KAFFEN!
    :-))

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Som sagt, kun scan i denne omgang. Men det ser ut til at dette kan bli bra i mørkerommet også.
    Skal en tur til Bergen i noen dager, men regner med å komme tilbake med scan fra et papirbilde om noen dager.

Shooter
    Multi Format
    I mørkerommet? DET er jeg sikker på at du fixer!
    Ser fram til resultatet!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Da har jeg kommet så langt i my nystartede blog at første film er omhandlet: http://on-your-kitchen-worktop.blogspot.com/

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Får du ikke tak i Vitamin C?

Frykt ikke det finnes en løsning nær deg!

Lørdagens kolonialvarehandel ble avsluttet med innkjøp av en liten boks Vitamin C tabletter.

Slike finnes på varehus, i helsekostbutikker og er ganske dyre, men hva gjør man ikke i nødens stund?

Min boks er merket (bilde kommer i morgen!)
    Antioksidant 90 tabletter
    Vitamin C
    Sukkerfir tyggetablett tilsatt nype
    Produsent er merket Biopharma.

Innholdet er merket
    Vitamin C 200mg*
    *333% av referanseverdi

Ingredienser
    Søtstoff(isomalt), fruktose, inulin, natrium L-askorbat,
    søtstoff(sorbitol), L-askorbinsyre, aroma(appelsinolje)
    antiklumpemiddel(silisiumdioksid), nype pulver
    foprtykningsmiddel(magnesiumsalter av fettsyrer)
    søtstoff(sukralose)

Jeg tenkte som så at her er det både askorbat (fremkallerstoff) og askorbinsyre (ommdannes til mere askorbat av soda), så dette er verdt å forsøke.

Jeg har tidligere lest at folk får dårlig resultat med dette stoffet, og undres litt over det....

Jeg bestemte meg for å gå for Caffenol CC-I, min standard, og tilpasse denne.

Ettersom filmen en Ilford XP2 Super 400 B/W film (process as C41) allerede var spolet inn på en liten Jobotank, ble det den, og væskemengde nødvendig ca 300 ml, jeg blandet 350ml

Resept:
    Soda 35g/l
    VitaminC 16g/l
    KBr 1g/l
    Kaffepulver 40g/l

For 350 ml tank blir det
    Soda 12,5g
    VitC 5,6g omregent til 28 tabletter @0,2g / tablett
    KBr 0,35g
    Kaffe 14g

jeg blandet ut soda som vanlig i omtrent halve vannmengden, varmet opp vannet for å få løst sodaen kjapt og tilsatte 28 tabletter Vitamin C.

Nå begynte endel trøbbel, tablettene var ikke lett å løse i soda (de er nok laget for å løses lettere i mavesyre), men etter bruk av rustfri skje og litt muskelkraft fikk jeg pulverisert dem og løst dem.

Men jeg fikk bunnfall i løsningen! Disse nype og antiklumpesakene klumpet seg!
    Resolutt grep jeg et kaffefilter og en valig trakt og filtrerte blandingen, ca 2/3 av væskemengden. Det tok TID, filteret tettet seg, men en gammal labrotte fixa det....

Filtratet ble helt klart og litt gulgrønt som vanlig soda-VitC blanding og helt uten gassbobler. Tilsatte KBr uten noen problemer og blanda i pulverkaffen, det skumma og boblet som vanlig..... og den umiskjennelige Kaffenol-lukta reiv i nesen.

Dette tydet faktisk godt!

Fremkalte ved 20 - 21 grader (romtemperatur ved kjøkkenbenken) i 35 minutter med vanlig agitasjonsregime.

Brukte 1% stoppebad (har gått ned fra 2, for ikke å få gassreaksjon med sodaen i fremklalleren) og fixerte som vanlig.

Nå ligger filmen i skylling (skifter vann i tanken 6 - 8 ganger, reduserer fixerinnholdet i filmen til mindre enn 1/10 000 000 del elns.)

Har hatt en rask kikk på resultatet og det ser helt supert ut!

Filmen blir ikke hengt til tørk før i morgen av familiære årsaker, og det kommer rapport om resultatet i morgen, så langt har jeg bare sett negativ på ett bilde helt mot slutten av filmen.

Men dette løser et problem, for den som kan å jobbe med lab-arbeid og ikke er i nærheten av apotek, finner man det man trenger i helsekosthylla, ser det ut til!

ER meget spent for det negativet så helt supert ut! L8er.
    Last edited by Removed Account2; 10-24-2010 at 07:26 PM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    TMAX 100 120 film, caffenol-c-h min (0,5g Kbr /l), 16min henger til tørk. Så bra ut synes jeg. Resultater blir presentert etterhvert.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    Frykt ikke det finnes en løsning nær deg!
    ...............

...............Men dette løser et problem, for den som kan å jobbe med lab-arbeid og ikke er i nærheten av apotek, finner man det man trenger i helsekosthylla, ser det ut til!

ER meget spent for det negativet så helt supert ut! L8er.
    Hei Erik.

Jeg har drevet og tittet litt på Certo konserveringspulver. Dette kunne vært et billig alternativ. Men det ser ikke lovende ut. Det inneholder ikke askorbinsyre, men en nær slektning; sorbinsyre. Like mange Carbon og Hydrogen atomer, men ferre oksygen. Om det har muliget til å omdannes til askorbat vet vel du kanskje? Dessuten inneholder det søtstoffer og tykningsmidler.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Nei den derre må Ole se på (head chemist in this project) sorbinsyre vet jeg ingenting om.

I know nothing, I'm from Barcelone!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Third time lucky? Vel, selv om jeg ikke synes andre forsøk var så galt så måtte vi prøve å gå ned på tiden noe på neste forsøk. Om jeg tror at vi kan si at TMAX 100, men mine foretrukne eksponeringsteknikker, kan fremkalles fint et sted mellom 15 og 18 minutter. Denne er altså gjort på 16min ved 20C. Se min blog for detaljer og bilder: http://on-your-kitchen-worktop.blogspot.com/

Caffenol settet mitt på flickr: http://www.flickr.com/photos/ezzie03...7625081279605/

Fra nå av: TMAX = Caffenol!

Ok da, en liten teaser:

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Å dæææsken!

Det motivet der. med så fin tegning i skydekket, vekt på dampen fra industrien(?) - det er tegning inne i de dyke skyggene nede til høyre! Gamle mørkeromskunstnere ville ha elsket et slikt negativ, og en sleip photoshopper hadde knipsa i fingrene - piece of cake!

Sluttrapport fra vitamin C TABLETTER fra helsekosten :

Det ble tegning og tynne, men for så vidt bra negativer. Som vanlig med 400 ISO film begynner den gamle sirkushesten å balansere på eksponeringsverdiene og bruke "erfaring og skjønn" - og det fører alltid til håpløst undereksponerte filmer, det har ikke noe med fremkalleren å gjøre!

Men etter å ha sett på hele filmen, ikke bare noen få negativer, vil jeg si at det trengs mye mer av vit C vektmessig fra slike tabletter, det er nok tilsatt et stoff som ligner på citronsyre (citric acid), slik at aktiviteten nedsettes (men dermed får man aldri slør!?). Jeg kunne ha sløyfa KBr, og gått opp 30 - 50% på vektmengden av vitamin C, sammenlignet med reint VitC pulver, og det lønner seg å filtrere vekk nypestoffet før man blander med soda, dvs blande hver for seg først. Soda lager slikt digert vannfylt bunnfall.

Det kommer jeg til å gjøre neste gang!

Erik

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin