Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,926   Posts: 1,585,126   Online: 852

Page 26 of 91 FirstFirst ... 16202122232425262728293031323676 ... LastLast
Results 251 to 260 of 902

Shooter
    Multi Format
    Flotte bilder Fiat! Hva for slags format brukte du, er dette med et av kameraene dine i avtatren?
    Og den lille fargetonen, den legger du til etter skanning, ved litt oppskarping i PS?

Muligheten til å øke kontrast i PS gjør, etter min ringe forstand at man skal hilse lav kontrast velkommen, det gir rom for å redde detaljer i både lys og skygge!
    Jeg ble særlig imponert over bildet av kaktusen, det har en nydelig gradasjon rett og slett.

Eirik, du ser at tittelen der KaffeeMeister, DEN blir det konkurranse om!

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Jep, fargetonen er pålagt i PS som en efterligning af den selenium evt. bruntoner jeg ville ha brugt på en papirkopi..
    Ser du, alt er rødt i den ørken, så den tone passer perfekt til at gengive lidt af stemningen.

Og mht til kontrast så har du ret, jeg scanner miner billeder i Silverfast AI Studio "32bit HDRi greyscale" og "2X Multiexposure, increases the density range", det gir et så kontrastløst scan at ALT er med, siden gir jeg billedet PS Levels og Smart sharpen = Radius 100% Amount 1.0 px, evt. lidt dodge/burn og så toner.. Thats it!

Shooter
    Multi Format
    Takk for verdifull info.

Så vidt jeg forstår driver Eirik på i mørkerom også, og da er jakten på litt kontrast og smell i negativene fullt forståelig.
    Ulike media krever ulik behandling og tilpassing.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    @Fiatlux. Veldig flott og tøft gjort. Jeg hadde tenkt meg om to ganger med LF negativer jeg hadde måttet reise verdenen rundt for å gjenskape. Jeg også legger på en svak seleniumaktig tone på mine scans. Sist jeg skannet fjernet jeg alle presets (jeg skanner en og en og justerer alle histogrammer hver for seg alltid), også de man ikke ser Epson SW setter, og viops så fikk jeg se at skanneren faktisk kan se en svak kaffetoning på negativene. Denne var faktisk ganske så fin. Skal se om jeg kan få gjort et skan og beholdt den tonen gjennom all postprosessering.

@Erik. Ikke aktiv i mørkerommet ennå. Det kommer nok med tiden. Må pusse opp og innrede et 4 talls andre rom først, så får vi se. Og hva kaffeemeister gjelder så ikke glem Tormod heller. Han er durkdreven på Caffenol han også. Jeg er bare en skabbete amatør.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    @ Ezzie. Jeg scanner også helt uden presets og har en svag kaffetoning. Mest tydelig i de hvide rammer og Adox CHS tar imod kaffetoning på en helt anden måde=mer end Tmax.

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Enda flere suksesser med Caffenol;
    Jeg rota rundt i en gammel fotobag, den med en Cannon AE1 i... og der fant jeg en film..

Kodacolor Gold 200. Og i boksen lå det en lapp med min håndskrift og hvor det sto: "11.11.1989, 14 bilder"
    Gjett om jeg var spent!
    En mail til Erik og han anbefalte Caffenol C-H, og slik ble det.

Fremkalte filmen i dag og det ble suksess! Den ble veldig tykk, og jeg vet ikke om jeg kan få noe ut av den i mørkerommet. Men scanneren taklet den elegant.

De to første bildene er altså fra 1989 og det er min yngste datter som er fotomodel. For samenligningens skyld hekter jeg på et bilde som er to uker gammelt. HP5+ i Caffenol C-H.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Mona_891111_07.jpg   Mona_891111_08.jpg   Bergen+001+Scan-101031-0002.jpg  

Shooter
    Multi Format
    Hmm. gratulerer med dobbelt suksess! Både med filmen og dattera, så heldig som du har vært med den siste antar jeg hun er mest lik sin mor??!
    Det ble litt korn i den gamle filmen, du har vel ikke frewmkalt G200 før så du kan sammenligne? Jeg mener at mine G200 gir litt mindre korn enn det derre....

Artig det derre, så lar vi stafetten gå til neste mann som gjør et slikt funn i en bag eller ei skuff, men med en liten twis : dersom du finner en lapp eller et notat som sier hvor mange bilder det er tatt, setter du inn filmen og kjører fram like mange eksponeringer PLUSS 2, med lokk foran objektivet, slik at det ikke ødelegger noe. Så tar man ut resten av filmen på vanlig måte, og fremkaller i Caffenol som anbefalt, og SAMMENLIGNER nye og gamle opptak! For det er kjempeinteressant å se hvordan film holder seg og lagres og om latent bilde virkelig ødelegges med årene, jeg har en liten boks gamle filmer som skal fremkalles, dessverre er ingen av dem merket slik at jeg kan sammenligne.....

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen;
    Jeg er glad i korn, så det er å betrakte som bonus :-)

Vurderte å sette filmen i et kamera og fortsette eksponeringen. Men jeg har to Canon, ett som eksponerer fra begynnelsen av rullen og som jeg må spole tilbake. Det andre drar filmen frem og eksponerer baklengs. Var ikke sikker på hvordan filmen var eksponert og ville ikke ta noen sjangser. Uanset, TAKK FOR HJELPA. For meg ble det en kjempesuksess!!

PS, jenta på bildene har en farmor fra Agdenes. Kanskje det er derfor hun er så vakker

Shooter
    Multi Format
    Hels ho, bæstemor e jordbærpi, helt sekkert det og ho fordreidd nok hauan utti der i gammeldagan.
    Ha vørri på jordbærfest utti Lensvika mang, mang gång æ.

Med stor suksess!

Skjønne godt hvorfor du ikke tok sjansen på noe eksperiment når det lå slik an med kamera, oppfordringen går vidre til nestemann!

Shooter
    Multi Format

Noen som har lagt merke til dette?

Keg har hatt noen skuffende resultater, svakere fremkalling, så tenker jeg meg om, leser dette og "kommer på" at jeg har skiftet Vitamin C fra de svenske 35grams posene til 100 grams plastbeholder fra apoteket!

http://www.apug.org/forums/groups/co...1-headsup.html

Flere som har lignende erfaring? Jeg skal kjøre et forsøk for å se om det virkelig er en feilkilde her!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin