Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,747   Posts: 1,515,683   Online: 873

Page 28 of 91 FirstFirst ... 18222324252627282930313233343878 ... LastLast
Results 271 to 280 of 902

Shooter
    Multi Format
    Sikker på det? Enkel fargeteori sier at du ikke ser denne fargen i lampebelysning, i allefall ikke særlig godt. Men på kjøkkenbenken, midt foran et vindu på formiddagen var det et såpass påtakelig tegn på en kjemisk reaksjon at jeg tenkte å fotografere det (digitalt...brrrr....) og legge det ut her, dessverre ble det med tanken. Du må ALLTID ta hensyn til belysningen når du observerer farger, det er derfor politiets vitner ser feil når de rapporterer farger på biler om natten.....

Disclaimer, denne effekten observerte jeg spesielt sterkt nå jeg eksperimenterte med lager-falsker, dvs 3 litersflasker, hver med 3 ganger så sterk onsentrasjon, hvor man måler ut 173 fra hver falske og blander etter tur.

Da ble fargen slik : 1 litt turbid (uklar) soda, grønngul soda-askorbat, og svart-brun Kaffenol.

Som sagt er effekten betydelig lavere i trinn to med Apotekvare. Jeg har imidlertid flere bokser å teste, så dette kan ta tid.
    Last edited by Removed Account2; 11-14-2010 at 03:50 PM. Click to view previous post history.

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    35
    Jeg er sikker! Jeg har blandet i dagslys ved vinduet, ved 2800-3200 kelvin lampelys, ca. 4800 kelvin lysrør osv.
    Måske kommer det an på den type soda og/eller askorbin varianten der blir brugt, men jeg forstår det bedre når du blander stock-blandingen!

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    Nå har jeg kikka etter på sidene til Reinholt, men finner ikke noen referanse til TMax P3200 i farten. Husker du hvor du så det?

Og 70 min. Hvordan agiterer du? SVJH sier Mr. R. 70 min med stand-development. Det han sier i databladet er 20-30 sek agitasjon til å begynne med, DERETTER SKAL TANKEN STÅ!
    I den senere tid har han endret syn på dette, nå er det agitasjon 30 sek, så 2min, 4, 8, 16, 32 min, det øker aktiviteten noe.

Dersom du har agitert som normalt, dvs 5 sek pr minutt, har du overfremkalt, agitasjone er en akselerator.

Sterkt slør er også en indikasjon på overfremkalling IMHO, og selv om du øker KBr, som er bremsefaktor, ville jeg kuttet med på tiden, i allefall med 10 min.
    Hvordan blir bildene når du skænner da? Tipper de blir bra allikevel jeg, Caffenol er forunderlig slik.....
    Har heller ikke funnet noen referanse til P3200, hverken hos Reinhold eller noe annet sted. Derfor klippa jeg av en teststripe og fremkalte "etter boka". Dvs med de kjemikaliemengdene han anbefaler og med STAND development for 70 min.

Jeg er sikker på at jeg får gode scan med denne filmen. Men jeg har som mål å få negativer som jeg kan bruke i mørkerommet. Kan nok bruke den jeg har, men det vil ta en evighet i eksponeringen.

Jeg antar at det er en blanding av overfremkalling og for lite Kbr. Eller om Kbr bremser nok til at det blir bedre?

Skal se litt nærmere på filmen i morgen, kanskje også bruke densitometeret.

Det ser ut til at kontrastomfanget er til å leve med, om enn litt lav kontrast.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by FiatluX View Post
    Jeg er sikker! Jeg har blandet i dagslys ved vinduet, ved 2800-3200 kelvin lampelys, ca. 4800 kelvin lysrør osv.
    Måske kommer det an på den type soda og/eller askorbin varianten der blir brugt, men jeg forstår det bedre når du blander stock-blandingen!
    <forbauset> hvorfor er det lettere å forstå med stock-blandingen? Jeg ville tro at man kan forvente mindre reaksjon med stock-blandingen, det var i allefall DET jeg ville teste, Vitamin C sies jo å ikke være holdbart når det eksponeres mot oksygen?

Stock-blandingen gav for øvrig dette resultat (svensk Askorbinsyra), jeg blandet 3,3 liter, dvs 3 flasker a 1,1 liter, med 3,3 ggr kjemijkaliemengden i hver. Jeg observerte denne fargereaksjonen, og ellers oppførte de utblandete kjemikaliene seg nesten som fersk mix, liten forskjell på aktivitet fra fersk blanding og til siste. Jeg brukte opp 3,3 liter fremkaller på 2 - 3 uker, så det er ikke så overbevisende lenge, men man KAN gjøre det, hver for seg er væskene mere holdbare enn jeg fryktet. Det så faktisk ut som om kaffen er den minst holdbare, den ble i allefall mere og mere brungrå, i stedet for mørkebrun, jeg er usikker på om det er en bakdel, ettersom det ikke er kaffen men kaffeinsyre vi er ute etter!

EP

PS ser med spenning fram til hva du finner ut Odd Magne!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    @Erik og Fiatlux. Jeg får en skikkelig gulfarve, med et skjær av grønt. Nesten slik som refleks vestene som Politi etc bruker.

@ Odd Magne. C-C-L blandignen til Reinhold antyder at for enkelte filmer må du ha inntil 2g/l. Men jeg har ikke sett at han har prøvd noen 3200 filmer (strengt tatt 1600 eller hva?). Kanskje de trenger ennå mer? Sekundært så trenger vel raskere TMAX filmer kortere fremkallingstid, så hemmingen til KBr'en oppveies kanskje noe?

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei igjen;

Jeg får vel observere fargen nøyaktig og i dagslys jeg også da.....
    Jeg har blandet kjemikalier i bruksløsninger, ref. Erik's metode. Og foreløpig fungerer de bra. (Skal se på datoen når jeg kommer hjem)

Når det gjelder P3200 så tenker jeg å prøve med 2 g/l Kbr, og så beholder jeg fremkallingstiden og agiteringen (eller mangel på agitering). Da får vi kun forandring i én variabel. Når vi først har funnet kjemiblandingen, så er det jo en relativt smal sak å endre agitering/tid for å finjustere kontrasten.

Kommer tilbake med resultater i løpet av dagen .

Shooter
    Multi Format

NB! Advarsel!! Vitamin C Advarsel! NB!!

Nå har jeg plukka frem Vitamin C lageret og sett litt nærmere på hva det er.

Vi har med to hovedtyper å gjøre : fra svensk krydderhylle og fra dansk helsekostbutikk har vi med Asakorbinsyre PULVER (merket E300) å gjøre.

Fra norsk apotek i nøytral plastflaske merket Acidum Ascorbicum askorbinsyre har vi med krystallinsk vare å gjøre!

Krystallinsk vil si at det er bundet vann - H2O molekyler i stoffet, derfor må man ha MYE HØYERE VEKT!!

Det finnes feks formler for dette hos Reinholt når det gjelder Soda, som finnes som vannfritt og krystallinsk.

Det er ingen fare, man må bare kjenne molekylvekten og regne om og bruke MERE av apotekvaren.

man ser forskjell med en gang man ser begge typer ved siden av hverandre, apotrekvaren ser ut som tørt sukker, E300 ser ut som litt vannfuktet melaktig støv.

Derfor har jeg fått merkelige resultater når det gjelder CC-L, jeg har brukt for lite askorbinsyre.

Den danske pakningen har en annen interessant opplysning også :

1 tsk (5ml) = 3,7 gram Da kan man regne om amerikanske oppskrifter. Og en rask kikk på de viser at yankeene bruker ekstremt lite av alt.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    @Erik og Fiatlux. Jeg får en skikkelig gulfarve, med et skjær av grønt. Nesten slik som refleks vestene som Politi etc bruker.
    Basert på fargeforskjellen og i lys av det jeg skrev om krystall vs pulver, vil jeg anslå konsentrasjonen i krystallene til å være under 1/2 parten.

Jeg har sporet opp vedkommende som sittter på produktblad hos apotekproduksjon AS og ringer dit nå. Har også mailet Santa maria krydder MTP å få avklart hvorfor vi i Norge ikke kan kjøpe askorbinsyre E300 i krydderhylla, som i Sverige.

PS Snakka med en HYGGELIG dame hos Santa Maria, hun skulle sjekke en gang til og huska godt at hun hadde fått mail om saken, den var vidresendt til en kollega. Hun lovte å sjekke en gang til hvorfor E300 ikke er å få i Norge og lo godt da jeg avslørte hva VI skal bruke det til og lovte henne at dette kunne bli starten på et voldsomt marked!

DEt kan tenkes at vi knekker denne også.
    Last edited by Removed Account2; 11-15-2010 at 07:59 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Oppdatering

Så har jeg snakka med en hyggelig dame hos apotekprodusjon også!

Hun avviste at det kunne være noen kjemisk forskjell på E300 i pulverform fra Santa maria og deres askorbinsyre, annet enn at "det kan jo tenkes at de løser seg opp forskjellig". Det tilgir jeg damen, hun driver med medisin, vi driver med kjemi, og kjemikalier i vandige løsninger ER kjemikalier i vandige løsninger.

Imidlertid har jeg sjekket litt mere på Google og Wikipedia (yeah, those sources are quality controlled.....) der snakker man faktisk om forskjellige utgaver av denne askorbinsyra, forskjellige STEREO-mere typer, kanskje Ole kunne komme inn og se på dette med friske øyne? Men jeg er ikke sikker på at selv om den biologiske funksjonen på disse to manifestasjonene av (nesten) samme stoff er lik, så vil de reagere forskjellig til vårt formål.

For at ikke dette skal være helt ubegripelig for alle, antyder jeg at stereomere stoffer i organisk kjemi oppfattes som speilvendte utgaver av samme stoff, med lignende men ikke identisk kjemisk oppførsel. Dette er vanlig i mange sammenhenger, i vanlig sukker feks, finner man slikt. Igjen Ole kan sikkert gi en bedre forklaring enn meg, jeg har ikke dypdykket i dette nå og det er LENGE siden jeg befattet meg med slikt sist......

Nåvel, oppsummert mener jeg å antyde at det kan stå askorbinsyre på glasset, men være to forskjellige stoffer, som allikevel er Vitamin C og som virker slik i kroppen, men ikke virker likt i fremkallertanken - og at vi ikke kan vite noe om dette helt nøyaktig, fordi det ikke foreligger datablad som forteller 100% nøyaktig hva vi har med å gjøre.....

Phuuuuuu! Jeg sitter her med dundrende hodepine, det gjør fortsatt vondt å tenke i slike baner!

Til slutt en positiv nyhet fra samtalen med apotekproduksjon :

Ikke bare er askorbinsyre tilgjengelig fra ethvert apotek: det er også natriumaskorbat.

Og hva er nå Natriumaskorbat? Jo det er det stoffet vi får når vi blander soda og vitamin C! Når vi blander disse to stoffene får vi en kjemisk reaksjon (signalisert med et fargeskifte, som sagt over her).

Enhver organisk kjemisk reaksjon har en tendens til ikke å løpe 100%, det er en av vanskene med organisk kjemi, mange konkurrerende reaksjoner skjer samtidig. Derfor er virkningsgraden ofte mellom 25% og 50%, det er derfor man må destillere, for å si det litt enkelt!

Når vi gjør dette med soda, betyr det sannsynligvis at bare en del av askorbinet omsettes til askorbat. Det begrenser fremkallerens aktivitet og effektivitet. Men askorbin finnes fremdeles i løsning og KAN trenkes å fortsette å omsettes til askorbat, etter hvert som fremkallingen forbruker askorbatet i løsningen - det kan gjøre min tanke litt overflødig:

Når jeg fikk høre at Natriumaskorbat kan bestilles, ba jeg om produktnummer.
    Deretter ringte jeg det lokale Alliance/Boots apoteket og bestilte!

Så nå blir det forsøk med Natriumaskorbat her, direkte i løsning, i stedet for askorbinsyre!

produktnummer :

100 gram natriuoaskorbat : 246827 pris ca 116 kroner
    1000 gram natriuoaskorbat : 321260 pris ca 760 kroner

Kommer på onsdag, da skal det legges nye planer!

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei igjen;
    Må si jeg er imponert over arbeidet du driver Erik, men kjemien blir litt for drøy for meg. Men vi har det alle morro!

Så til min rapport om Tmax P3200.
    Økte Kbr til 2 g/l og fulgte ellers Reinhold's anbefalinger for C-L. Altså 16 g/l soda, 10 g/l ascorbinsyre og 40 g/l kaffe. Fremkalt i 70 min, stand.

Jeg ble kvitt tåken. Filmen ser fin ut, men jeg lurer litt på om det ble i meste laget. Tenkte jeg kunne prøve 1,5 g/l neste gang.

Jeg brukte EI 1600. Lysforholdene var vanskelige og variable. Jobba stort sett med 1/60 og f. 1 - 1,4 - 2.

Men i og med at jeg ikke brukte spottmåler, er det umulig å si noe om den reelle EI. Kontrastomfanget synes jeg er OK, Ikke mye utbrendt i de hvite områdene. Det ser kanskje slik ut på skjermen. Men det kan skyldes at jeg har skrudd opp kontrasten, dette er gjort forde jeg synes det kler bildene.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Trommeslager.jpg   Trompetist.jpg   Saksofon.jpg  

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin