Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,940   Posts: 1,585,683   Online: 986

Page 23 of 91 FirstFirst ... 13171819202122232425262728293373 ... LastLast
Results 221 to 230 of 902
    OMU
    OMU is online now

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen Erik,
    Jeg er i grunnen veldig fornøyd med resultatet. Som jeg har sagt før, jeg er glad i nattbilder,og synes Caffenol kommer veldig godt ut :-).

Men for å komme ordentlig til bunns, så burde jeg hatt de samme senene med forskjellig fremkallingstid.....

Jeg er på tur i mørkerommet nå, og til syvende og sist er det avgjørende hvordan reslutatet der blir.
    Og da vil jeg jo behandle alle negativrutenen individulet. - og det ville jeg jo normalt gjort med scannede filer også.

Synes også EI 100 blir veldig bra. Men da vil jeg nok velge en film med lavere iso.

Bruker vanligvis ikke Tmax, men HP5 og FP4, og skal nok teste litt mer med disse filmene.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Uansett takk for at du tok deg tid til å test TMAX400 i C-C-H. Det gir meg troen på at det kan fungere bra. Dine skans er noe flate, men det er ikke et problem hva digital etterbehandling gjelder. Jeg skanner også slik at råbildene blir ganske flate, dvs prøver å få med alle nivåene i skannet, og siden velge bort om jeg ønsker. Jeg tror at alle dine mellom 100 og 800 lett kan behandles for å få mere pønsj. Om de fungerer like bra i mørkerommet blir jo spennende.

Enig i at om man først skal eksponere ISO 100, så tar man et 100 film. Det er dog interessant å se hvor mye filmen og fremkallingen klarer å håndtere av over/undereksponering.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is online now

Shooter
    Multi Format
    Images
    67

Trenger du C-vitamin/Ascorbinsyre?

Hei til dere Caffenol'ere,

Jeg bor svært nær svenskegrensen og den 7. desember skal jeg mest sannsynlig over grensen etter litt julemat....

I Sverige selges ascorbinsyre for 9,90 pr. 35g. Dersom det er noen som trenger C-vitamin til julepressanger eller til egen fremkalleren, så kan jeg jo kjøpe noen poser.

Sender mot selvkost + porto.

(Må ta forbehold om at jeg ikke kan kjøpe flere kilo...)

Shooter
    Multi Format

Oppdatering amerikansk mål

Liten oppdatering.

I forbindelse med at jeg skulle veie ut 25 gram KBr til Anders, kjørte jeg et lite forsøk.

Kona har et sett med slike måleskjeer, de brukes visstnok til avansert kokekunst.
    Det er 1ml, 2,5ml, 5ml og 15ml

De to største tilsvarer amerikansk mål som følger :
    5ml = 1 tsp = 1 teaspoon
    15ml = 1 tblsp = 1 tablespoon

Det er greitt å vite når man leser til dels forvirrende amerikanske oppskrifter.

Neste spørsmål blir da: hvor mye utgjør DET i gram?
    Til det er å si at gramvekt i forhold til volummål varierer kolosalt med hva for slags stoff vi snakker om.

Innenfor vår lille vitenskap har vi med 4 forskjellige stoffer, soda, VitaminC (pulver), kaliumbromid (KBr) og pulverkaffe. Alle har stor variasjon på spesifikk vekt, dermed vil antall gram pr 5ml variere sterkt.

Neste gang jeg skal blande en mix, kommer jeg til å følge en amerikansk resept til fingerspissene, men VEIE det jeg først måler opp.

Jeg har ingen motforestillinger mot å måle VOLUM, som ivrig hjemmelader av egen ammunisjon i mange år, har jeg brukt volummål på krutt i over 20 år, uten det aller minste problem, og krutt har også varierende spesifikk vekt fra type til type og fra merke til merke. Det gir akkurat samme presisjon som å veie hver gang og er mye raskere.

Men jeg kommer til å kjøre forsøket som sammenligning, og for å analysere litt nærmere hva amerikanerne snakker om, siden volumetrisk mål er ganske vanlig der borte.

Foreløpig har jeg altså data kun fra kaliumbromid, KBr som følger.

Jeg skulle veie inn 25 gram akkurat.

5ml målet (1 tsp) ga ca 6,5 gram KBr pr 5ml.

4 mål ga omtrent nøyaktig 26 gram slik at en liten pich ble fjernet fra boksen (sorry Anders!) og 25 gram var målt opp helt nøyaktig.

Dermed har vi med stor presisjon 1 tsp KBr = 6,5gram
    Kommer tilbake med mere info når neste filmbatch skal fremkalles, det kan bli 110 film ser det ut til og Pentax 110 SLR som bare har stått her alt for lenge....det kom film fra USA i dag!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Bra Erik. Min kone har slike skjeer også. Muligens slipper jeg å lage store kvanta i fremtiden.

Forøvrig har jeg nettopp fremkalt to filmer ikveld. Én TMAX400 og en TMAX100. Umiddelbart mens de tørker side om side ser jeg at TMAX400 har mye mere slør enn TMAX100, til tross for 1g/l KBr mot 0.4g/l. TMAX400 fremkalt i 13:45, og TMAX100 i 16:00. Om det blir noe å poste får vi se. Jeg har fått tilbake min 85mm, men den ser umiddelbart ut til å ikke lenger fokusere til uendelig. Det og at speilet låste seg, midtveis i den ene filmen. Så jeg er litt usikker på om det blir noe ordentlig av bildene.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Det var triste nyheter, en god Kowa skal helst holdes i god trim og brukes forsiktig. Jeg tror du trenger en Yashica TLR, som backup!

PS takk for tips mht TMax400, jeg kom i skade for å ta noen viktige bilder på en boklansering, hele filmen og MÅ få et bra resultat, jeg tror jeg tar hintet og går opp til 1,5 gram KBr og kanskje øker tiden lite granne (slørhemmer bremser jo fremkallingen i vanlige sammenhenger)

EP

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Jeg fikk løst opp speilet. Litt gymnastikk og symaskinolje så er den god som ny. Fordelen med Super 66 er at man kan ta av bakstykket og kommer dermed til speil mv.

Yashica Mat 124? Ja det hadde jo forsåvdit vært fint det.

Angående TMAX400 så ser det unektelig ut som mer Kbr kan være tingen. Sammenlignet side om side er nok TMAX100 filmen en anelse mer fremkalt som det er. Den tåler også et par minutter til vet jeg fra tidligere forsøk, men 16 minutter er nok greit nok. Så TMAX400 med 1,5g/l Kbr kan sikker tåle 15-16 minutter.

Skal melde om resultater etterhvert.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Toppers, du gjør en stor innsats i videnskabens tjeneste!

:-)

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    TMAX400 har mye mere slør enn TMAX100,
    Hei

Vær oppmerksom på at tmax bruker veldig lang tid i fixen, ca 10 min, om tmax400 trenger mer tid en tmax100 vet jeg ikke. Men film kan fix'es mer etterpå. Dårlig fixa kan oppleves som slør.

Kent

Shooter
    Multi Format
    Det derre vil jeg ha en nærmere forklaring på kent. Det strider mot alt Windisch lærte meg på 1960-tallet!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin