Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,740   Posts: 1,515,552   Online: 1078

Page 19 of 91 FirstFirst ... 9131415161718192021222324252969 ... LastLast
Results 181 to 190 of 902

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Hei igjen
    Ser at Reinholt har fremkalt Tmax 400 (EI 200 - 400) i C-L i 60 min og får så tykke negativer at de ble ubrukelige.

Jeg har en del bilder på min Tmax som jeg helst vil berge, så da blir det for risikabelt å prøve denne varianten.
    Det er etter hvert blitt mange sider i denne tråden, så derfor spør jeg: Noen som har prøvd Caffenol og Tmax 400?
    Nå har jeg sjekka Massive dev Chart, hva de har på Caffenol og TMax400

For det første oppgir de den opprinnelige formelen for TMax, den UTEN vitamin C.

Og da blir det logisk, det Reinhold sier! For Vitamin C virker som Hydrokinon i andre fremkallere, den setter fart i det opprinnelige fremkallerstoffet og hever aktiviteten betraktelig.

Altså MDC's respter :

Cafenol

Vann 8 oz = 234ml
    Soda 2 tsp = 10 gram
    Kaffe 4 rnd tsp = 22 gram

pr liter blir det

Vann 1000 ml
    Soda 42,2 gram
    Kaffe 93 gram

Det er mye mer enn vi bruker til våre *enhanched* versjoner.

I denne mixturen har de med TMax400:
    400 ISO 120 film 25 minutter ved 20grader

og for Tri X
    400 ISO 35mm film 35 min ved 20grader

For kuriositetens skyld er MDC's versjon av Cafenol C basert på denne resepten

Vann 8 oz = 234ml
    Soda 2,5 tsp = 12,5gram
    VitaminC 1/4 tsp = 1,25gram
    Kaffe 4 rnd tsp = 22gram

Pr liter blir det

Vann 1000ml
    Soda = 53 gram
    VitC = 5,3 gram
    Kaffe = 93gram

Det er da denne versjonen av CaffenolC som det er oppgitt data for i MDC.
    Den oppmerksomme leser vil se at amerikanerne bruker halvparten så mye vitamin og dobbelt så mye kaffe.

Jeg ville ha forsøkt Tmax400 etter 400 ISO og uten vitaminer og det akter jeg å prøve! Men ettersom jeg har KBr, tipper jeg at jeg øker soda litt, tilsetter vanlig KBr og øker Kaffen til 90 gram.

Jeg kommer til å kjøre det på de to rullene TMax jeg har her, men først må de gjennom Rolleicorden! Og det kan ta litt tid, det er lite lys om dagene, og jeg fikk nettopp en Adox Golf i huset, med en Kodacolor i som må brukes først!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Odd (Magne?)

Om du ikke allerede er igang kan du kanskje drøye til imorgen med å fremkalle en TMAX400 film? Jeg skal ta en idag. Tatt noen bilder i morgensola, 3 motiver kun på 12 bilder 6x6. EI 400/800/1600 på 2 og 200/400/800/1600 på et annet. Litt variende lys, det siste mye motlys. Jeg rekker kanskje ikke å skanne idag, men jeg kan nok se på negativene om det ble i nærheten. Jeg tar min normale C-C-H med redusert Kbr, 20C i 15min som utgangspunkt.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Flott og takk,
    Da venter jeg til i morgen.
    - selv om tålmodighet aldri har vært av mine sterke sider

Shooter
    Multi Format
    Forskningen fortsetter! Og det blir klarere og klarere at Caffenol er en fremkaller som må tilpasses filmtyper, akkurat som D76, Rodinal osv osv.
    Det fine er at Massive Development Chart stiller seg bak og rapporterer om suksess, med den andre resepten, vel og merke.

Jeg kommer til å teste ut TMax uten vitaminer, jeg har også en 12 exp rull og kommer til å teste DENNE serien : ISO 100 - 200 - 400, ettersom MDC ikke sier noe om skyhøye ISO-verdier, det er fort gjort, 4 bilder tar ikke all verdens tid. Jeg lader Rolleien NÅ. Det blir fremkalling i natt - igjen.

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Jeg forstår at dette kan være spennende og interessant å lære seg, MEN er dere ikke redde for å ødelegge gode bilder/negativer?
    Dere vil vel aldri oppnå den helt store kvaliteten med disse metodene, eller tar dere bilder samtidig med et annet kamera som dere fremkaller på vanlig måte (hva nå det er).
    Jeg følger denne tråden og liker å lese om det dere prøver, så takk for at dere deler dette. Men jeg lurer jo på kvaliteten.

Kent

Shooter
    Multi Format
    Har du ikke øyne i hodet????

Det finnes 3 kilder lett tilgjengelig.

Denne tråden, som begynner å bli lang, her finnes det bilder også for tvilende Tomas'er

så er det APUG-gruppa:
    http://www.apug.org/forums/groups/co...evelopers.html

Der er det endel diskusjoner og bilder

Den gruppa har også ei lenke til en tysk blogg (engeslspråklig) med en masse flott bilder.

Tiden er ikke lenger inne til å tvile på Cafenol, tiden er å bli med på eksperimentet, bruke nettet og DELE erfaringer, i stedet for å sitte på en stein og bestemme seg for at dette ikke virker. Det blir som å påstå at jorda foirtsatt er flat eller at mennesket ikke kan fly fordi vi ikke har vinger.

Bevisene skriker deg i øynene, min venn.
    Last edited by Removed Account2; 10-28-2010 at 04:55 AM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Vel Kent, jeg må bare si at jeg synes den fungerer bedre enn TMAX fremkalleren jeg til nå har brukt. Den skal etter sigende kunne sammelignes med Rodinal, men kan gi finere kornstruktur, og kan kompensere noe mer. Hva annet trenger man? Jeg kan love deg at disse ser ennå bedre ut (teknisk) i 10"x10" 300dpi, og da er det skanneren min som er det svake leddet.

http://www.flickr.com/photos/ezzie03...7625081279605/
    Last edited by Ezzie; 10-28-2010 at 06:05 AM. Click to view previous post history.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Flott og takk,
    Da venter jeg til i morgen.
    - selv om tålmodighet aldri har vært av mine sterke sider
    Selv om jeg nok må melde at ferdigblandet soda kanskje ikke er tingen (krystalliserer seg og fordamper fort), og jeg er litt usikker på om konsentrasjonen er fortsatt riktig, så ser det da ut som første TMAX400 film har kommet seg helskinnet igjennom fremkallingen. Henger nå til tørk, så får vi se om jeg får fred for å kunne skanne de ikveld.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    35
    En teaser som lovet!

Adox CHS 50 fremkaldt:

Vandbad 5min
    Caffenol C-L (0,5g KBr) 70min

Photoshop Smart Sharpen "Lens Blur" Amount 100% Radius 1.0 og levels i efterbehandling.

Jeg syntes ikke at Adox´en klarer sig så godt i forhold til Tmax i Caffenol, denne film bliver ikke min nye favorit! Den er.. kedelig imo
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Mesa-Verde01.jpg  

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Quote Originally Posted by kameranerd.com View Post
    Jeg forstår at dette kan være spennende og interessant å lære seg, MEN er dere ikke redde for å ødelegge gode bilder/negativer?
    Dere vil vel aldri oppnå den helt store kvaliteten med disse metodene, eller tar dere bilder samtidig med et annet kamera som dere fremkaller på vanlig måte (hva nå det er).
    Jeg følger denne tråden og liker å lese om det dere prøver, så takk for at dere deler dette. Men jeg lurer jo på kvaliteten.

Kent
    Hei Kent;
    Jeg var innleder til denne tråden, en gang for lenge siden....
    Bakgrunnen var at jeg lenge hadde gått med tanken om å blande min egen fremkaller. Bakgrunnen for dette er at jeg bestiller filmen min fra England, forde den er billigst der. Men de vil ikke sende kjemikalier :-)

Og så jeg at det var noen som fremkalte med Caffenol - og hadde lyst til å prøve.

Og det har jeg gjort. Må si jeg er imponert over resultatet med HP5+ i dårlig lys.

Men foreløpig er dette for meg bare test, og mye morro. Fremkaller foreløpig kun filmer jeg har råd til å miste. Er jeg i tvil tar jeg frem Jobo'n og HC-110 slik jeg pleier.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin