Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,549   Posts: 1,544,631   Online: 683

Page 29 of 91 FirstFirst ... 19232425262728293031323334353979 ... LastLast
Results 281 to 290 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Odd Magne

Enig med deg, slike forhold kler økt kontrast. Mikrodetaljer er ikke nødvendigvis så interessant, det er mer stemningen som er viktig. Godt gjort, jeg kjenner ikke til at en 3200 film er blitt Caffenol fremkalt så langt, tror Reinhold har begrenset seg til 400 filmer pushet til 1600 evt 3200.

Holder på med siste rull av TMX, ikke så interessant kanskje, nå som den sitter. Men jeg tenkte dere ville være interessert i å se om disse forhåndsutblandede miskturene holdt seg. Nå er det gått over en måned siden jeg lagde disse og det ser ut til at de funker som forutsatt ennå. Det mest spennende er nok nå og fremover da flaskene ikke lar seg komprimere mer.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Mens vi snakker om imponert.....

Jeg må si jeg er imponert over bidragsyterne her! innspill blir mottatt og ført vidre, Odd Magne kjører på og brøyter ny grunn og Eirik, jeg ser fram til hva du har å si om langtidslagring. Jeg var opprinnelig meget imponert, men så fikk jeg litt motforestillinger, men de igjen kan være farget av erfaringen med denne apotek-askorbin'en, jeg vet ærlig talt ikke enda. Skal bli spennende å¨se din konklusjon.

PS det var tøffe bilder Odd Magne! Når jeg ser slike bilder, synes jeg litt synd på de som bare har digitalt i arsenalet, for ekte stemning som det derre lager man ikke av seg selv.

EP

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Takk for fine kommentarer,
    det er vel bare oss tre som holder ut med tråden nå..

Vel, tenkte å kommentere farven. Så på min blanding av Soda og C-vitamin i går . Lys gul, som lyst tiss..... - og det med Svensk ascorbin. Så da får dere kjemikere vurdere.'

Og mine blandinger er fra 11. oktober! I brune medisinflasker. Innholdet minker, men jeg har ingen mulighet for å komprimere luften. I alle fall, den holder fortsatt.

OM

Shooter
    Multi Format
    Holder ut og holder ut, vi lager en informasjons-gruve for andre å dykke inn i!

Flott info mht til fargen, du har lagret i nesten 1,5 mnd og blandingene er fortsatt friske og aktive, det med fargen stemmer, men jeg ville ikke bruke akkurat den betegnelsen da, da det er strevsomt nok med folk uten egen erfaring, som skal gjøre seg morsomme på bekostning av noe de ikke forstår og ikke vet noe om.....

Hvordan ser kaffen din ut da, brunsvart eller brungrå?

Og sist men ikke minst er vi spent på hva resultatet med film blir etter 1,5 mnd i lagerflasker.

Jeg har plukka fram gammal film, skikkelig langtidslagret, som ble berget fra søppelspannet ved en tilfeldighet for over 10 år siden (hadde ikke hjerte til å kaste eksponert film), nå skal de kaffebehandles som en kuriositet, CC-M med full kraft og håpen at NOEN bilder har overlevd. Hvem vet, det er kanskje der selve BILDET er?
    Last edited by Removed Account2; 11-16-2010 at 04:56 PM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Min blanding ligner også på urin, inntil jeg holder den opp mot et lysrør, da blir den grønn, også denne med svensk syre.

Ellers, så vil jeg si at én måned + ikke er noe problem mht holdbarhet hva utblanding av de forskjellige ingrediensene gjelder. Skal det være noe må det være at når jeg blander de sammen så lukter det ikke like sterkt som tidligere, så noe svakere (men hva da) er det nok. Dog ble disse bildene helt OK med ukorrigert fremkalling C-C-H (0.4g/l Kbr) 20C i 16 min. TMAX100 altså:

Og alle disse tatt med Kowa'en som vanlig, og med 85mm'ern som er tilbake fra CLA. Det merkelige er at denne synes å nå uendelig veldig tidlig, noe som får meg til å mistenke at noe er galt. Men skarpe bilder blir det likevel. Så ikke vet jeg...
    Last edited by Ezzie; 11-16-2010 at 04:14 PM. Click to view previous post history.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Wow, wow, wow og wow Ezzie.. Du er jo klar til en udstilling!

Btw, stadig ingen "tiss" her, det må bero på soda´en og måske fordi jeg blander nyt hver gang..

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk skal du ha Fiatlux. Jeg må skaffe meg garasje så jeg kan få printet disse og hengt de opp. Hun som skal adlydes tror jeg ikke vil ha de på veggen inne

Ellers må jeg si at samtalen har kommet inn på en noe merkelig bane, når noe ikke er helt som det skal når ikke det ser ut som tiss.

P.S. Og g.. som jeg elsker mellomformat. Hvorfor jeg ventet så lenge vet jeg ikke. Har muligheten for LF også, men det får vente litt mens jeg koser meg med det "mindre" formatet.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by FiatluX View Post
    Wow, wow, wow og wow Ezzie.. Du er jo klar til en udstilling!

Btw, stadig ingen "tiss" her, det må bero på soda´en og måske fordi jeg blander nyt hver gang..
    Interessant dette med fargen, hva for slags askorbinsyre bruker du?

Blander nytt hver gang.... ja jeg må innrømme det, jeg ser heller ingen sterk farge når jeg blander nytt....

Så hva skjer? From the top of my head:

Soda skal i prinsippet kunne oppbevares uendelig, oksygen påvirker ikke og ikke absorberes CO2 fra atmosfærene heller, det er jo allerede carbonat i overskudd der!

Askorbinsyre derimot..... det brytes ned av oksygen, både oppløst i vann og absorbert fra atmosfæren. Hva som skjer er litt uoversiktlig for meg noen må rope høyt på Ole, han er jo kjemiingeniør-af-guds-naade!

PS Du er da mer enn moden for en utstilling selv, Fiat!
    Last edited by Removed Account2; 11-16-2010 at 04:53 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Takk skal du ha Fiatlux. Jeg må skaffe meg garasje så jeg kan få printet disse og hengt de opp. Hun som skal adlydes tror jeg ikke vil ha de på veggen inne

Ellers må jeg si at samtalen har kommet inn på en noe merkelig bane, når noe ikke er helt som det skal når ikke det ser ut som tiss.

P.S. Og g.. som jeg elsker mellomformat. Hvorfor jeg ventet så lenge vet jeg ikke. Har muligheten for LF også, men det får vente litt mens jeg koser meg med det "mindre" formatet.
    Eirik! om du skal gjøre meg EN tjeneste før jul, send bildene - spesielt de to skogsbildene, med og uten snø, til Reinholt og fortell ham at de er fremkalt med fremkaller fra lagerflasker, Reinholt avviste ideen om lagerflasker som umulig, da Vitamin C ikke tåler oksygen..... beskriv hele prosessen, og dere blir berømte, for dette med lagerflasker løser et kjempeproblem; amerikanerne begynte med teskjeene sine fordi ingen av dem kom på en SÅ ENKEL måte å få en nøyaktig blanding på!

Dessuten tror jeg tyskera får SPADER over så jækli flotte skogsbilder, snøbildet er nesten poetisk!

Fargediskusjonen og det merkellige sporet den har kommet i, beholder vi vel best i skandinavia, alle de andre blir så stive i nakken når slikt nevnes....

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Jeg har brugt svensk apotek c-vit (dyrt) og bruger lige nu Santa Maria c-vit, næsten samme kornstørrelse/granulat så vidt jeg kan se!

PS Du er da mer enn moden for en utstilling selv, Fiat!
    Tak!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin