Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,927   Posts: 1,556,811   Online: 870

Page 27 of 91 FirstFirst ... 17212223242526272829303132333777 ... LastLast
Results 261 to 270 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Erik

Hva mener du selv da? Er det mer konsentrert denne aptotek versjonen, eller mindre?

Forøvrig så har jeg endelig etterbehandlet dette bildet fra samme rull som over. Jeg gledet meg til resultatet når jeg tok bildet, men når man etterbehandler på mindre formater og med 72dpi, så blir det ikke det samme. Må ses i minst. 1024x1024 for å få en følelse for bildet. Denne tror jeg kan gjøre seg i et 10x10 toms forstørrelse. Tatt med Kowa m/85mmf2.8, stativ, MLU, 1s eksponering. Detaljrikdommen er så stor at når komprimert til JPG er den over dobbelt så stor aom andre filer i tilsvarende størrelse. Dessverre gjør Flickr også noe med dette bildet, men dere ser nok likevel at Caffenol er istand til å ivareta fintegning, eller hva?

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    F'ng AWEsome! På skjermen min blir den 11x11 tommer når den fyller skjermen, sylskarp, forstørret 200% fyller den hele skjermen horisontalt og må skrolle for å se toppen - fremdeles sylskarp, på tross av JPG og Flicr. Her har både DU, Kowa og Caffenol gjort en helt superb jobb!

Når det gjelder Vitamin C fra svensk ICA vs fra norsk apotek, ser den norske ut til å være mere granulert. Etter at jeg uten å tenke på det begynte å bruke apotekversjonen, har jeg hatt tynnere negativer og noen uforklarlige elendige versjoner med Fuji-film.

Enten egner ikke Fuji seg i det hele tatt (husk at dette gjelder Fuji fargeNEGATIV film vs Kodak Gold fargenegativfilm, men Reinholdt har rapportert lignende katastrofer med ny Rollei S/H film), eller norsk vitamin C er mindre aktiv, eller igjen Fuji trenger MYE lenger fremkallingstid enn Kodak.

Nåvel utfordringen ligger i jakten på det perfekte - og der har du i allefall lykkes godt med negativkvaliteten på bildet over, Eirik!

ep

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Wow Ezzie, perfekt kontrast og "texture"!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Tynnere negativer sier du Erik?

Betyr ikke det at det er mindre Askorbinsyre i den apotekversjonen? Vitamin C skal liksom fremskynde fremkallingen, og da er det lett å anta at ikke det skjer like mye med den granulerte versjonen (den har sikkert et lag som skal beskytte den mot å løse seg opp for tidlig (i mave eller lign)? Det vil jo dra ned askorbin konsentrasjonen. En teori du kjenner deg igjen i?

Takk for skryt for bildet, både Erik og Fiat. Tekstur er nettopp det denne handler om. Det er så mye at det kan fort blir for rotete. Men forstørret blir det plutselig noe annet. Å få til riktig kontrastbalanse var faktisk det jeg jobbet mest med i etterbehandlingen. Hva eksponeringen gjelder målte jeg med en gammel seleniumssak. Pekte den hit og dit og eksponerte to stopp under mørkeste avlesning for å sikre detaljer i skyggepartier. Er ikke veldig redd for utbrenning med TMAX100 og Caffenol.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Det er akkurat DET som ble lansert i den engelske tråden jeg refererte til Ezzie!

Både et mulig beskyttelseslag som du lanserer (det er jo "medisin" på apoteket!) og også en annen kjemisk sammensetning. Tydeligvis er sammenhengen mere innfløkt enn som så, Askorbinsyre er visst ikke bare askorbinsyre, muligens selger man noe annet som "askorbinsyre" på apoteket, fordi den varianten man selger der er mere effektiv i biologisk sammenheng, blir raskere og mere direkte tatt opp i kroppen, sies det. Antakelig betyr det at for VÅRT FORMÅL, er bare en prosentdel av kjemikaliet til stede som askorbinsyre som vil omdannes direkte til askorbat, som sies å være fremkallerstoffet.

Mulig vi kan verve Ole til å se nærmere på dette, jo fglere forstandige folk som graver fram datablad og leter seriøst, jo bedre.

Enkelt og praktisk vil jeg si at jeg reagerte - men bare litt - på at apotek-askorbin ikke ga så klar og fin IRRGRØNN farge når jeg blanda soda og askorbin, som når jeg brukte svenske-askorbin.

Jeg legger foreløpig apotek-askorbin til sides og vender tilbake til svenskehandelen, for det virka flott. Nå skal jeg gjenta den største skuffelsen, nemlig Fuji, men med svenske-askorbin, fordi denne Fujien har jeg bare brukt apotekvare på!

Uansett, dette er foreløpig bare en teori, og om noen får svært tynne negativer med apotekvare, foreslår jeg rett og slett å doble doseringen av Vitamin C! For jeg tror ikke det er noe annet enn et spørsmål om få en skikkelig aktiv fremkaller, og askorbin er som du sier, gasspedalen.

Et siste poeng: KBr så ut til å bremse aktiviteten voldsomt, i forhold til svenske-vare. Jeg tror det blir 150km's harrytur her ganske snart!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Jeg skal sende med kona en bestilling når hun vel skal over om en ukes tid. Enkelt fortalt: Tøm hylla, jeg betaler!

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Det kommer til å bli straffetoll på dette herre, når myndighetene oppdager denne innsmuglingen av kjemikalier!

:-))

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hallo gutter;
    Nå henger en teststripe av Tmax P3200 til tørk. Prøvde med C-C-L, rett ut fra resepten hos Reinholt. Det ser ut til at jeg har fått greie bilder, men filmen er svart av slør.
    Brukte 1gr/liter, så da bør jeg vel prøve med 2 g/liter? Fremkalte i 70 min slik Reinholt anbefaler, men er det noen grunn til å forlenge tiden?

Shooter
    Multi Format
    Nå har jeg kikka etter på sidene til Reinholt, men finner ikke noen referanse til TMax P3200 i farten. Husker du hvor du så det?

Og 70 min. Hvordan agiterer du? SVJH sier Mr. R. 70 min med stand-development. Det han sier i databladet er 20-30 sek agitasjon til å begynne med, DERETTER SKAL TANKEN STÅ!
    I den senere tid har han endret syn på dette, nå er det agitasjon 30 sek, så 2min, 4, 8, 16, 32 min, det øker aktiviteten noe.

Dersom du har agitert som normalt, dvs 5 sek pr minutt, har du overfremkalt, agitasjone er en akselerator.

Sterkt slør er også en indikasjon på overfremkalling IMHO, og selv om du øker KBr, som er bremsefaktor, ville jeg kuttet med på tiden, i allefall med 10 min.
    Hvordan blir bildene når du skænner da? Tipper de blir bra allikevel jeg, Caffenol er forunderlig slik.....

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    Enkelt og praktisk vil jeg si at jeg reagerte - men bare litt - på at apotek-askorbin ikke ga så klar og fin IRRGRØNN farge når jeg blanda soda og askorbin, som når jeg brukte svenske-askorbin.
    Irrgrønn farge?

Når jeg blander soda og c-vit både svensk apotekvariant som jeg har brugt mest eller "svenske-askorbin" fra supermarkedet, blir det aldrig en anden farge.. Kun kortvarigt uklar men fargeløs!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin