Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,302   Posts: 1,536,220   Online: 674

Page 22 of 91 FirstFirst ... 12161718192021222324252627283272 ... LastLast
Results 211 to 220 of 902
    Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Hei igjen
    Ser for meg en Caffenol helg / uke senere i Larvik, når helsa blir bedre!! Erik og jeg har mang en gang de hyggeligste fotosamtaler på tlf. Vi kjenner hverandre godt så jeg tillot meg å viske noen ord og det tok han på den fineste måten. Vi må alle tenke på forsiktighets prinsippet slik at Ole slipper å slette utsagn som lett kan virke støtende uten å være ment som det. Det er ikke lett å komme inn i en tråd som har kommet så langt på vei og sette seg inn i helheten.
    Takker Erik for denne spennende tråden. Håper vi kan lage fullgode Caffenol resepter for film og gruppe 1 (papir)fremkaller før treffet vårt. Et fremtidig treff hvor vi alle kan dele matstund og fotoglede fra morgen til kveld, så lenge treffet varer.

ps. Gleder meg til å prakke på Erik en Sinar/Linho... til bruk under treffet?? Regner med at han blir bitt av basi... han også. Mørkerommet vårt fungerer i beste velgående og skulle vår avdøde Ansel Adams hatt nye læregutter kunne vi vel ha håpet på muligheten. Vi har heldigvis mange av hans bøker til rådighet, noe Kent utnytter til sine inponerende resultater som lamslår mange av betrakterene.
    Johs
    Last edited by Johs; 10-30-2010 at 02:27 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Hei har feira 80-årsdag, så nå er jeg stinn....

Sinar ser jeg ikke akkurat for meg Johs, jeg er jo trods alt en ekte rock'n'roll rebell!

Så jeg driver og byr på en Horseman........

Caffenol og papir er enkelt (tror jeg) Soda og kaffe. Punktum! Mye soda, svært mye soda.

Da er det en sjanse for automatisk bruntoning og! Mye mulig HØY temperatur gir spennede effekter der!
    Vitsen er å være gal og prøve alt, men huske på akkordene hele tiden, plutselig sitter den! (Keith Richards).

ep

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Da er jeg her igjen da...

Har fremkalt min Tmax400 i Caffenol-C-H.

Pga rapporten fre Reinholt om at Tmax ble for mye fremkalt ved EI 400, så reduserte jeg tiden til 12 minutter (Mot 15 min. som utgangspunkt)

Filmen henger til tørk, men det ser absolutt ut til å ha gått veldig bra.
    Jeg elsker nattfotografering, og svært mange av bildene er tatt i gatelys i Bergen. Men som sagt, det ser veldig bra ut.

På slutten av filmen hadde jeg seks ruter igjen, og fotograferte samme motivet, med forskjellig iso.

100, 200, 400, 800, 1600 og til slutt 3200.

På øyemål ser det ut at det går å få bilder fom. 100 tom 800. Kanskje 1600.
    Men selfølgelig blir det forskjell!

Men jeg kommer tilbake med rapport og skannede resultater når filmen er tørr, i morgen.

Nå blir det en cognac før det blir god natt!

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by kameranerd.com View Post
    Hei Eirik (Ezzie)

Du har jo allerede nå laget deg et grunnlag for hvor du kan legge skyggene dine, hvor mye detaljer du vil ha i dem er en smaksak. For å få mer lys i det lys trengs det lengre fremkaller tid, men kan nok bli noe mer korn, igjen hva du liker. Jeg så også på linken til picasa, men jeg synes det er nesten umulig ¨vurdere sånt på skjermen etter scanning. fremkallingtiden du eksperimenterer deg frem til, vil også være avhengig av om du skal scanne negativene eller brukes på en forstørrer. Scanning kan jeg ikke noe om, men det er visst litt forskjell på kontrasten som er anbefalt der i forhold til vanlig forstørrer. Når du forlenger fremkallingstiden for å øke kontrasten, får du litt mer detaljer i skyggepartiene også, men da er vi over på sonesystemet, det tar vi over en øl.

Kent

Kent
    Veldig spennede om du tar med deg disse negativene i et skikkelig mørkerom Ken, og gir det et skikkelig og ærlig forsøk, jo flere data, jo bedre kan vi sette dette inn i bildet i forhold til alt det andre på markedet.

Det er vel neppe tvil om at det finnes fullt brukbare kommers produkter - enda.

Men mere og mere forsvinner bare, jeg husker godt at jeg kunne bestille hele katalogen av kvalititespapir fra både Agfa, Kodak og Ilford, absolutt alt og i mange forskjellige overflater, det lå kataloger med prøvebilder på disken, det var bare å bestille. Men hvor finner en det nå?

Så noe av interessen min er en sikkerhetsventil, slik at man i allefall alltid skal ha ET fullverdig alternativ, om så alle slutter å levere kjemi og papir.

Feks Kodak, de investerte X antall millioner dollar på å sette opp produksjonslinjer for film i Kina (tror det var i samarbeid med Lucky). De lurte seg selv til å tro at de fortsatt kunne leve av sølvbasert foto i Kina i minst 20 år. Kort tid etter solgte de seg ned og trakk seg ut........... Forandringer kommer og mye fortere enn de fleste tror.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Da er jeg her igjen da...

Har fremkalt min Tmax400 i Caffenol-C-H.

Pga rapporten fre Reinholt om at Tmax ble for mye fremkalt ved EI 400, så reduserte jeg tiden til 12 minutter (Mot 15 min. som utgangspunkt)

Filmen henger til tørk, men det ser absolutt ut til å ha gått veldig bra.
    Jeg elsker nattfotografering, og svært mange av bildene er tatt i gatelys i Bergen. Men som sagt, det ser veldig bra ut.

På slutten av filmen hadde jeg seks ruter igjen, og fotograferte samme motivet, med forskjellig iso.

100, 200, 400, 800, 1600 og til slutt 3200.

På øyemål ser det ut at det går å få bilder fom. 100 tom 800. Kanskje 1600.
    Men selfølgelig blir det forskjell!

Men jeg kommer tilbake med rapport og skannede resultater når filmen er tørr, i morgen.

Nå blir det en cognac før det blir god natt!
    Hei Odd Magne.

Veldig interessant. Jeg mistenkte kanskje at jeg hadde fremkalt mine noe lenge. TMAX400 skal normalt også fremkalles noe mindre enn TMAX100.

Forresten, hvor my Kbr brukte du?

Skal på et opptreningsopphold i en periode fremover, og får kanskje tatt noen bilder, men ikke fremkalt de. Så jeg får nok ikke bidratt med nye erfaringer på en liten stund.

Venter i spenning.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Heisann

Fant denne på ebay. Som ofte er kan man bli lurt av disse amerikanerne som ikke setter opp priser på frakt til utlandet, men likevel kan sende utenlands. Disse gjør det. Uten at jeg vet hva frakten blir synes jeg 12 daler for 454gr kalium bromid høres veldig rimelig ut. Jeg kan vurdere å kjøpe et parti selv.

http://cgi.ebay.com/Potassium-Bromid...#ht_500wt_1141

Sendt seller forespørsel om fraktpriser til Norge

Mvh
    Last edited by Ezzie; 10-31-2010 at 05:49 AM. Click to view previous post history.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Da har jeg scannet seks bilder fra rullen med Tmax. Fremkalt i Caffenol-C-H i 12 min. Brukte 1 g/l Kbr.

Bildene er scannet på Nikon L50. Brukte innstilling for Tmax 400 og ellers ingen justeringer.
    Bildene er oppskarpet i Photoshopp og redusert i størrelse. Ellers er det ikke gjort noen endringer. (Og ikke har jeg greie på scanning og photoshop heller)

Pga begrensningene i antall bilder, blir det tre bilder pr. post.

Bildene er tatt med stativ og eksponert rett etter hverandre, EI 100, 200, og 400,

(Her ble det noe tull med rekkefølgen, etter opplasting er det EI 200, 400 og 100??)
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Test_naboer_EI200.jpg   Test_naboer_EI400.jpg   Test_naboer_EI100.jpg  
    Last edited by OMU; 10-31-2010 at 08:43 AM. Click to view previous post history.

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Og her kommer resten av serien, EI 800, 1600 og 3200.

Jeg har bildene i større filer også, hvis noen vil se det. Men da må jeg sende de pr. mail.

Da er det opp til hver enkelt å gjøre en vurdering av hva Caffenol var god for i dette tilfellet.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Test_naboer_EI800.jpg   Test_naboer_EI1600.jpg   Test_naboer_EI3200.jpg  

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Heisann

Fant denne på ebay. Som ofte er kan man bli lurt av disse amerikanerne som ikke setter opp priser på frakt til utlandet, men likevel kan sende utenlands. Disse gjør det. Uten at jeg vet hva frakten blir synes jeg 12 daler for 454gr kalium bromid høres veldig rimelig ut. Jeg kan vurdere å kjøpe et parti selv.

http://cgi.ebay.com/Potassium-Bromid...#ht_500wt_1141

Sendt seller forespørsel om fraktpriser til Norge

Mvh
    Jeg kjøpte Kbr hos Presess Supplies i London;

http://www.process-supplies.co.uk/de...?sid=224413709

Kom i posten uten noen problemer. Kjøper også film og annet fra London.
    Silverprint er billigst på film, i alle fall HP5+ og FP4, men de sender ikke kjemikalier.

http://www.silverprint.co.uk/.

Gode erfaringer med begge butikkenen :-)

Og er man flere som bestiller, så kan man jo dele fraktkostnadene

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Og her kommer resten av serien, EI 800, 1600 og 3200.

Jeg har bildene i større filer også, hvis noen vil se det. Men da må jeg sende de pr. mail.

Da er det opp til hver enkelt å gjøre en vurdering av hva Caffenol var god for i dette tilfellet.
    Bra saker Odd Magne!

I første omgang synes jeg at det er ganske så jevnt mellom 100 og 800, mens det helt klar skjer noe videre oppover. Faktisk synes jeg kanskje ISO 100 ser best ut. Men dette er selvsagt vanskelig å vite gitt at skanning og etterbehandling påvirker resultatet. 1600 og 3200 har helt klart trøbbel her. Kanskje lengre fremkalling hadde hjulpet. 12 minutter kan kanskje ses på som pull, fremfor push? Men hva nå enn du har gjort synes jeg disse eksponerings og fremkallingsmessig ser bedre ut enn mitt forsøk med 15min og 0.5g/l Kbr. Jeg kan ikke se at du egentlig behøver å justere så mye den ene eller den andre veien. Hva synes du selv da?

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin