Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,706   Posts: 1,548,490   Online: 957

Page 21 of 91 FirstFirst ... 11151617181920212223242526273171 ... LastLast
Results 201 to 210 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Og ett motiv jeg ikke ble klok på, den kom ut likt i alt fra EI 200 til 1600, kun skilt av kornighet er denne. Tok 6 eksponeringer for å ha en i viss sikkerhet for at det ble ett som kunne brukes. Faktisk viste det seg at EI 800 versjonen ble best. Nå snakker vi kontrastbilde, men likevel.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Me likes, flot stemning!

Jeg tror at vi kan bli enige om at Caffenol er bedst til kontrastrige motiver, altså til kompensations fremkaldning! Til flade/flate motiver tror jeg at kontinuerlig agitation måske kan bruges men det er ikke caffenols stærke side.
    Last edited by FiatluX; 10-29-2010 at 07:14 AM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk skal du ha. Det (ene) bildet synes jeg ble bra. Men er veldig usikker på hva jeg fikk ut av denne testen. Jeg tror jeg eksponerer helt vanlig neste gang, og i relativt godt lys. Jeg ser at Reinhold bruker C-C-L til TMAX400, mens han bruker C-C-M til TMAX100.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Nå har jeg en ide om hva som kan ha gått galt. Jeg har redusert KBr nivået suksessivt for hver TMAX100 film, og bruker nå 0.5g/l. Men det er kanskje ikke så smart med TMAX400. Neste TMAX400 blir med 1.5g/l Kbr. Ellers normal eksponering, og 15min fremkalling.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Hei Ezzie

Veldig fint bilde. Hvordan er detaljene i skyggepartiene? Jeg bruker skyggepartiene til å bestemme eksponeringstiden (hvor mye eller lite detaljer jeg ønsker) deretter fremkaller jeg filmen avhengig av hvor mye kontrast jeg ønsker. Dvs kontrastrik scene som du har her, forkorter jeg fremkallingstiden. Skyggepartier blir lite påvirket av fremkallingtid, høylys blir veldig påvirket.

Kent

Shooter
    Multi Format
    Hei Ezzie flott bilde! Var det du som klaga over manglende oppløsning på Kowa`? det derre er i allefall sylskarpt!

Ellers har jeg en følelse av at jeg må tygget litt på resten av Tmax400 testen din - ser jeg tendens til brunfargede kaffe-"flekker" - stains som amerikanerne kaller det, uten at det betyr kaffeflekk i vår dagligtales betydning?

Og Kent, du har som utgangspunkt bladfilm og ett og ett blad ser jeg, det kan man forsøke å få til på en småbilledfim, men som regel varierer motiv og lysforhold så mye at det er vanskelig å få det 100% til på en hel film.

Men gamle gode Hans Windisch sa jo det, eksponer etter skygge og fremkall etter høylys. Det betød den gangen på 1950-tallet at hans mente at jakten på push-fremkalling ikke var bra, for da gjør man det stikk motsatt. Hans var finkornfremkaller-spesialist og akspterte å miste en blender eller to, selv på 17 DIN filmer, bare kornet var fint nok! Det er en kjent sak at kornene gror seg store og grove jo lenger en "pusher".

Men akkurat de utjevner-egenskapene som Caffenol viser oss i Ezzies forsøk er interessante, jeg tror aldri jeg har vært borti en såpass aktiv fremkaller (som gir såpass bra ISO-verdier) som samtidig har såpass ekstreme utjevner-egneskaper.

Meeeeget interessant!

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    Og Kent, du har som utgangspunkt bladfilm og ett og ett blad ser jeg, det kan man forsøke å få til på en småbilledfim, men som regel varierer motiv og lysforhold så mye at det er vanskelig å få det 100% til på en hel film.
    Med 2 kamerahus for småbilde film klarer du denne metoden helt fint, et for lav kontrast og et for høy kontrast. Det trengs ikke mer nøyaktighet en det i de fleste tilfeller. Jeg bruker mest mellomformat og småbilde.

Kent

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by kameranerd.com View Post
    Hei Ezzie

Veldig fint bilde. Hvordan er detaljene i skyggepartiene? Jeg bruker skyggepartiene til å bestemme eksponeringstiden (hvor mye eller lite detaljer jeg ønsker) deretter fremkaller jeg filmen avhengig av hvor mye kontrast jeg ønsker. Dvs kontrastrik scene som du har her, forkorter jeg fremkallingstiden. Skyggepartier blir lite påvirket av fremkallingtid, høylys blir veldig påvirket.

Kent
    Hei Kent.

Takk for svar. Trenger all den hjelp jeg kan få, jeg.

På det bildet du henviser til er det såvidt detaljer i det nederste området som fremkommer som svart på det ferdige bildet. Dødt langt gress i forgrunnen. Denne er synlig, men ikke veldig godt tegnet på EI 200 og 400 eksponeringene, nærmest fraværende på EI 800 og helt borte på EI 1600. For dette motivet passet der igrunnen fint at forgrunnen ikke rotet det til.

På de to andre motivene jeg har lagt ut på Picasa med lenk i posten forut for den omtalte, så er det bra tegning i skyggepartiene på både EI 400 og 800, og ikke helt galt på 1600. Det som jeg savner på disse er at de lysere partiene er nettopp ikke det, ikke så lyse som ønsket og som forholdene faktisk var. I etterbehandlingen finner jeg det vanskelig å få god contrast uten posterisering.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Hei Eirik (Ezzie)

Du har jo allerede nå laget deg et grunnlag for hvor du kan legge skyggene dine, hvor mye detaljer du vil ha i dem er en smaksak. For å få mer lys i det lys trengs det lengre fremkaller tid, men kan nok bli noe mer korn, igjen hva du liker. Jeg så også på linken til picasa, men jeg synes det er nesten umulig ¨vurdere sånt på skjermen etter scanning. fremkallingtiden du eksperimenterer deg frem til, vil også være avhengig av om du skal scanne negativene eller brukes på en forstørrer. Scanning kan jeg ikke noe om, men det er visst litt forskjell på kontrasten som er anbefalt der i forhold til vanlig forstørrer. Når du forlenger fremkallingstiden for å øke kontrasten, får du litt mer detaljer i skyggepartiene også, men da er vi over på sonesystemet, det tar vi over en øl.

Kent

Kent

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk Kent.

Foreløpig etterbehandler jeg nok kun digitalt. Jeg er enig med deg i at det er plent umulig å vurdere hvor evt ting ikke stemmer når også skanning er med i bildet. Det er vanskelig nok det siste. Det jeg kan si er at jeg finner TMAX fremkalte negativer noe tykke, dvs de er vanskelige å gjennomlyse for en forbrukerskanner og enkelte negativer kan da være vanskelige å få frem detaljer i de lyse partiene. Og det sier jeg kun med erfaring fra å fremkalle etter Kodak´s anbefalinger. TMAX fremkaller er nok også mere kontrastglad enn da f.eks Caffenol. Caffenol og TMAX100 derimot gir negativer med noe mindre kontrast og jeg tror jeg har funnet ut hvordan eksponere og fremkalle slik at det blir lettere å skanne og etterbehandle digitalt. TMAX400 derimot er jeg altså ikke sikker på. Vel, det er bare å prøve nok en film, jeg endrer en av parametrene og ser hva som skjer.

TMAX400 er ikke om å gjøre for min del, men kan være greit å bruke i den årstiden vi nå går inn i. Den har mer korn enn TMAX100, det ser jeg selv med en forbrukerskanner. Det er noe narkotisk med en finkornet film som TMAX100 eller ennå bedre.

Ellers er jeg enig i ditt valg av doning. Selv flere, og kjører en 74 modell til daglig. Fin bil å ha store kameraer i. Lenge aktiv i NLRK og på forumet. Det siste trøtnet jeg på for noe over ett år siden og velger å bruke forumtid her og på RFF.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin