Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 72,417   Posts: 1,596,657   Online: 1177

Page 25 of 91 FirstFirst ... 15192021222324252627282930313575 ... LastLast
Results 241 to 250 of 902

Shooter
    Multi Format
    Og hva har dette med dette å gjøre?

Sølvjodid og sølvbromid i varierende blandingsforhold har vært brukt siden 1890-årene.

Fremgangsmåten er beskrevet i annen tråd, flytt fixerdiskusjonen DIT og slett alle referansene til det her, for det er OFF TOPIC.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Heisann

Bilder tatt under veldig forskjellige lysforhold. Først TMY-2 m 1g/lKbr CCH, 13m45s @20C. Stort sett eksponert 1/3 stop over (EI 320 et sted):

Grått og trist vær:

TMX i CCH med 0.4g/l KBr, 16min @20C. EI 70-80 ca
    Ettermiddagsol med en del skyer (slik jeg liker det):

Nattbilder, ca 32s på meteret ved f8. Justert til 65-75s:

Nå er jeg tom for TMAX400. SÅ det får drøye litt til neste test. Den blir med mer KBr og noe lenger fremkallingstid for å kompensere for KBr´ens påvirkning. Synes å se at fremkallingstidsmessig er det nokså riktig slik det er.

TMX100 derimot viser seg konsistent. Og med vidt forskjellige kontrastforhold på samme filmrull, så takler CCH det veldig bra.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Eirik, jeg må bare bøye meg i støvet, hva med ærestittel her :

der KaffeMeister?

Jeg likte spesielt Nattbildene og langtidskompensasjonen, slikt er det ikke mange som kan på fingrene i vår tid!!

Om folk bare kunne nøye seg med å prøve selv, i stedet for å sitte på en stein og tvile!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk Erik

Jeg ble selv imponert over hvor bra nattbildene ble. Ikke minst at det ble så fine toner i de, trodde nesten de skulle komme ut blassere enn en brite lagt på sprit.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen;
    Flotte bilder Eirik.
    Jeg er ingen vitenskapsmann, men synes nattbildene er de som imponerer meg mest. Har drevet ganske mye med fotografering under dårlige lysforhold. Og tror, uten å ha vitenskapelig belegg for det at Caffenol er veldig bra for slikt arbeid.

Jeg har lagt ut noen bilder i standardgaleriet, og tenkte ikke på å legge de her. Men siden Eirik fortsatt ikke kan se de der (?) så legger jeg noen her også.

Tmax 400, Caffenol-C-H, 1gr/l Kbr. 12 min fremkallingstid.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Bergen+001Scan-101031-0001.jpg   Bergen+001Scan-101031-0002.jpg   Bergen+001Scan-101031-0010.jpg  

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Neste test blir med Fomapan 100 og 400.
    Veldig glad i disse filmene fremkalt i Rodinal, men Caffenol må prøves.

Fomapan 400 har rykte for å bli veldig fort utbrendt i høylysene. Så får vi se om Caffenol kommer til sin rett her?

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Veldig fine saker Odd Magne. Enig i at Caffenol-C-H takler store kontraster med glans. Det er når det er veldig flatt lys at jeg synes den kunne vært bedre. Skal lese litt og se om det er variasjoner å finne som takler slike forhold bedre.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Du er nok litt av en Kaffemester du også Odd Magne! Flotte bilder, du er heldig som har en så flott by med så flotte nattmotiver å øse av!

Caffenol er en spesiell fremkaller, det er en utjevningsfremkaller, det er en finkornfremkaller og den er svært aktiv, dvs det er også en pressingsfremkaller, i en pakke, IMHO.
    Det er godt mulig at man kan tilpasse og skreddersy egenskapene ved å forandre på resepten som Ezzie antyder, her er i allefall rom for forskning.

Mens vi for bare ei ukes tid lurte på om det gikk å kjøre TMax400 sitter vi nå med fasit som sier at TMax400 er spesielt egnet og spesielt nar den brukes på kontrastrike og vanskelige motiver, som feks nattbilder.

Det er rett og slett fantastisk hva den lille banden som driver med dette rundt i verden har fått til på kort tid. Gleder meg til resultater på Fomapan 400, har sett flotte resultater på HP5.

Til de som fortsatt tviler: bare SE på hva Odd Magne og Eirik får til!
    Last edited by Removed Account2; 11-08-2010 at 06:11 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Veldig fine saker Odd Magne. Enig i at Caffenol-C-H takler store kontraster med glans. Det er når det er veldig flatt lys at jeg synes den kunne vært bedre. Skal lese litt og se om det er variasjoner å finne som takler slike forhold bedre.
    Hva om du setter til litt NaOH? da øker ph kraftig, da øker aktiviteten (og ISO!) og muligens kontrasten. Reinhold feks er opptatt av det motsatte, han er på jakt etter oppløsning og fine korn, derav Caffenol C-L, mens øket aktivitet gir korn, er jeg redd......

Jeg kjøper NaOH i butikken, flaskene står rett ved siden av Krystallsoda, og er som regel merket Kaustikksoda. Biltema selger det under det navnet.

NB! får vel gjenta advarsler gitt før her, før jeg får Ole på nakken : Kaustikksoda er farlige saker, får man det i øynene har man sekunder å gjøre på før alvorlig skade er skjedd, man skal være ekstremt forsiktig med å helle kaustikksoda i vann, det blir utviklet en kollosal varme, væsken kan koke, det ber best å gjøre dette ute da dampen er skadelig, og det er best å gjøre dette i vannbad, dvs la flasken stå i et stort kar med iskaldt vann.

Et forsøk med å sette til bare et gram eller to pr liter er kanskje verdt å prøve?
    (og bortsett fra at oversterk varme kan skade den delikate C-vitaminblandingen vår og koke kaffen, er det ingen fare for eksplosjon om man bare tilsetter et lite gram til en liter)

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Adox CHS 50 4X5
    Caffenol-C-L semistand
    70 mins @ 20°C - 1.0g KBr
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Chapin-Mesa.jpg   Chinle-Wash.jpg   Red-Rock-N.P.jpg   Saguaro-N.P.jpg  
    Last edited by FiatluX; 11-08-2010 at 08:04 AM. Click to view previous post history. Reason: Forgetfulness

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin