Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,761   Posts: 1,516,108   Online: 926

Page 24 of 91 FirstFirst ... 14181920212223242526272829303474 ... LastLast
Results 231 to 240 of 902
    kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    Det derre vil jeg ha en nærmere forklaring på kent. Det strider mot alt Windisch lærte meg på 1960-tallet!
    Jeg vet ikke hvorfor...

Kent

Shooter
    Multi Format
    Nei akkurat - det er et dårlig utgangspunkt for å dele ut råd.

Hva er ditt fixeringsregime?

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    Nei akkurat - det er et dårlig utgangspunkt for å dele ut råd.

Hva er ditt fixeringsregime?
    Databladene til Kodak.

Kent

Shooter
    Multi Format
    Javel, og hvor finner du referanse til rådet du ga der?

Jeg spør ikke for å lage trøbbel, jeg spør for å oppklare en uklarhet, og for - om mulig - å motvirke spredning av såkalt nettkunnskap.

Rett og slett hva er riktig og mest praktisk måte å gripe an saken på, om man står ovenfor en tidligere ukjent kombinasjon av film/fremkalling, når man kommer til fixeringsstadiet?

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Jeg avstår fra videre rådgivning.

Kent

Shooter
    Multi Format
    Det tror jeg er best, for hittil har du levert det motsatte i denne saken!

Vi kan lage en annen tråd om fixering for ikke å støylegge denne VIKTIGE tråden.

OMU
    OMU is online now

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei;
    Jeg bruker vanligvis ikke Tmax. Har kun brukt noen ruller jeg har fått og som jeg har hatt i fryseren.
    Jeg har også hørt at Tmax må fixseres dobbelt så lang tid som annen film.....

Men i og med at dette ikke er en vanlig film for meg, har jeg ikke giddet å sjekke dette. Men det har jeg gjort nå.

Ref. Kodak datablad:

http://www.kodak.com/global/en/profe...4016/f4016.pdf, side 9:

"Fix at 65 to 75°F (18 to 24°C) for 3 to 5 minutes with
    vigorous agitation in KODAK Rapid Fixer"

Så da er vel det avklart.

Forøvrig så synes jeg det ikke er nødvendig å ha en slik skarp tone her, Erik.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Jeg skal sjekke opp dette med fikseringen når jeg vel kommer meg hjem. Jeg har fiksert både TMX og TMY i 5 min for både TMAX og Caffenol. Jeg har da muligheten til å sammenligne "før og etter".

Så må du huske da Erik at vi, med denne tråden, også blander vitenskap med tillært erfaring gjennom eksperimentering som vi nødvendigvis ikke kan fullt ut forklare resultatene av. Om Kent opplever at fikseringen virker inn på resultatet slik eller slik skal man ikke nødvendigvis måtte avkreve bastante forklaringer på hvorfor og hvorledes.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    SKARP TONE? JEG SPURTE HØFLIG ETTER EN FORKLARING!

Riktignok spurte jeg fordi jeg mente og mener at det han spurte om var BALDERWASH, men det er mitt privilegium, jeg er dundrende uenig, og liker ikke at noen lager seg en (falsk) forklaring basert på noe han ikke forsto i et engelsk datablad. Mere om det senere, men helst i en annen tråd, å begynne å snakke om fiksering her er en avsporing og tullprat.

Som jeg leser deg, er du i stand til å se forskjell på kjemisk slør på en film og utbrukt fikser.

DET HAR IKKE SKJEDD NOE VESENTLIG FRAMSKRITT PÅ FIXERINGENS OMRÅDE SINDEN 1930-TALLET, OG OM NOEN TVILER, SÅ STÅR DET AKKURAT DET SAMME STORT SETT PÅ DATABLAD AV I DAG SOM DET DERE REFERERER TIL, JEG HAR DATABLAD OG DATABØKER SOM GÅR GANSKE LANGT TILBAKE.

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    "Designed grain" filmer, som T-max of Delta, inneholder mer sølvjodid enn "tradisjonelle" filmer. Sølvjodid er omtrent ti ganger så tungtløselig som sølvbromid. Derfor anbefales lengre fikseringstid med "normal" fix, men stregnt tatt bør bare hurtigfix med ammoniumtiosulfat brukes på disse filmene.

Det har skjedd VELDIG mye fremskritt i filmemuljoner siden 30-tallet!

Og om noen ikke vet det, så har jeg universitetsutdannelse i kjemi.
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin