Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,729   Posts: 1,515,242   Online: 822

Page 20 of 91 FirstFirst ... 10141516171819202122232425263070 ... LastLast
Results 191 to 200 of 902

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Selv om jeg nok må melde at ferdigblandet soda kanskje ikke er tingen (krystalliserer seg og fordamper fort), og jeg er litt usikker på om konsentrasjonen er fortsatt riktig, så ser det da ut som første TMAX400 film har kommet seg helskinnet igjennom fremkallingen. Henger nå til tørk, så får vi se om jeg får fred for å kunne skanne de ikveld.
    Hvis den krystalliserer seg betyr det at du har konstant konsentrasjon - max oppløsningseven ved den temperaturen du har på oppbevaringsstedet.

DEt betyr i så fall at du har blandet veldig sterk blanding! Om du googler Natriumkarbonat, vil du finne en haug med opplysninger også max løselighet ved 20 grader, lavere temperatur gir bunnfelling.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by FiatluX View Post
    En teaser som lovet!

Adox CHS 50 fremkaldt:

Vandbad 5min
    Caffenol C-L (0,5g KBr) 70min

Photoshop Smart Sharpen "Lens Blur" Amount 100% Radius 1.0 og levels i efterbehandling.

Jeg syntes ikke at Adox´en klarer sig så godt i forhold til Tmax i Caffenol, denne film bliver ikke min nye favorit! Den er.. kedelig imo
    Heisann

Det var da ikke så ille egnetlig. Jeg tror bare du ikke er ferdig med etterbehandlingen. Jeg skanner slik at negativene nesten er like flate som det der. Men jeg bruker Aperture til etterbehandling og justerer kurver, og mellomkontrast. Eventuelt også highlights og shadows.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Det kan forklare saken. Den lagres på ca 10C i kjelleren. Men ok, jeg vet nå hva jeg kan og ikke kan gjøre. Tydeligvis ikke noen skade skjedd så langt. Noe annet som jeg prøvde på som kanskje ikke var så smart var å heve rullen et par cm i tanken vha en plastikk skive. Dette for at ikke nedre del av filmen skulle stå helt i bunn, ref Tormod og jeg som har sett at enkelte negativer blir ujevnt fremkalt langs ene kanten. Fiksen min ser kanskje ut til å ha funket, men ført til et annet problem: Ujevn fremkalling i den andre kanten, og mye mer tydelig. Finner nok ut av det.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Hei Kent;
    Jeg var innleder til denne tråden, en gang for lenge siden....
    Bakgrunnen var at jeg lenge hadde gått med tanken om å blande min egen fremkaller. Bakgrunnen for dette er at jeg bestiller filmen min fra England, forde den er billigst der. Men de vil ikke sende kjemikalier :-)

Og så jeg at det var noen som fremkalte med Caffenol - og hadde lyst til å prøve.

Og det har jeg gjort. Må si jeg er imponert over resultatet med HP5+ i dårlig lys.

Men foreløpig er dette for meg bare test, og mye morro. Fremkaller foreløpig kun filmer jeg har råd til å miste. Er jeg i tvil tar jeg frem Jobo'n og HC-110 slik jeg pleier.
    Jeg må si meg litt uenig med Odd Magne. Jeg er ikke proff forograf, og fotograferer for moro´s skyld kun. Men jeg må si at jeg ikke vil gå tilbake til min profesjonelle fremkaller fordi om jeg er redd for en film. Et par filmer til nå og jeg vil være tryggere på TMAX i Caffenol, enn i TMAX fremkaller. Caffenol gjør en bedre jobb med vanskelige negativer med høy kontrast synes jeg. Lysforhold jeg tydeligvis har en tendens til å oppsøke.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    35
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Heisann

Det var da ikke så ille egnetlig. Jeg tror bare du ikke er ferdig med etterbehandlingen. Jeg skanner slik at negativene nesten er like flate som det der. Men jeg bruker Aperture til etterbehandling og justerer kurver, og mellomkontrast. Eventuelt også highlights og shadows.
    Problemet er at der ikke rigtig kan justeres kurver og mellemkontrast så nemt som med Tmax, Adox´en mangler den der "snappiness" som Tmax har, men det er også et rimeligt kontrastfattigt motiv!

Jeg har prøvet at justere, men får ikke et resultat jeg kan acceptere og så har den korn som en 120 film.. Det er jo 4X5, så tilbage til Tmax for mig!

ps. 0.5g KBr er for lidt til denne film, jeg ser tendenser til ujævn fremkaldning allá Tmax uden KBr.

Shooter
    Multi Format
    Ujevn fremkalling i kantene kan komme av flere saker : agiteringen, du må finne et nivå som hverken er for aktivt eller for tamt.
    Langs kanten av filmen kan det oppstå rotorer, omtrent som langs kanten av en flyvinge, om man er for aktiv, da blir det over-agitasjon langs kanten og dermed over-fremkalling.

Det kan også komme av luftbobler som henger seg fast langs spiralen, husk at Kaffenol skummer! Den skummer mer når du gir den rom å skumme på, dvs halvfylt tank.

Jeg har flere tanker bl.a. to Jobo 1000, en for 1 rull 35mm - og en for 2 ruller 35mm eller 1 rull 120.

Jeg finner det fornuftig å ha full tank.

Annen sak med luftbobler, ta av lokket når du er ferdig med skyllingen og se hva som skjer, feks med litt fuktemiddel tilsatt. Da skummer det. Og da SER du boblene som titter langs spiralen. Løsningen er å sette fra seg tanken med et passe kraftig dunk på benken etter hver agitasjon, så løsner blærene! Men slå for g**s skyld ikke hull i tanken!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Å, jeg rapper nå til benken med dødsforakt jeg. Benken tåler det. Vel, jeg finner nok ut av det. Jeg er bare lykkelig over at jeg prøvde TMAX først. For makan til ålreite resultater hadde jeg ikke trodd skulle være mulig ved nærmest første forsøk. Skal se om jeg får skannet filmen ila kvelden, så får vi se hva TMAX400 i Caffenol duger til.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    TØFT! Another satisfied customer!

:-)

Shooter
    Multi Format

Jeg har fått kjeft

Og kritikk tar jeg imot stående.

Årsaken er mitt sure svar til Kent, som i følge Johs. er en meget dyktig mørkeromsmann. Skal hilse fra Johs. forresten, helsa holder fortsatt ikke mål til å delta særlig aktivt.

Og det er greitt, jeg skulle ha svart tålmodig etc etc etc.

Men en diskusjon som har gått siden 30 august med følgende statistikk
    Replies: 197 Views: 2,261 og hvor vi har dekket (nesten) alle sider med denne merkelige kult-fremkalleren, med data, utveksling av erfaringer og billedvisninger, samt lenker til ressurser utenfor APUG, krever mer av en ny leser, enn bare å komme inn på slutten av tråden og spørre om det er noe vits. Tråden gir svar på det, positivt svar, om man gidder å lese selv.

Lurer man på det, begynner man fra begynnelsen og leser alt, og spør derfra, eller leser så langt man gidder og finner på noe annet, om man finner at dette ikke holder mål.

Så jo, jeg tar imot kritikk, men forsvarer svaret, selv om jeg er enig i at det kunne vært fremført på en annen måte. For ikke bare skal en newbie i en tråd ha respekt, det skal alle vi som helt åpenbart har lagt med jævlig mye tid, arbeid og energi ha også!

Det sagt:

Jeg kjører film her, stort sett småbilledfilm, og jeg fremkaller stort sett C41 fargefilm til svart-hvitt.

Småbilledfilm, masse bilder eksponert i full fart, flere filmer med utdaterte kamera, med ganske tvilsomme lukkere, slik at det kan stilles spørsmål ved eksponering og faktiske ISO-verdier.

Nå for kort tid siden rapporterte jeg null resultat med et par Fuji-filmer, soim ble fremkalt i tank nr 2 av tre som ble fremkalt samtidig, i de to andre tankene Kodak 135mm i en og Kodak 120 i en annen, var resultatene helt upåklagelige.

Et stort mysterium! Er det noe galt med Fuji? Andre kilder sier ikke det. Ikke bloggen til Reinhold, ikke APUG-gruppa for Caffenol.

Så hva hadde skjedd? Jo etterforskning viser at jeg hadde grepet litt for dypt i diverse kasser og skuffer og funnet et par småbilledkamera som går på batteri, og enten var batteriet såpass utlada at lukkeren ikke funka, eller elektronikken er gåen.

Heretter blir det bare brukt gamle tyske kamera med mekanisk lukker! Eller noe moderne, en Canon eller Nikon SLR.

Når det gjelder Kent, som ble så dårlig mottatt, så har jeg en oppfordring, eller to faktisk.

Caffenol kan brukes både som film og papirfremkaller, du har fått med deg det? Der er det muligheter for å forske!

Dessuten vet jeg at du med flere fotograferer med storformat. Det er selvsagt en annen verden på mange, for ikke si alle måter, enn min.

Det gir muligheter for detaljstudier av ett og ett negativ på en annen måte enn mine 35mm striper.

Så har du interesse av å leke litt, og forske litt, og være med på å gjøre dette til en stabil fremkaller (noe jeg mener det har alle muligheter til å bli) og til å detaljstudere dette, slik at vi får en masse data, som vil tjene alle, så er du ikke bare hjertelig velkommen, men selvskreven på laget.

Er du derimot bare på jakt etter en ferdigutviklet sak, kommersielt stabil og forutsigbar, hvor alt er A4, så er ikke dette noe for deg.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Heisann. Angående TMAX400 og Caffenol. Det funker det og. Det må sies at jeg nok kunne ha valgt bedre motiver og lysforhold å teste på, men siden Odd hadde så hastverk (tuller bare) så ble det litt lastverk. Jeg har nok undereksponert en del, ikke så vant med TMAX400 tydeligvis. Så selv EV400 bildene er ganske mørke, så jeg tror nok vi snakker EV800/1600/3200 fremfor 400/800/1600. Negativene er tykke nok, så jeg tror ikke de er veldig underfremkalt.

Men det jeg mener å se er følgende: Når man først undereksponerer er det nesten likegyldig hvor mye innenfor 2-3 stop. Caffenolen jevner nok ut dette veldig. Den største forskjellen er kornighet. Dess mer du pusher filmen jo større korn. Selv med min skanner mener jeg å se dette. Forskjellen er ikke så stor mellom EI 400 og 800, men til 1600 blir det vesentlig dårligere.

Så skal jeg våge å si noe etter en nokså svak test, må det være at man skal man bruke TMAX400 må enten kjøre C-C-H/M og noenlunde riktig EI, eller prøve en annen variant, kanksje C-C-L når man pusher veldig. Foreløpig synes jeg TMAX100 ser bedre ut på alle måter. Her er forskjellen større enn mellom de samme filmene i TMAX fremkaller. Skal dog forsøke meg med en film til, men det kan ta tid før det blir noen resultater.

Istedenfor å vise bildene etter skanning, jeg skanner slik at alt blir nokså flatt og må justeres opp i etterbehandling, så har jeg behandlet de hver for seg slik at de nærmest får lik historgram og toneforløp (det siste så langt det går, når man forstår at en del informasjon ikke vil finnes i de mest undereksponerte versjonene). Det dere vil se er økt kornighet og at i de mørkere partier vil ikke EI1600 utgavene følge med.

Og som sagt så tror jeg den gamle selenium lysmåleren spilte meg ett puss og dere kan trygt regne med at alt er undereksponert med ennå ett stopp.

Bildene er store, så jeg la de ut på Picasa, heller enn å laste de opp her. Trykk på lupen for å forstørre opp så dere ser bedre hva jeg prøver å forklare i slette ordelag over:

Caffenol-C-H TMY-2 test1 på Picasa
    Last edited by Ezzie; 10-29-2010 at 06:01 AM. Click to view previous post history.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin